Provisorisk boll i Irish Greensome

Här snackar vi golfregler...
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2345
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

27 jun 2019, 10:14

Spelade Irish Greensome för första gången i går och då uppstod en situation där vi inte riktigt visst vad reglerna säger.

På par 4 och par 5 slår båda ut. Man slår sen ett slag på sin medspelares boll och väljer därefter vilken boll man ska spela resten av hålet med.
Nu blev det så illa att vi båda två slog bort våra utslag på en par 4 och därför slog vi varsin provisorisk.
Frågan som uppstod var om vi fick slå varsitt slag på varandras provisoriska boll och sen välja eller om vi skulle välja en av de provisoriska?
Zorro
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

27 jun 2019, 12:58

Välja en av de provisoriska.
Ditt slag på medspelarens boll är den provisoriska du slog ut, och vise versa. Man spelar inte en provisorisk på sin egen boll från tee, pliktslag påverkar inte spelordningen.
Jag är ingen regelexpert men rätt säker på att det är såhär.
Zorro
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

27 jun 2019, 13:19

Zorro skrev:
27 jun 2019, 12:58
Välja en av de provisoriska.
Ditt slag på medspelarens boll är den provisoriska du slog ut, och vise versa. Man spelar inte en provisorisk på sin egen boll från tee, pliktslag påverkar inte spelordningen.
Jag är ingen regelexpert men rätt säker på att det är såhär.
Nähä, så var det inte alls.
Man ska tydligen välja en av spelarna som slår en provisorisk, båda får inte göra det.
Sektion 5.2.2.4 i https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2345
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

28 jun 2019, 12:30

Zorro skrev:
27 jun 2019, 13:19
Zorro skrev:
27 jun 2019, 12:58
Välja en av de provisoriska.
Ditt slag på medspelarens boll är den provisoriska du slog ut, och vise versa. Man spelar inte en provisorisk på sin egen boll från tee, pliktslag påverkar inte spelordningen.
Jag är ingen regelexpert men rätt säker på att det är såhär.
Nähä, så var det inte alls.
Man ska tydligen välja en av spelarna som slår en provisorisk, båda får inte göra det.
Sektion 5.2.2.4 i https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Stort tack! :)
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2345
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

28 jun 2019, 12:36

Zorro skrev:
27 jun 2019, 13:19
Nähä, så var det inte alls.
Man ska tydligen välja en av spelarna som slår en provisorisk, båda får inte göra det.
Sektion 5.2.2.4 i https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Hur tolkar du den här meningen?

I greensome kan man, från tee, endast spela provisorisk boll för en av de ursprungliga bollarna. Om en boll eller båda bollarna kan vara förlorad/ förlorade utanför ett
pliktområde eller out of bounds får sidan välja att spela en provisorisk boll. En av spelarna väljer då att spela den provisoriska bollen från den tee partnern slog den ursprungliga bollen.

Den provisoriska bollen blir endast i spel om båda bollarna har gått out of bounds och/eller om ingen av dem hittas. Den spelare som inte slog den provisoriska bollen ska sedan slå nästa slag. Hittas en av de ursprungliga bollarna blir den parets boll i spel och den provisoriska bollen är ur spel. Den spelare vars boll inte hittades, ska nu slå nästa slag på partnerns hittade boll.


Jag tolkar den som att om jag ska slå den provisoriska så gör jag det från den tee som min medspelare slagit sin första boll ifrån.
Om jag tex spelar med en kvinna så ska jag slå den från hennes tee och inte från min.
Jag slår så att säga hennes provisoriska.
Användarvisningsbild
hericson
Inlägg: 57
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

28 jun 2019, 14:46

Jag tror du tolkar det rätt. Jag har också ställt en liknande fråga tidigare i detta forum och kom fram till samma svar.
/ HE
Zorro
Inlägg: 46
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

29 jun 2019, 15:24

Japp, så tolkar jag också den meningen.
MaxP
Inlägg: 4219
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05

30 jun 2019, 07:10

Sandstream skrev:
28 jun 2019, 12:36
Zorro skrev:
27 jun 2019, 13:19
Nähä, så var det inte alls.
Man ska tydligen välja en av spelarna som slår en provisorisk, båda får inte göra det.
Sektion 5.2.2.4 i https://golf.se/globalassets/tavling/20 ... dboken.pdf
Hur tolkar du den här meningen?

I greensome kan man, från tee, endast spela provisorisk boll för en av de ursprungliga bollarna. Om en boll eller båda bollarna kan vara förlorad/ förlorade utanför ett
pliktområde eller out of bounds får sidan välja att spela en provisorisk boll. En av spelarna väljer då att spela den provisoriska bollen från den tee partnern slog den ursprungliga bollen.

Den provisoriska bollen blir endast i spel om båda bollarna har gått out of bounds och/eller om ingen av dem hittas. Den spelare som inte slog den provisoriska bollen ska sedan slå nästa slag. Hittas en av de ursprungliga bollarna blir den parets boll i spel och den provisoriska bollen är ur spel. Den spelare vars boll inte hittades, ska nu slå nästa slag på partnerns hittade boll.


Jag tolkar den som att om jag ska slå den provisoriska så gör jag det från den tee som min medspelare slagit sin första boll ifrån.
Om jag tex spelar med en kvinna så ska jag slå den från hennes tee och inte från min.
Jag slår så att säga hennes provisoriska.
Du tolkar den regeln helt korrekt, det är samma regel som gäller vid Foursome-spel.
Användarvisningsbild
Sandstream
Inlägg: 2345
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

01 jul 2019, 08:46

Tackar! :)
Skriv svar