Kommer flaggan i vid puttning att spara tid?

Här snackar vi golfregler...
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

En runda genomförd med den nya reglerna, har redan droppat fel en gång...
Men till flaggan. Jag anpassar mig till övriga spelares önskemål men kommer att förorda flaggan i, speciellt med glasfiberstänger.
Nu spelade vi med en typ av blandning i/ur, men vid kortare puttar när någon redan var framme så tar det ju lite tid att rycka den egentligen.
Sen kan det ju ibland vara så att blåst ställer till det, men då får man väl plocka ur den, svårare är det ju inte.

Gillar testerna som tydligt visar på det faktiska förhållandet att flagga i är att föredra.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Jag har fått ihop några rundor nu.
Och flaggan har varit i från allt över 2m från hålet.
Sedan har flaggan åkt ur.
Om jag själv får välja så är den i hela tiden.


Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Jag har spelat en runda och vi har haft den i hela tiden förutom när vinden gjort att den suttit snett. Känns hur bra som helst!
Som bonus så kan man nu skjuta med laserkikaren på flaggan när bollen framför är på green, istället för på en person som tidigare.
/ HE
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

hericson skrev: 25 apr 2019, 20:30 Jag har spelat en runda och vi har haft den i hela tiden förutom när vinden gjort att den suttit snett. Känns hur bra som helst!
Som bonus så kan man nu skjuta med laserkikaren på flaggan när bollen framför är på green, istället för på en person som tidigare.
Hahaha, jag läste slarvit och såg framför mig hur du hade med dig lasern på green när du skulle putta. :lol:
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Ytterligare rundor till handlingarna och vi har kört med flagg i nästintill uteslutande förutom när det blåser emot så att flaggan lutar mot puttlinjen.
Ännu vet jag inte om någon putt hindrats av flaggan, dvs skulle ha gått i om flaggan inte stått där?

Tiden då; jag undrar om man inte upplever att det går lite fortare, men om det är slöa bollar på banan gör det ju snarare att jag får vänta ytterligare lite längre...

Nåja, jag kommer fortsätta att putta med flaggan i, men om någon vill ha den ur, ja då är jag inte sämre än att jag anpssar mig.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker oftare och oftare man hör sig själv och medspelare kommentera den långsammare bollen framför med:
"Så tar de ur flaggan också!!! :cry: "

Att ta ur och stoppa tillbaka flaggan är tydliga moment som tar tid. Onödig tid.
Fick jag bestämma så skulle flaggorna (pinnen) vara styvare och limmas fast.

Enda gången jag tar ur flaggan är vid extrem blåst eller dåliga hålkoppar (*host* Kungsängen *host*).
Skriv svar