Fri dropp i myrstack?

Här snackar vi golfregler...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

När jag började spela fick jag lära mig rätt tidigt av mina medspelare att om bollen eller stansen befinner sig i en myrstack så är det fri dropp närmaste vägen ut inom en klubblängd eller i flagglinjen. Tycker det är helt rätt eftersom det vore grymt att förstöra de små myrornas hus.

I går uppstod en diskussion då min medspelares boll låg bredvid en myrstack och han skulle vara tvungen att stå i den för att kunna slå sitt slag.
Självklart fick han fri dropp men jag började fundera på vad regeln egentligen säger och det gjorde mig förvånad.

Myror räknas inte som ett djur utan som en insekt. Om insekten inte är farlig ska bollen spelas som den ligger.
Enligt Decision 23/5 räknas dock insekter som lösa naturföremål som man får flytta men då får inte bollen röra sig.

Tolkar det hela som att bollen ska spelas som den ligger även om det är i en myrstack.

Då är frågan varför vi inte spelar efter den regeln? Har vi kanske någon lokalregel i Sverige som behandlar myrstackar?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 16 maj 2019, 09:47 När jag började spela fick jag lära mig rätt tidigt av mina medspelare att om bollen eller stansen befinner sig i en myrstack så är det fri dropp närmaste vägen ut inom en klubblängd eller i flagglinjen. Tycker det är helt rätt eftersom det vore grymt att förstöra de små myrornas hus.

I går uppstod en diskussion då min medspelares boll låg bredvid en myrstack och han skulle vara tvungen att stå i den för att kunna slå sitt slag.
Självklart fick han fri dropp men jag började fundera på vad regeln egentligen säger och det gjorde mig förvånad.

Myror räknas inte som ett djur utan som en insekt. Om insekten inte är farlig ska bollen spelas som den ligger.
Enligt Decision 23/5 räknas dock insekter som lösa naturföremål som man får flytta men då får inte bollen röra sig.

Tolkar det hela som att bollen ska spelas som den ligger även om det är i en myrstack.

Då är frågan varför vi inte spelar efter den regeln? Har vi kanske någon lokalregel i Sverige som behandlar myrstackar?
Det är inte så att myror går under "bogrävande" djur i regelboken?
Edit: Jag läser att du skriver att myror är insekter men stacken är ju trots det deras bo tänker jag.
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Tillhör inte myrstackar en lokal regel..
Precis som fridlysta blommor mm.

Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

På min hemmabana är myrstack MUA tydligen.
Men ingår i lokal regel.

Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Myror definieras mycket riktigt som insekter i regelboken och roligt nog får du alltså inte fri dropp för en myrstack eftersom myrorna anses vara ett löst naturföremål. :lol: Med andra ord får du flytta hur mycket myrstack du vill så länge du inte rubbar bollen. Gissningsvis står det i många lokala regler precis som Ringman skriver att det är fri dropp.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 16 maj 2019, 18:13 Myror definieras mycket riktigt som insekter i regelboken och roligt nog får du alltså inte fri dropp för en myrstack eftersom myrorna anses vara ett löst naturföremål. :lol: Med andra ord får du flytta hur mycket myrstack du vill så länge du inte rubbar bollen. Gissningsvis står det i många lokala regler precis som Ringman skriver att det är fri dropp.
Jag lutar också åt att det är så men det vore kul att veta vilken regel det är, om den är gemensam för hela Sverige osv :)

Har mailat regelexperten på Svensk Golf men hon skulle vara borta ca 1 vecka till.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Fick detta svar nu!

Det har ju kommit nya regler 2019 så Decision 23/5 finns inte längre.

I nya reglerna finns under definitionen "Lösa naturföremål" även myrstackar angivet.

En myrstack består därför enligt reglerna av lösa naturföremål vilket gör att du får ta bort "stickorna" utan plikt så länge du inte rubbar bollen. Se Regel 15.1

Men, det är fullt tillåtet att en klubb anslår en lokal regel som säger att myrstackar är mark under arbete vilket gör att spelaren kan ta lättnad utan plikt enligt Regel 16.1. (Se Model Local Rules F11.)

Med vänlig hälsning
Christina Rodman
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Hmm, där ser man, jag har alltid varit av uppfattningen att det är fri dropp för mystackar?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

långryggen skrev:Hmm, där ser man, jag har alltid varit av uppfattningen att det är fri dropp för mystackar?
Det har det varit, fram tills nu

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Då får man ju verkligen hoppas att klubbarna har det som en lokal regel, för att få flikt för att man isåfall skulle fördstöra en myrstack, det blir ju befängt...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Skriv svar