I dag.

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

djerneborn skrev: 29 apr 2019, 18:03
MaxP skrev:
Niklas skrev: 29 apr 2019, 07:22 Idag funderar jag på om det är värt att spela igen innan det kommit ett rejält regn. Igår när jag försökte spela var det helt hopplöst med torra fairways och torra hårda greener.

Jag lyckades inte få wedgarna från fairway att stanna på greenerna, och det har jag aldrig varit med om förut. Bollen bokstavligen studsade iväg, även på perfekta träffar som i vanliga fall skulle ge backspinn.

Det är illa när det är så här torrt redan i april...
Hade liknande problem både på Hökensås och Skinnarebo. Som du säger förtar det mycket av spelet. Dessutom är många banor inte designade för rullen som blir och det skapar bara hopplösa lägen.
Hur har Skinnarebo hämtat sig från förra årets torka?



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Mycket jobb kvar. Bristen på vatten som det är redan nu gör inte saken bättre. Kämpigt att vara greenkeeper/banarbetare där nu kan jag tänka mig.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 30 apr 2019, 07:05Ja, det går utmärkt om banan är designad för det, typ en linksbana. En parkbana som är gjord med upphöjda greener med vatten/bunker/ruff framför är det inget alternativ.
Har mer med greenerna att göra. På Kings är de generellt hårda och konvexa vilket gör att det är svårt att få stopp på bollarna. På Bro Hof finns inte de problemen, troligtvis för att greenerna är så mycket bättre byggda och skötta.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 30 apr 2019, 12:22
Niklas skrev: 30 apr 2019, 07:05Ja, det går utmärkt om banan är designad för det, typ en linksbana. En parkbana som är gjord med upphöjda greener med vatten/bunker/ruff framför är det inget alternativ.
Har mer med greenerna att göra. På Kings är de generellt hårda och konvexa vilket gör att det är svårt att få stopp på bollarna. På Bro Hof finns inte de problemen, troligtvis för att greenerna är så mycket bättre byggda och skötta.
Hade jag varit singel hade jag köpt en aktie i Bro-Hof igår faktiskt... Har inte riktigt det valet nu.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 30 apr 2019, 13:02Hade jag varit singel hade jag köpt en aktie i Bro-Hof igår faktiskt... Har inte riktigt det valet nu.
Du får visa vem som har byxorna i familjen och berätta vad ni behöver lägga pengarna på! ;)

Du kan hyra en spelrätt årsvis utan att äga någon aktie :)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
Niklas skrev: 30 apr 2019, 13:02Hade jag varit singel hade jag köpt en aktie i Bro-Hof igår faktiskt... Har inte riktigt det valet nu.
Du får visa vem som har byxorna i familjen och berätta vad ni behöver lägga pengarna på! ;)

Du kan hyra en spelrätt årsvis utan att äga någon aktie :)
Och visst är det relativt ”billigt”?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
rolf
Inlägg: 122
Blev medlem: 12 maj 2014, 17:30

Har jag varit nygammal medlem i stans golfklubb en månad. Har p.g.a. olika anledningar varit utanför golf i tre år. Bott på olika platser i Sverige, framförallt i Skåne. Har hittills spelat en 18-hålare med ganska bra resultat två under mitt nya hcp, så det finns hopp!
Upptäcker nu att det var JAG som startade denna tråd!!!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

rolf skrev:Har jag varit nygammal medlem i stans golfklubb en månad. Har p.g.a. olika anledningar varit utanför golf i tre år. Bott på olika platser i Sverige, framförallt i Skåne. Har hittills spelat en 18-hålare med ganska bra resultat två under mitt nya hcp, så det finns hopp!
Upptäcker nu att det var JAG som startade denna tråd!!!
Respekt Rolf !
Det är många gånger man läst ”regnar det på Barsebäck”
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
hericson
Inlägg: 344
Blev medlem: 21 maj 2017, 19:59

Inte idag, men för ett par dagar sedan, så spelade jag Marco Simone G&CC utanför Rom, där Ryder Cup ska spelas 2022.

Vill bara komma med ett råd, åk inte dit. Inte före Ryder Cup har spelats i alla fall.

De har 27 hål, två niohålsslingor på Championship Course och så en enklare niohålare som kallas Resort Course. Just nu håller de på att bygga 12 helt nya hål på en av niohålsslingorna på Championship Course för att i höst fortsätta på den andra slingan med ytterligare 6 nya hål. Detta innebär att man för tillfället får spela 9 hål på Championship Course och de 9 hålen på Resort Course. Hålen på Championship Course är helt okej men de på Resort Course (par 32 för övrigt) är inte bättre än en medelmåttig svensk golfbana.
/ HE
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

stevvee skrev: 30 apr 2019, 13:51
Sandstream skrev:
Niklas skrev: 30 apr 2019, 13:02Hade jag varit singel hade jag köpt en aktie i Bro-Hof igår faktiskt... Har inte riktigt det valet nu.
Du får visa vem som har byxorna i familjen och berätta vad ni behöver lägga pengarna på! ;)

Du kan hyra en spelrätt årsvis utan att äga någon aktie :)
Och visst är det relativt ”billigt”?
Jo, visst. Det skulle jag nog göra om endast jag spelade ensam, men då skulle jag varken ha frun eller kollegan som jag brukar spela med. Ingen av dem är beredda att lägga 20.000 kronor eller vad det är på golfmedlemskap även om det är "värt" det. Jag skulle nog inte heller göra det om jag hade 34 i hcp :lol: .

Iaf, så var en del av förklaringen till de icke mottagliga greenerna hålpipning och dressning, men det syntes inte alls i söndags. Men såg en liten skylt om det vid receptionen igår. Igår var det betydligt mer spelbart.

Men ni som spelade på mycket på Kungsängen förut och nu valt att sluta gjorde nog inget dumt val. Hål 11-17 ser nu ut som skit ärligt talat. Ica har huggit ner all skog bakom de hålen så det är helt öppet. Nu spelar man snart mitt i ett industriområde istället för i skogen. P.g.a. av detta kommer jag byta klubb nästa år.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Dags att göra London, det vill säga shoppa och äta en massa mat. 8-)
Skriv svar