Den stora tråden: Idag sköt jag...(dagens score)

Här snackar vi allmänt om golf...
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Man skulle även införa ett ”icke hemmaklubb hcp”
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Harry skrev:Man skulle även införa ett ”icke hemmaklubb hcp”

Samtycker!

Detta är fel tråd för dessa diskussioner, hoppas Johan kan göra en ny och flytta över våra tankar för framtiden :)
Saltar alltid en bra story
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

En scratchspelare skjuter inte 90 från vitt bara för att drivern strular. Speciellt inte en som redan träffar väldigt få greener och verkar leva på chip-enputt.

Två sneda drives sen blir det näst längsta klubba från tee och längre inspel.
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Jag vill bara påpeka att jag tycker svingit har utvecklats sjukt mkt detta året.. verkligen imponerande. Det är bara det att det blir lite surt för sånna som t.ex mig som har spelat bra på tävlingar i flera år och sänkt sig sakta men säkert, att från och med iår kan man börja på 10 i hcp och få + långt innan året ens är över. Förra hcpsystemet var det lite 2 steg fram 3 tillbaka ibland, speciellt om man spelade dåligt på tävling och det räckte med 34 pinnar för att höjja sig
donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Harry skrev: 13 aug 2020, 16:17 Jag vill bara påpeka att jag tycker svingit har utvecklats sjukt mkt detta året.. verkligen imponerande. Det är bara det att det blir lite surt för sånna som t.ex mig som har spelat bra på tävlingar i flera år och sänkt sig sakta men säkert, att från och med iår kan man börja på 10 i hcp och få + långt innan året ens är över. Förra hcpsystemet var det lite 2 steg fram 3 tillbaka ibland, speciellt om man spelade dåligt på tävling och det räckte med 34 pinnar för att höjja sig
Samma
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag gick det inte lika bra store mässigt. Inget fel med utslagen. Alla satt i spel, dock väldigt då på fairway. Blåste en del idag som gjorde att jag hade svårt för inspelen mot green. Puttningen lämnade lite och önska så även chipparna runt green som jag ofta lämnade för kort för säkra parputtar. 79 brutto är jag trotts allt inte missnöjd med med bara 6 GIR och 4 FW.

Har redan börjat tänka lite på hur jag ska lägga upp träningen i vinter inför nästa säsong. Min nya klubb GolfUppsala har allt man behöver för en lyckad satsning mot säsong 2021. Gym, putt/chipp möjligheter inomhus samt slagborrar med nät för att hålla igång svingen. Finns även simulatorer att boka. Men innan säsongen är över så tänkte jag spela några rundor på Söderby också. För variationens skull. Har varit medlem förr så vet banan och hur jag tänkt spela den.

Bild


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Fördelen från mitt håll är att jag som gammal tävlingsgolfare på 4,5 nu kan gå ut och ha något att spela för istället för att bara kunna sänka mig på tävling.
Alla vill/hinner inte tävla.
Sen för svingit så är det ju inte så konstigt med tanke på du inte tävlat innan så ju fler tävlingar ju jämnare blir troligtvis resultaten och om man har en bra säsong skall man absolut kunna ta en plats på undertourerna tycker jag. Även sett många spelare som hade 0 hcp tidigare system skjuta långt över ribban.

Synd att många nu bara reggar sina bra rundor och således får ett alldeles för svårt hcp och tröttnar av just den anledningen.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

En av de märkligare rundorna jag hade igår. Tror det var rekordmånga GIR och par på denna bana, samtidigt som det var ovanligt många katastrofhål. En helt ny miss smög sig fram för mig i slutet. En push-slice med träklubborna. Det går inte att spela golf med det. Hade dock väldigt bra järnspel och det har varit dåligt länge nu. Slutade ändå med en dålig score med så många missar. Ingen uppvärmning verkar vara bra för mitt järnspel, men uselt för de längre klubborna. Har märkt att om jag värmer upp på mattor innan duffar jag alla järn ute på banan. Inget sådant igår. Märkligt.

Bild

Sen det här med vad som är scratchspelare finns det lite olika definitioner på. För min del anser jag det vara folk som skjuter några över par från back-tee på tävling. Överlag verkar folk med väldigt låga hcp i år ha svårt för andra banor än sina hemmabanor. Det har jag sett flera gånger när jag spelat i år.

Sen kan alla ha en dålig dag på golfbanan. Bara att kolla en PGA-tävling hur de skjuter 66 ena dagen och över 80 nästa dag.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Förstår inte riktigt kritiken mot det nya hcp-systemet då jag anser att det är bland det bästa som hänt golfen på flera år.
Att ett lite fåtal som tävlar på diverse undertourer med hcp får problem är ju enkelt löst genom att titta på tidigare tävlingsresultat.
Det är ju bara att använda snittscoren på tävlingarna istället för hcp när man ska anmäla sig.

Har kompisar som ligger runt 0-2 och det drabbar ju bara dem själva när vi spelar sällskapsrundor.

@JohanAdministratör Kanske lyfta diskussionen till en egen tråd?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 14 aug 2020, 09:46 Förstår inte riktigt kritiken mot det nya hcp-systemet då jag anser att det är bland det bästa som hänt golfen på flera år.
Att ett lite fåtal som tävlar på diverse undertourer med hcp får problem är ju enkelt löst genom att titta på tidigare tävlingsresultat.
Det är ju bara att använda snittscoren på tävlingarna istället för hcp när man ska anmäla sig.

Har kompisar som ligger runt 0-2 och det drabbar ju bara dem själva när vi spelar sällskapsrundor.

@JohanAdministratör Kanske lyfta diskussionen till en egen tråd?
Bra idé! Jag ordnar en tråd med "Fördelar/nackdelar med nya HCP-systemet"
Skriv svar