Varför har du inte singel-HCP?

Här snackar vi allmänt om golf...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

mianto skrev: 17 maj 2020, 11:00 Min egen målbild inför 2020 var att komma ner till HCP 15, har spelat sedan 15 augusti 2019 och spelar enligt min nära väldigt mycket.
Ligger runt 50 rundor i år och mer lär det bli nu när grabben börjat spela också, jag tränar hellre på banan än på rangen, har turen att de finns gott om tider på en av våra banor (Södra)

Efter att ha läst större delen av denna tråden tänkte jag för mig själv.
Jag borde sammanställa/analysera min statistik, jag har ju köpt en Garmin S40, jag har inte direkt reflekterat över alla statistik den tar ner.
Tanken har ju iofs slagit mig och jag vill ju ner i hcp so here goes, jag vet att jag är dålig på puttning men man får en tydligare bild när man ser siffrorna.
Mitt största problem är att jag har bråttom med allt på banan men samtidigt, är man klar så är man klar.

Vet egentligen inte hur mycket siffrorna säger men dom talar hyffsat tydligt till mig iaf.
Siffrorna är snitt på alla mina registrerade ronder i klockan (15)

Precision med Driver = 98,6%
Fairwayträffar = 97,6%
GIR = 29%
Puttar = 37,5

Jag spelar som tidigare skribenter, fullt ös medvetslös från Tee och framåt, långt är bra och längre är bäst, satte troligen alla hinder som fanns i spel.
Jag har alltid haft illusionen att långt är kul men känt att under hcp 20 är svårt, riktigt svårt.

Så förra veckan tittade en spelare på mig och sa, varför planerar du inte lite istället så kanske du slipper en del hinder, ääähhh tänkte jag och öste på med J5 så långt det gick......rakt ner i vattnet. (Visste ju egentligen att jag inte skulle komma fram men ingen minns en fegis)

Jagade ALLTID birdie.

Nästa runda tänkte jag att jag ska nog fasen testa det här med att tänka lite.
Bytte ut Drivern mot järn/hybrid i vissa lägen trots att Drivern funkar kanon men inte alltid hamnar mest fördelaktigt för nästa slag insåg jag, det finns ju egentligen inte någon anledning till 230m och ett avslutande 65m slag när jag kan dela upp det på 150 + 145 som är överlägset 2 enklare slag.

Sänkte min aggresivitet med järnen, tappade ungefär 1 klubba i längd men kände direkt att precisionen blev väldigt mycket högre, och det kändes direkt att man kunde "förutse" vart bollen skulle hamna, det var en rolig känsla.

Jag har spelat 2 rundor med nytänkande och siffrorna för dessa är:

Precision med Driver = 100% (10 av 36 utslag, tidigare 16 av 36)
Fairwayträffar = 96%
GIR = 39%
Puttar = 35

Nu är det lite siffror men att tänka efter före och träna puttar är det jag ska ägna mig åt. och det är faktiskt roligt att spela strategiskt istället för bara långt.
Ligger på HCP 16,0 för tillfället, senaste ronderna har legat på hcp 14,8 och hcp 12,8.

2021 är målet singel hcp.

(Ber om ursäkt för mycket dravel)
Jag ser inget dravel...

Det som inte riktigt lirar är att du väljer bort drivern. Det borde ju gå att få den att hamna på samma nyvunna säkerhet som med järnen.
2 järn ist.f driver/wedge funkar bara i teorin och då ska du helst heta Stenson i efternamn.

Det som ska tilläggas är att strategi inte bara handlar om val på tee. Av egen erfarenhet och främst av att spela med andra så märks det tydligt att ett inspel från mitt i fw kan innebära vitt skilda konsekvenser. Det finns ingen hejd på hur otaktiskt många spelar.

Rent krasst så kan man säga att merparten av de beslut som påverkar scoren görs efter utslaget. Visst planen från tee bör finnas men du exekuterar/omvärderar den vid inspelet.

Lite OT.
Det tjatas ofta om gps vs laser. Det finns ett givet samband mellan valen. Strategi handlar om att veta vissa saker och sedan extrapolera samt beräkna sannolikhet på de fakta man har om sitt spel.
Statistik avs. GiR, puttar etc. är totalt ointressant.
Hur man missar, vad man är bra/dålig på etc. är ”statistik” som är användbart i spelet.
Det duger inte att få ett osäkert gps-mått till mitten av green, alltid gå för en flagga eller hoppas att man clearar en bunker eller en bäck. Man måste planera och veta.... sen är det upp till sannolikhet, golfgudar eller whatever om det går i lås.

Egon

Egon
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

??
Statistiken är värd NOLL.
Gick precis en runda med siffrorna:

Precision med Driver: 100% (Missade 1 av 9 driver, men omspelet hamnade ju på fairway, missvisande)
Fairwayträffar: 100% (Gissar att det enbart är utslagen som klockan tittar på för järnen hälsade på i skogen 1 gång och vatten 1 gång)
GIR: 22% (Träffade 7 av 18 / 39%, klockan säger 4)
Puttar: 37

Får nog se över den där klockfan :?

Ber om ursäkt för detta
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Det ärligaste svaret är väl att i princip varje försök till "ikväll ska det nötas inspel, korta wedgar eller puttar på övningsområdena" 9 av 10 gånger förvandlas till en "äh det är tomt på tee, ska vi gå 9 snabba istället" 8-)
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

david.gustavsson skrev: 18 maj 2020, 09:10 Det ärligaste svaret är väl att i princip varje försök till "ikväll ska det nötas inspel, korta wedgar eller puttar på övningsområdena" 9 av 10 gånger förvandlas till en "äh det är tomt på tee, ska vi gå 9 snabba istället" 8-)
Det där känner vi igen! :lol:
david.gustavsson
Inlägg: 20
Blev medlem: 01 jun 2017, 13:40
Ort: Malmö

Sandstream skrev: 18 maj 2020, 10:26
david.gustavsson skrev: 18 maj 2020, 09:10 Det ärligaste svaret är väl att i princip varje försök till "ikväll ska det nötas inspel, korta wedgar eller puttar på övningsområdena" 9 av 10 gånger förvandlas till en "äh det är tomt på tee, ska vi gå 9 snabba istället" 8-)
Det där känner vi igen! :lol:
Har de senaste veckorna sparat lite bra podcasts jag vill lyssna på, tänker perfekt för putt/chip-träning. Köra så länge snacket går i lurarna.

Hur man ska köra skygglappar på kepsen också för att inte lockas av första tee får bli projekt nr 2!
Spelar golf i jeansshorts
HCP: 10,4
Skriv svar