En dålig golf dag/runda.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag läser och letar råd..!
Jag kan ju balla ur totalt fortfarande.
Det bästa för mig är att försöka hitta en mindfulness-övning. Andas djupt, känna hur kroppen känns osv..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag läser och letar råd..!
Jag kan ju balla ur totalt fortfarande.
Det bästa för mig är att försöka hitta en mindfulness-övning. Andas djupt, känna hur kroppen känns osv..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Jason Days blundande innan ett slag?
Hur som, hitta en tydlig linje mellan think Box och play Box för att vara tydligare med dig själv.
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Det här!

Blir nog besök hos idrottspsykolog i vinter för mig.

Återigen en finalhelg med grabbgänget förstörd av att man grottar ner sig i det dåliga.

Helgen innan finalen spelade jag KM å sköt mina bästa rundor på flera år, även rundorna samma vecka gick otroligt bra. Storsänkning till trots låg jag bra med efter två rundor.. bra inställning innan sista rundan, slog som en gud på rangen, alla puttar gick i på övningsgreen.

Börjar med en boll som är out med 5cm... dock par på andra bollen.
3-putt för bogey på nästa hål och sen ett katastrof-hål med två bunkerslag, två Chippar och 2 puttar....
3 poäng på 3 hål är ju ändå inte katastrof och spelar jag bra/ok är jag otroligt bra på att dela upp det i 6x3hål...

Men... nu behövde jag ju komma ikapp med råge så det blev direkt slarv med strategi, rutin innan slag och allt det där, vilket såklart toppas med alldeles för aggressiva Chippar/puttar....

4 kvadruplar och några dubblar/bogeys senare lyckades jag ändå vända på det och avsluta med 3 raka par.

Men.... 23 slag sämre än gårdagen och lååångt ifrån pokalen i år igen.

Någon som vill köpa golfutrustning? :)


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

kimf skrev: 19 aug 2019, 16:55 Det här! Blir nog besök hos idrottspsykolog i vinter för mig.
Vi kanske kan kolla om SGF kan få någon typ av grupprabatt om vi är 10-20 st? :lol:

Hade själv en riktigt märklig runda i går på Bro-Bålsta.
Börjar med att slå bort båda min utslag på 1:an = streck.
Slår ut till höger på 2:an, lyckas hitta bollen men gör en dubbel.
Par på 3:an, utslaget i vattnet på 4:an, utslaget på 6:an försvinner i skogen, hook ner i vattnet på 7:an osv osv.
Tror knappt jag fick ihop 10 poäng på första 9.
Var så nära att be om skjuts till bilen samtidigt som jag formulerade en säljesannons i huvudet, typ "Kom och hämta skiten annars sänker jag allt i Mälaren..."

På 11:an vände det med en kanondrive och ett par.
Nytt par på 13, bra drive på 14 och 15....
Fan, golf är ju kul! :o
Anders
Inlägg: 225
Blev medlem: 11 maj 2014, 10:54
Kontakt:

Finns två varianter. Antingen då spelet klickar lite sådär allmänt, man kanske får en yipfrossa eller nåt. Då brukar det koka ner till ett rejält "helvete" nånstans och det brukar faktiskt rensa systemet. Variant två är s*cketfrossa vilket drabbar mig nån gån ibland. Då är det bara att gå av rundan.

En parentes är att "fan" nästan alltid spinner ned till ett slag(såg ni Stensons på Troon?) och "helvete" nästan alltid sammanfattar läget i spelet.
Hur ett äpple klarar en vinter i bagen med mera
http://andersgolf.blogspot.se/
Kingpin
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2019, 17:19

Blir ofta sårbar efter ett eller flera riktigt bra hål. Man går på moln o tror att man är pro. Försöker sedan göra det där extra, slå lite längre, sikta lite tajtare. o s v. Högmod går före fall och parhålen följs ofta av skogsvandring och jordfräsande. Lite samma fenomen när jag spelat bra en dag och nästa runda tror att jag ska gå ännu bättre - fel. Försöker vara medveten om dessa fällor men åker i dem i alla fall. Så för mig handlar det nästan mer om att nollställa efter bra dagar eller bra hål.

Nåt som lite hjälper när katastroslagen kommer är att byta klubba om man ska göra en provisorisk från tee. Går drivern ut höger i skogen blir gärna det provisoriska slaget skogen till vänster... Byter jag iställer klubba till en hybrid eller spoon blir nollställningen lite lättare.

Fokusbyte brukar funka - "jösses vad vackert här är", "snygga ben..."

Skita i slagrutinen. Antingen korta ner den, typ bara gå fram och svepa ivägen bollen eller ta en extra provsving och fukusera på klubbhuvudets vikt i stället för bollen.

Efter en skitrunda gick jag och ställde mig på DR för att hitta tillbaka. Slog två hinkar bättre än nånsin. Kan vara ett alternativ .
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Kingpin skrev: 18 sep 2019, 01:52 Blir ofta sårbar efter ett eller flera riktigt bra hål. Man går på moln o tror att man är pro. Försöker sedan göra det där extra, slå lite längre, sikta lite tajtare. o s v. Högmod går före fall och parhålen följs ofta av skogsvandring och jordfräsande. Lite samma fenomen när jag spelat bra en dag och nästa runda tror att jag ska gå ännu bättre - fel. Försöker vara medveten om dessa fällor men åker i dem i alla fall. Så för mig handlar det nästan mer om att nollställa efter bra dagar eller bra hål.

Nåt som lite hjälper när katastroslagen kommer är att byta klubba om man ska göra en provisorisk från tee. Går drivern ut höger i skogen blir gärna det provisoriska slaget skogen till vänster... Byter jag iställer klubba till en hybrid eller spoon blir nollställningen lite lättare.
Känner igen mig så väl i ditt första stycke. Brukar bli ett tufft uppvaknande när man duffar ner bollen i vattnen på korthålet efter några par och självförtroendet på topp :lol:

Att byta klubba ska jag prova. Låter som en bra lösning!
Skriv svar