Förvirrad

Här snackar vi allmänt om golf...
Orca
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 sep 2018, 10:26

Hej, är nybörjare och vetgirig vilket resulterar i alltför mycket youtube-kollande.

Det blir snabbt rörigt i skallen med alla budskap om grepp, stans, höftrotation, höftglidning, kroppen före armarna, balans, viktförflyttning, avslappnad men ändå inte, slå ned på bollen men slå inte utan svinga, tempo, träffa marken efter bollen osv osv.

Så står man där och ska träna och försöka tänka på allt det där och det blir ju naturligtvis bara pannkaka av alltihop.

Så, om du fick ge ETT råd till en nybörjare (dessutom 61 år men hyggligt vältränad och väldigt motiverad) vad skulle det vara? :D
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Orca skrev: 15 okt 2018, 10:38 Hej, är nybörjare och vetgirig vilket resulterar i alltför mycket youtube-kollande.

Det blir snabbt rörigt i skallen med alla budskap om grepp, stans, höftrotation, höftglidning, kroppen före armarna, balans, viktförflyttning, avslappnad men ändå inte, slå ned på bollen men slå inte utan svinga, tempo, träffa marken efter bollen osv osv.

Så står man där och ska träna och försöka tänka på allt det där och det blir ju naturligtvis bara pannkaka av alltihop.

Så, om du fick ge ETT råd till en nybörjare (dessutom 61 år men hyggligt vältränad och väldigt motiverad) vad skulle det vara? :D
Slå bara till bollen och försök hitta din väg till att slå bollen.
När du märker att du exempelvis alltid tappar bollen höger så kan du börja koncentrera dig på den saken osv.
jag klarade mig väldigt långt på att inte slå ner på bollen och att jag kom utifrån och in som resulterade i en kraftig slice.

Du kommer få lika mycket råd som det finns Youtube videos så om denna tråd kommer hjälpa det vettetusan ;)
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Orca skrev: 15 okt 2018, 10:38 Hej, är nybörjare och vetgirig vilket resulterar i alltför mycket youtube-kollande.

Det blir snabbt rörigt i skallen med alla budskap om grepp, stans, höftrotation, höftglidning, kroppen före armarna, balans, viktförflyttning, avslappnad men ändå inte, slå ned på bollen men slå inte utan svinga, tempo, träffa marken efter bollen osv osv.

Så står man där och ska träna och försöka tänka på allt det där och det blir ju naturligtvis bara pannkaka av alltihop.

Så, om du fick ge ETT råd till en nybörjare (dessutom 61 år men hyggligt vältränad och väldigt motiverad) vad skulle det vara? :D
Mitt största råd är att skita i att ha en massa invecklade idéer för sig om hur det bör göras baserat på Youtube. Det enda jag skulle försöka fokusera på är att oavsett vad du gör så ska du ha balans genom hela rörelsen och när det avslutas, håll den positionen tills bollen landar. Sitter inte någon form av balans är det mesta i övrigt oväsentligt. En golfsving kan göras ganska simpelt, tänk ett stort underarmskast typ.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Orca
Inlägg: 12
Blev medlem: 12 sep 2018, 10:26

Tack! Det är lätt att tänka för mycket märker jag...
Användarens profilbild
Ringman
Inlägg: 107
Blev medlem: 09 dec 2014, 14:20

Haha kan lugna dig att även erfarna golfare har samma problem som du.
Alla vill förbättra sitt spel på något sett.
Jag har själv problem att jag överarbetar mitt golfspel.
Och inget fungerar.
Utan jag får stoppa ner min hjärna i bagen ibland å bara spela.
Så mitt tips är att bli säker på dina grunder och lita på dem.
Och vill du göra förändringar så smyg fram det.
Inte allt på en gång.
En sak i taget...
Lycka till!!!


Skickat från min Samsung Note 8 via Tapatalk

MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Orca skrev: 15 okt 2018, 10:38 Hej, är nybörjare och vetgirig vilket resulterar i alltför mycket youtube-kollande.

Det blir snabbt rörigt i skallen med alla budskap om grepp, stans, höftrotation, höftglidning, kroppen före armarna, balans, viktförflyttning, avslappnad men ändå inte, slå ned på bollen men slå inte utan svinga, tempo, träffa marken efter bollen osv osv.

Så står man där och ska träna och försöka tänka på allt det där och det blir ju naturligtvis bara pannkaka av alltihop.

Så, om du fick ge ETT råd till en nybörjare (dessutom 61 år men hyggligt vältränad och väldigt motiverad) vad skulle det vara? :D
Överkonsumtion av information som ett resultat av ett stort intresse är ett problem som en stor del golfare har oavsett nivå. Precis som många före mig har skrivit går vi vilse (som Mike Adams kallar "dimman") och vet inte vart vi är påväg och glömmer då bort att SPELA golf vilket egentligen borde vara grunden.

Min rekommendation är därför alltid att titta gärna men ta gör det med tillräckligt mycket distans. Alltså för att lära dig mer utan att analysera sönder din golfsving helt och hållet.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Missade svara på frågan om det där tipset - ju förr du förstår att det är unikt för varje golfare ju förr kan du utvecklas ännu mer. :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Med risk för att gå ett paket bajs med posten från Max så kan jag rekommendera den här killen :D

https://www.youtube.com/watch?v=lzNtpelFwOQ
Användarens profilbild
Ringman76
Inlägg: 104
Blev medlem: 04 apr 2015, 15:51

Sandstream skrev:Med risk för att gå ett paket bajs med posten från Max så kan jag rekommendera den här killen :D

https://www.youtube.com/watch?v=lzNtpelFwOQ
BildBildBild

Sent from my [Samsung] using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Tm Sim Max D 9°
Fairwaywood: Tm M4 15° och 18°
Järn: TM P770 4 - Pw
Wedgar: TM W Milled grind 50,54,58
Putter: TM Spider Tour black 37"
Grepp: Golfpride Cp2 wrap midz, Superstroke 2.0 XL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Du beskriver att du är hyggligt vältränad så mitt enda tips skulle vara att se till att din kropp är tillräckligt stark och rörlig för att kunna utföra en bra golfsving. Jag ser för många som inte har rätt förutsättningar hur många bollar den än slår pga framförallt stelhet.

Jag tror Max kan peka dig i rätt riktning för övningar, men annars kan man lätt hitta när man googlar. För några dagar sedan hittade jag den här sidan som visade en korrelation mellan att kunna göra en övning med kroppen och svingfel. Mycket intressant tyckte jag: http://johanhero.se/fystesterna-som-gen ... -svingfel/

Kan du t.ex. nå dina tår med dina fingar när du står upp med raka ben och böjer dig ner?
Hcp: ~12
Skriv svar