HCP-tråden!

Här snackar vi allmänt om golf...
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

Har letat utan att finna någon tråd som fokuserar på HCP, så jag skapar en sådan. Här tänkte jag att man kan skriva allt möjligt om HCP: om man sänkt/höjt sig under dagen, vad man har för HCP, vad man har för mål med sitt HCP, osv.

Jag har redan skrivit om det i "Idag sköt jag...", men efter korrektur-räkningen när jag kom hem insåg jag att jag faktiskt hade dragit in 2p till på mina 18 hål igår. 43p gav en sänkning från 18.4 till 16.3, vilket således är mitt nuvarande HCP. Det har gått fort hit ner, men känslan är att jag börjar vara nere på min rätta nivå nu, så det kommer bli betydligt tyngre att sänka mig i fortsättningen.

Målet innan säsongen var under 18.0, vilket redan är uppnått. Nu är nya målet satt till under 12, riktigt ända dit tror jag inte att jag kommer hinna under sommaren, men det är kul att ha någonting att sträva efter.
Användarens profilbild
joakimhalvarsson
Inlägg: 209
Blev medlem: 27 maj 2014, 17:23
Ort: Karlstad

Började året på 9.8 och är nu nere på 4.5. Där är det stopp så nu kan jag bara sänka mig när jag spelar tävlingar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Drive: Cobra AMP 9.5°
Spoon: Cobra AMP-Cell
Järn: Cobra AMP forged
Wedgar: Wishon 52°/56°
Putter: Taylor Made Spider
Bollar: Titleist Prov1X 2014
HCP: 2.0
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Startade säsongen med 10.1. Satte ett mål på under 8.0 iår. Var nere på 8.1 men igår spelade jag riktigt dålig golf och höjde mig till 8.2. Har alltid ett par skithål som förstör. Senaste monsterrundan låg jag på 39p. efter 15hål.. streckade 16, 17 och 2p. 18:e.
Brukar ha dålig FW% men desto bättre GIR%. Puttningen/chippningen är det som förstör mycket av mina ronder.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har golfat i 20 år och kom idag ner till 6,4.

Hoppas kunna stabilisera mig att alltid lira under 80 slag den här säsongen.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Trevligt, började förra året på 39 efter att ha spelat som liten några år. Hade som plan att gå ner under 39 och landade i slutet på 21,2 hcp. Började detta år med 21,2 och har som plan att gå ner till 15-17hcp...trög start men tog fart får någon vecka sen, efter rundan idag ligger jag på 17,5. Jag skulle säga nu att slagen finns men kommer inte alltid, 15hcp borde vara möjligt.

Registrera ni alla rundor eller bara rundor ni sänkt er på?
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

trippelhej skrev:Registrera ni alla rundor eller bara rundor ni sänkt er på?
Jag började i år på 54 och har hittills aldrig höjt mig, men jag kommer registrera alla mina rundor för att få ett så rättvis handicap som möjligt. Hittills har det blivit en runda på 36p, men jag registrerade den ändå även om den inte påverkar mitt HCP åt något håll.

Självklart gör alla som de själva vill, men jag tycker mest att man lurar sig själv om man bara registrerar rundor när man sänker sig. På så sätt kommer man få ett lägre handicap än man bör ha och följden av det blir givetvis att man i fortsättningen kommer spela över sitt handicap i nästan alla rundor, vilket kanske inte är så roligt.
Linusg
Inlägg: 125
Blev medlem: 18 jun 2014, 21:19

Började om å spela iår efter ca 8 års frånvaro, hade då 28 i hcp så det var den summan ja starta på. Har hunnit med 3 st 9 hålare å 2 st 18 hålare. Har gått på 36 p så hcp är inte så felaktigt men 1 av rundorna på 18 hål slutade med 32 p så just nu ligger ja på 28,2p. Har inget direkt mål iår annat än att försöka få tillit till mina slag. Krass målsättning så borde ja kunna spela något hack under 28 i hcp. Men vi får väl se när året är slut :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Det här med förregistrerad rond, vad tycker ni om det? Är det någon som sänker sig längre? Jag tycker det bara gör att handicapmyglare (de som vill vinna priser i HCP-tävlingar) kan höja sig lättare. Sen kan de runt på 45p på sällskapsronder och aldrig sänka sig bara för den inte var föranmäld.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
strutsboa
Inlägg: 28
Blev medlem: 02 jul 2014, 14:30

obe skrev:Det här med förregistrerad rond, vad tycker ni om det? Är det någon som sänker sig längre? Jag tycker det bara gör att handicapmyglare (de som vill vinna priser i HCP-tävlingar) kan höja sig lättare. Sen kan de runt på 45p på sällskapsronder och aldrig sänka sig bara för den inte var föranmäld.
Jag tror nog att det är svårt att komma undan fuskare hur man än gör. Oavsett system så är det enkelt att fuska om man verkligen vill, det är bara att knappa in sina poäng hur som helst eller fyrputta på sista hålen.

Tråkigt men sant.

Men jag är ju ny inom golfen så ni som har varit med längre kanske har bättre koll på om det har fungerat bättre förut?
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

strutsboa skrev:
obe skrev:Det här med förregistrerad rond, vad tycker ni om det? Är det någon som sänker sig längre? Jag tycker det bara gör att handicapmyglare (de som vill vinna priser i HCP-tävlingar) kan höja sig lättare. Sen kan de runt på 45p på sällskapsronder och aldrig sänka sig bara för den inte var föranmäld.
Jag tror nog att det är svårt att komma undan fuskare hur man än gör. Oavsett system så är det enkelt att fuska om man verkligen vill, det är bara att knappa in sina poäng hur som helst eller fyrputta på sista hålen.

Tråkigt men sant.

Men jag är ju ny inom golfen så ni som har varit med längre kanske har bättre koll på om det har fungerat bättre förut?
Den diskussionen tar vi i annan tråd sen.

Gällande HCP - föranmäler ni alla rundor ni lirar? Jag har själv varit ganska slarvig gällande detta. Men om du har föranmält en runda så ska det ju ske en höjning eller sänkning efter rundan.
Skriv svar