Använda putter utanför green

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev: 28 aug 2019, 19:22Okej ja vi alla verkar ju räkna olika. 1 cm fairwaymiss är för mig fortfarande en fairwaymiss och en greenmiss är en greenmiss om det så bara är med en boll oavsett hur lång putten kommer bli.
Samma här! Känns helt onödigt att föra statisk annars.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Enannantanke skrev: 29 aug 2019, 05:42
Jag håller med, och inte. Om man vill använda statistiken till något vettigt bör en chip på green inte räknas som en putt. Av den enkla anledningen att du bara väljer att chippa i extremfall då du bedömer det som en bättre chans att komma nära hål. Du kan ju då såklart tweaka din puttstatistik genom att chippa på varje green, men då är statistiken meningslös eftersom den i sig inte ger något annat än en fingervisning om vad du behöver träna på.

Varför tycker du att den ska räknas som en putt?
Att försöka "tweaka" sin puttstatistik genom att slå en annan klubba låter i mina öron som någonting som liknar att sänka sitt HCP med fusk. Det är bara dig själv du lurar.

Jag är av åsikten att alla slag på green bör föras in som en putt för att förenkla hur du för statistiken och precis som du säger är det extrema fall då det endast är aktuellt att slå en annan klubba än puttern. Jag gissar att det i slutändan är upp till individen att avgöra men ärligt talat finns det nog viktigare saker att lägga fokus på.
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

MaxP skrev: 29 aug 2019, 13:47
Enannantanke skrev: 29 aug 2019, 05:42
Jag håller med, och inte. Om man vill använda statistiken till något vettigt bör en chip på green inte räknas som en putt. Av den enkla anledningen att du bara väljer att chippa i extremfall då du bedömer det som en bättre chans att komma nära hål. Du kan ju då såklart tweaka din puttstatistik genom att chippa på varje green, men då är statistiken meningslös eftersom den i sig inte ger något annat än en fingervisning om vad du behöver träna på.

Varför tycker du att den ska räknas som en putt?
Att försöka "tweaka" sin puttstatistik genom att slå en annan klubba låter i mina öron som någonting som liknar att sänka sitt HCP med fusk. Det är bara dig själv du lurar.

Jag är av åsikten att alla slag på green bör föras in som en putt för att förenkla hur du för statistiken och precis som du säger är det extrema fall då det endast är aktuellt att slå en annan klubba än puttern. Jag gissar att det i slutändan är upp till individen att avgöra men ärligt talat finns det nog viktigare saker att lägga fokus på.
Ang. första stycket: precis.

Ang. andra stycket: Statistiken blir väl inte förenklad genom att kalla ett äpple för ett päron? Det är väl inte svårare att skriva chip än putt?
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

perz skrev: 26 aug 2019, 07:24 Hur benämner ni era slag med putter om ni använder den för att t ex slå från fringen, eller t o m på fairway. Chip eller putt?

Då jag använder Golf Gamebook på alla mina ronder så är jag rätt strikt med att en putt endast sker på green, då min GiR inte stämmer annars. Kan ju dock bli lite missvisande om man får en massa puttar från fringen följt av en 1-putt, och sen säga att man 1-puttat de hålen ifall någon frågar hur många puttar man gjort på en runda.

Polaren jag oftast spelar med är lite mer av åsikten att så fort man använder putter så ska det räknas som en putt, oavsett varifrån den slås.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
Eftersom statistiken bara påverkar mig själv så resonerar jag ungefär såhär:

Om det är en putt som ligger på fringen eller på kortklippt fw på kanten av green, då räknar jag den oftast som en putt. Här kan jag dock göra skillnad i huruvida jag ligger långt ifrån flaggan.
Om flaggan står långt bak, och bollen ligger under dessa förutsättningar vid framkanten kan det bli en chip ändå rent statistiskt.

Ligger däremot bollen i högre gräs och jag av vissa skäl väljer att putta ändå, då räknar jag den som en chip.

Ligger jag på kortklippt en bit ifrån green och ändå puttar, då blir det en chip i statistiken.

-ish...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Har många gånger tänkt tanken när man ligger 5cm utanför fairway på högersidan då man siktat högersida fairway att ”ja jag är ju nöjd med slaget så kanske ska räknas som en FIR”. Men... när du duffar å kommer 120m men ändå träffar fairway, då är man inte direkt där och tänker ” ja men jag skulle ju 100m till egentligen... så nä denna räknas inte”.

Däremot visar det ju tydligt på att statistiken för FIR är rätt värdelös för sig själv utan mer info, såsom typ av underlag/avstånd/vinkel in/mm på nästa slag...

Jag har börjat skriva upp betyg på utfall vs plan istället. 1-5.
Plan: höger sida fairway för enklare inspel: miss 5cm, betyg = 4.
Vänster sida av fairway, betyg = 1 eller 2, beroende på hur allvarligt det var att ligga vänster på detta hål.

Målet med utslaget är ju inte att träffa fairway egentligen, utan att sätta upp dig för ett så enkelt inspel/transportslag som möjligt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

långryggen skrev: 30 aug 2019, 10:43 Eftersom statistiken bara påverkar mig själv så resonerar jag ungefär såhär:

Om det är en putt som ligger på fringen eller på kortklippt fw på kanten av green, då räknar jag den oftast som en putt. Här kan jag dock göra skillnad i huruvida jag ligger långt ifrån flaggan.
Om flaggan står långt bak, och bollen ligger under dessa förutsättningar vid framkanten kan det bli en chip ändå rent statistiskt.

Ligger däremot bollen i högre gräs och jag av vissa skäl väljer att putta ändå, då räknar jag den som en chip.

Ligger jag på kortklippt en bit ifrån green och ändå puttar, då blir det en chip i statistiken.

-ish...
Som du skriver är statistiken bara för dig själv men vad fyller den för funktion om du i efterhand inte har en susning om bollen låg på green eller inte?
Om du inte är en savant så klart och kommer ihåg varenda slag på en hel säsong ;)

Jag är stenhård med FIR och GIR för det ger mig bra feedback. Skulle jag börja värdera om det är en putt eller inte så stämmer inte min GIR.
Om mitt antal puttar per GIR stiger eller sjunker så berättar det, för mig, att mina inspel blivit bättre eller sämre eftersom jag behöver färre/fler puttar för att håla ut.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 03 sep 2019, 10:15 Jag är stenhård med FIR och GIR för det ger mig bra feedback. Skulle jag börja värdera om det är en putt eller inte så stämmer inte min GIR.
Om mitt antal puttar per GIR stiger eller sjunker så berättar det, för mig, att mina inspel blivit bättre eller sämre eftersom jag behöver färre/fler puttar för att håla ut.
Exakt där har vi ju värdet i statistik.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 03 sep 2019, 10:15
långryggen skrev: 30 aug 2019, 10:43 Eftersom statistiken bara påverkar mig själv så resonerar jag ungefär såhär:

Om det är en putt som ligger på fringen eller på kortklippt fw på kanten av green, då räknar jag den oftast som en putt. Här kan jag dock göra skillnad i huruvida jag ligger långt ifrån flaggan.
Om flaggan står långt bak, och bollen ligger under dessa förutsättningar vid framkanten kan det bli en chip ändå rent statistiskt.

Ligger däremot bollen i högre gräs och jag av vissa skäl väljer att putta ändå, då räknar jag den som en chip.

Ligger jag på kortklippt en bit ifrån green och ändå puttar, då blir det en chip i statistiken.

-ish...
Som du skriver är statistiken bara för dig själv men vad fyller den för funktion om du i efterhand inte har en susning om bollen låg på green eller inte?
Om du inte är en savant så klart och kommer ihåg varenda slag på en hel säsong ;)

Jag är stenhård med FIR och GIR för det ger mig bra feedback. Skulle jag börja värdera om det är en putt eller inte så stämmer inte min GIR.
Om mitt antal puttar per GIR stiger eller sjunker så berättar det, för mig, att mina inspel blivit bättre eller sämre eftersom jag behöver färre/fler puttar för att håla ut.
haha kanske inte savant, men jag kommer ihåg MÅNGA slag, tyvärr...
Men det du skriver är ju sant såklart. Men detta är nog inget som påverkar i stort skulle jag påstå, det händer kanske inte ens varje runda.
Jag har tänkt (kanske helt snett iofs) mer i banan av att jag vill se i förhållande till var jag VILLE slå kanske.
Typ om flaggan står långt bak, och jag slår en klubba till fringen bakkant som ger mig en 3 metare för birdie, då kan ju det slaget ha varit mer så som jag ville än om jag halvduffat den till 1dm in på green i framkant och haft en 12 metare kvar. Därav är jag inte så hårdnackad vad gäller statistiken.

Vissa skrev väl tom att en putt är en putt om man slår den med putten, vilket inte är min bedömning. Jag kan slå en statistisk chip med puttern.
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
daniel.hermansson
Inlägg: 44
Blev medlem: 10 apr 2019, 16:55
Kontakt:

Vem tar på sig att ändra på Wikipedias artikel om golftermer? https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3 ... r#Puttning :lol:
Puttning i golf är ett slag på greenen som utfört med en putter.
Om bollen ligger så det för mig är "självklart att använda putten" för att ha störst chans att få bollen i hål är det en putt, annars är det ett annat slag. I min mening finns det i motsats till putt som kräver att just puttern används inget krav på vilken klubba man kan slå en chip med.

Men det är "självklart val för mig" som är det avgörande. Om jag tvekar mellan putter och låt säga j7 en bit ut på finklippt FW och väljer puttern så räknar jag det som en chip och inte en putt.
Strävar mot att aldrig behöva slå ett tråkigt golfslag
Kingpin
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2019, 17:19

Par 4, nedförsbacke, hård o snabb bana, mycket motvind - fullsving med Ping Anser från tee! Kallar det ett utslag och inget annat. Den puttern går ju även utmärkt att chippa med baklänges om läget kräver.

Bollplacering och slag bestämmer vad det är för typ av slag. Bunkerslag är bunkerlag oavsett klubba.

En fråga som denna tråd gav mig: var drar man gränsen mellan att slå slag från green och putta från green? Man får ju använda, säg en järn-7a och putta med, men låt säga att man träffar ganska mycet under bollen och den lättar några cm eller dm från ytan - är det ett slag eller en put? Många puttar startar ju bollen med att lätta den från ytan, var går gränsen?

Finns det loftade putters som är renodlade för korta o låga inspel?
Skriv svar