Din viktigaste golf-KPI

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

I mitt jobb arbetar jag konstant med att hjälpa företag att förbättra sina Key Performance Indicators. Webbtrafik / Exponering av kampanjer / Avslut i webbshop med mera.

Idag kom jag att tänka på vilken min viktigaste KPI för golfsäsongen 2020 är. Jag är inte säker på vilken jag vill fokusera på och vad som är vettigt men jag kom att tänka på några olika.

Antal spelade varv.
Fairwayträffar.
Greenträffar.
Antal lektioner.
Tävlingsresultat.
Antal varv under 80 slag brutto.

Har du satt upp några KPI:er för säsongen 2020? Dela med dig i så fall!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Vet precis vart mitt spel brister och därför tänker jag lägga all fokus på dessa områden 2020:
- Drives
- Chippar

Är alldeles för osäker/feg från tee med drivern och det kostar mig massor av slag på en runda.
Måste "våga" gå för fullt på alla hål där jag ska slå drive och ha bollen i spel.
Planen är att träna mer drives på rangen och sen ha med den säkerheten ut på banan.
FIR 2017: 45%, 2018: 38%, 2019: 32%
Målet är att hitta tillbaka till 45%

Duffar och toppar mina chippar konstant och lider av något som skulle kunna beskriva som Yips.
Ska försöka ta mig ur det själv och om det inte lyckas blir det lektioner tidigt på säsongen.
Tror den största orsaken är att jag tänker för mycket på tekniken så slagen blir helt onaturliga.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Min KPI är greenträff. Väl där blir det i snitt under 2putt.
Jag har i flera år varit snor-rak från tee med ett bra strategiskt järnspel. Väl runt/på green har jag fått i bollen på 2 slag i snitt.
Eftersom jag identifierade min svaga del till greenträff och då även närhet till hål så har det varit en given förbättringsfaktor. Det gick så långt i strategin att jag hellre trädde in en j8 på största delen av green än att gå för flaggan med en wedge. Till slut raserades sving/bollträff så till den grad att jag fick lära om.
Där är jag nu och efter 2 år av konstant duffande med alla klubbor utan putter så ser jag en liten glimt av ljus i tunneln. Ett trasigt knä sätter lite käppar i hjulet men i kylan förra helgen gick jag 2 över sista nio med enbart 2 fw.träffar och en duffad drive.

I år blir min kpi bollträff. Jag behöver strunta i riktning/skruv och koncentrera mig på att få en balanserad kropp efter impact. Jag vet med mig att det inte krävs någon stressad kraft eller hastighet på slag/klubba utan när man svingar i någorlunda balans så blir det rakt och tillräckligt långt.

Btw.
Jag minns än den halvtimme för 5 år sedan när jag fick ett hugg i nedre mag/ryggtrakten. Jag kunde knappt vrida eller trycka på bollen med kraft. I 3 hål slog jag sanslösa slag 20-30m längre än jag någonsin gjort och både jag och min spelkompis fattade inget alls. Jag slog 3-4 testslag i ren eufori på ett korthål där j6 är normalklubba... jag drev förbi green med j8 och fick gå ner på j9 för att hålla green.
Där och då förstod jag ingenting men efteråt insåg jag hur lite kraft det kan behövas för att slå iväg en golfboll hyggligt rakt o långt.

Egon
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Greenträff och puttning.

Det var flera år drivern som strulade för mig. Men i sommar så löste jag problemen med den och är helt nöjd med spelet där. Dock har järnslagen blivit sämre och scorerna också. En dålig dag med driver, men bra dag med järn kan leda till en ok score, men en bra dag med drivern och dålig med järnen blir inte alls lika bra.

Så har insett att en nyckelfakor till bra score är GIR. Sen behöver man en bra dag med puttern för att få till en riktigt bra score. Men det kommer jag inte öva på förrän GIR är över 50% igen.
Hcp: ~12
e-Fredde
Inlägg: 98
Blev medlem: 14 apr 2018, 19:46

Jag visste jag hade läst något om golfmål 2020, men hittade inte tråden först. Tills jag såg denna :)

För min del finns det enkla och "svåra" KPIs:

Enkla:
Antal spelade rundor - Efter en bra återkomst till golfen 2018 hade jag för mycket att göra 2019 att jag valde att inte alls spela. 2018 var en bra säsong som utan att ha hunnit spela så mycket gav spel på många trevliga banor i Sverige. Höjdpunkten var nog Visby Gk, även om jag blev förälskad i Ombergs Golfklubb. Jag lyckades 2018 ta mig ner till 4.0 så jag var nöjd i slutet av året :)
Träning på rangen - Av samma anledning jag har lite tid att hinna spela golf har jag lite tid att träna på rangen.

Svåra:
Fairwayträffar med driver] - om jag inte är försiktig får jag en härlig fade över till kraftig slice med min driver. Vilket på vissa hål kan vara helt underbart! Bara att slappna av och ta i! Men då måste hålet svänga höger, annars måste jag fokusera för att undvika denna bollbana.
Korta inspel, chippar och kortare wedgeinspel - Har jag bara rätt GIR får jag en väldigt bra score då jag ligger på ca 1.7 puttar per hål. Men så fort jag måste chippa eller spela in med en kortare wedge tappar jag slag.
Tävla - Hade jag mer tid skulle jag vilja börja ställa upp på tävlingar igen. Allt kommer till slut tillbaka till hur mycket tid jag kan lägga på golfen! :shock:

KPIs är riktigt kul och bra att både sätta upp och sedan följa upp. Det är roligt att läsa andras också!
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Efter lite fundering kring mitt viktigaste KPI säsongen 2020 är jag nu helt säker på att det kommer att vara GIR.

Mina två första varv i år har jag haft 9 resp 5 GIR. Med 9 träffar sköt jag 80 slag och med 5 GIR 86 slag. Målet i år måste bli att snitta bättre än 9 GIR/varv. En snabb googling visar att PGA Tour-snittet är nästan 12/varv. Med de korta inspel vi har för det mesta här på banorna som snittar runt 5600 meter ska ju 12 GIR vara fullt möjligt.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 29 mar 2020, 18:41 Efter lite fundering kring mitt viktigaste KPI säsongen 2020 är jag nu helt säker på att det kommer att vara GIR.

Mina två första varv i år har jag haft 9 resp 5 GIR. Med 9 träffar sköt jag 80 slag och med 5 GIR 86 slag. Målet i år måste bli att snitta bättre än 9 GIR/varv. En snabb googling visar att PGA Tour-snittet är nästan 12/varv. Med de korta inspel vi har för det mesta här på banorna som snittar runt 5600 meter ska ju 12 GIR vara fullt möjligt.
Du är nära sanningen dvs. att fler Gir ökar chansen till en bättre score, Saken är väl mest den att om proffsen räknar med 12 så är dina 9 rätt ok, för att inte säga mer än ok.
Visst vore det nice om vi kunde plita ner allt till 2puttar/green och 18 GiR, men så enkelt är det inte.
Vi måste identifiera våra styrkor o svagheter och sen ta det därifrån.
Ett bra utslag är A och O. Tillräckligt långt och tillräckligt mycket i spel.

För att göra en lång historia kort så anser jag att konceptet till framgång följer samma mönster som spelet.
Utslag, inspel, chip o putt. Håll er till den prioriteringen så blir ni så bra ni kan bli. Vänd på det, eller skippa något av det och ni kommer kanske ner till singelhcp. med lite hemlängtan o pissnödig som viktig ingrediens.

Egon
Skriv svar