In memorial.

Här snackar vi allmänt om golf...
08an
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 maj 2015, 18:17

Här i denna tråd kan man hedra bortgångna kända personer och idrottsprofiler.
08an
Inlägg: 5
Blev medlem: 29 maj 2015, 18:17

Fick beskedet genom morgonnyheterna på TV4 för 7 år sedan 21 april.

Storseglaren fightern glädjespridaren Magnus "Mange" Olsson har gått bort idag av en stroke på Lanzarote. Världen blir lite mindre roligare nu.

Har bara träffat honom ett fåtal gånger och då som oftast var första gången på golfbanan. Vi råkades på rangen ute på Drottan för mer än 15år sedan där han stod och matta ut bollar i en go och maklig takt lite som någon som njöt av att bara vara mer än någon som tränade på något. Vi gick en runda några veckor senare det tillsammans med en av hans söner. Det visade sig att han var den härliga goa genuin killen som var precis så glad och positiv som han var på TV. Han spelade inte golf som den storseglare som han uppenbarligen var en vinnarskalle av rang som var ihärdig ända in till mållinjen. Utan jag fick intrycket av att golfen var lite av ett andningshål för honom där han kunde koppla av med nära och kära från den krävande havskappseglingen och varför inte han hade ju ingenting att bevisa. Men även om fokuset låg på det sociala så hade en klart anständig hcp (13,5) det med den självlärdasving han hade. Old school och tävlingsinriktad som han var så fick jag intrycket att var en person som inte gjorde något halvhjärtat. Han berättade att de gånger då det hettade till lite på golfbanan var det oftast tillsammans med sina seglarkompisar när de var ute och tävlade i världen. Det när de låg i en hamn där det fanns någon golfbanan då stack de iväg ibland och spelade. Det var en hel del exotiska banor han hade spelat på och han delade med sig av en hel del härliga roliga anekdoter från dessa rundor tillfällen. Kan tänka mig att det var skönt att få en stund vid sidan av från tävlingen en ventil ett ställe att koppla av på mellan etapperna. Han berättade att inte allt för sällan så ägnade sig grabbarna åt practial jokes mot varandra var av en del utspelade sig på banan.

Sommaren 2012 när vi tillsammans med hans sambo spelade en runda en underbar sommar dag i juli ute på Saltis fina bana. Försökte jag fresta med en liten match för jag tänkte att det vore kul att få se lite av den berömda fighting spiriten men han avböjde vänligt men bestämt då han berättade att behövde ta det lite lugnt. Just för att han haft problem med hjärtat en bypass operation var förestående. Vi hade en härlig runda tillsammans den dagen som avslutades på det nittonde hålet med en kall öl i eftermiddagsolen på Saltis veranda.

Det starkaste minnet från Mange har jag trots allt från en av hans föreläsningar som han höll ute på Upplands motor ute i Kista för 3 år sedan 2010. Där han föreläste om ledarskap ut i från skepparens synvinkel i havskappseglarsammanhang. Det med allt vad det innebar från leverantörer, materialhantering tester, reparationer, hantering av besättningen sjukdomar skador etc. till sponsorer, myndigheter i alla världenshamnar. Min bild av ensamvargen till skeppare som står och klamrar sig fast vid ratten i orkanbyar i vågor höga som hus och skriker ut orders över däck till besättningen som sin "enda" uppgift kom ordentligt på skam. Vad kan jag säga om denna föreläsning förutom att det var en rejäl ögonöppnare? Ja Mange var helt fenomenal aulan där ute var fylld till bredden och han trollband alla med sitt sätt att berätta och illustrera med bilder och gester om sitt arbete hur det var att vara ledare/skeppare för en jorden runt kappsegling med allt som ett sådan projekt innebär.

Många av hans berättelser visade på att man som ansvarig skeppare/projektledare inte bara krävde att man kunde uppvisa ett väldigt gott ledarskap för att framföra en kappseglingsbåt på världsklassnivå utan det krävdes också i bland att man kunde hantera de mest omöjliga situationer. Som att segla flera långa ben genom Sydkinesiska sjön med inga eller undermåliga sjökort och det med en båt som hade en skada som inte kunde anses som 100%-igt säker m.a.o. med risk att sjunka det med långt i från någon hjälp.. Men han var tvungen att övertyga alla myndigheter, tävlingsledning, sponsorer sin besättning och även sig själv som han sa att det skulle gå! "Det måste bara gå vi hade inget val!" Om han inte fick tillåtelse att segla iväg så skulle alla år av hårt arbete och förberedelser vara förgäves då de hade varit tvungna att ge upp och det när de bara nått halvvägs. Hur han lyckade ta sig ur den rävsaxen vittnade inte bara på stort ledarskap utan också på stort mod ibland måste man tänja på gränserna ta risker stora risker om än kalkylerade sådana för situationen kräver det. ”Jag vågar och vill är ni med mig!?” Han stod ju där som ett levande bevis på att det gick de togs sig igenom till nästa etapp helskinnade men det krävdes en man som ständig utkik i fören.. ! När föreläsningen var över ville ovationerna aldrig ta slut folk klappa händerna och kom med positiva tillrop typ bra Mange härligt jobbat! Ingen i den salen tvivlade på hans ledarkskap det kan jag lova. Han själv var helt omtumlad och såg väldigt överraskad ut. Självinsikten om hans förmåga att trollbinda och berätta var uppenbarligen väldigt liten det vittnar om inte annat om hans sätt att öppna sitt anförande.

Hej jag heter Mange Olsson jag skall berätta lite om hur det är att vara projektledare i kappseglingssammanhang. Kul att så många ville komma jag vill bara säga att ni får ursäkta míg för jag är inte så bra på det här med presentationer jag har inte på något sätt proffs på det här jag inte gjort det så många gånger och bildmaterialet kanske lämnar lite övrigt att önska.. men ni får hålla till godo.. typ. Helt otroligt vilken kontrast till det vi fick se och höra uppleva! Om man inte var där skulle man kunna tro att han var en mästare i att sänka förväntningar och att det hela var planerat i ett upplägg. Men vi som var där vi såg att det var en genuin väderbiten man med ett jävlar anamma och som i grunden bara hade en passion ett enda mål hur att förflyttar en kappseglingsbåt på snabbast sätt, på ett snabbare sätt en alla andra deltagare över våra sju hav. Vilket tydligen hade format honom till den ödmjuka killen han var.
Du är sannerligen saknad.
Vila i frid Mange.
Skriv svar