Långsammare spel längre in på säsongen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

david.gustavsson skrev: 18 maj 2020, 08:34Som Niklas skriver, det är inte folk som är nya eller med högt HCP som är bovarna i dramat.
De flesta spelar som de andra i sin boll, eller som den som lärt dem spela golf, och de kommer fortsätta spela så om det inte kommer tydliga riktlinjer från banornas klubbledningar med förslagsvis då åtgärder som flera redan listat här i tråden. Tips och riktlinjer från förbundet, golftidningar eller fina forum som detta verkar ju inte lösa problemen just nu iaf...
Amen!
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 18 maj 2020, 08:19
Niklas skrev: 17 maj 2020, 20:51 Min fru har 33 i hcp och är den snabbaste spelaren de flesta sett. Der går så snabbt att de flesta reagerar på det. Spelskicklighet har INGET med spelhastighet att göra. Men hon lärde sig hur man beter sig från mig. Problemet är att det är så många nuförtiden som har noll koll på hur man spelar snabbt.
På grönt kort-kurserna borde det ingå att spela ett par hål med den som håller i kursen eller någon obligatorisk fadderrunda.

Men alla klubbar verkar bedriva sina kurser lite som de vill...
Det har ju tyvärr varit några riktigt dåliga beslut från SGF de senaste åren där folk köpt sina grönt kort kurser och fått gå ut direkt. Man har ju nu insett hur dumt det är och gått tillbaka så att de iaf måste skriva ett teoriprov. Egentligen är det inte så viktigt med regler, men jag kommer ihåg när jag började spela (många år sedan nu första gången) så skrev jag ett teoriprov om regler och ett om vett och etikett. Det måste tillbaka. För många har absolut ingen aning vad man ska göra. Vilket inte är så kontigt om man aldrig fått lära sig. Risk är att många slutar spela också om de känner sig obekväma för att de inte kan.

Men oftast kan man ställa upp som fadder på sin hemmaklubb. Då kan man fostra nya spelare i speltempo om man vill. Jag har inte riktigt orkat för spelar ganska ofta med nybörjare ändå, men det är tips om man känner att man är bra på att lära ut speltemp.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1384
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 18 maj 2020, 08:19
Niklas skrev: 17 maj 2020, 20:51 Min fru har 33 i hcp och är den snabbaste spelaren de flesta sett. Der går så snabbt att de flesta reagerar på det. Spelskicklighet har INGET med spelhastighet att göra. Men hon lärde sig hur man beter sig från mig. Problemet är att det är så många nuförtiden som har noll koll på hur man spelar snabbt.
På grönt kort-kurserna borde det ingå att spela ett par hål med den som håller i kursen eller någon obligatorisk fadderrunda.

Men alla klubbar verkar bedriva sina kurser lite som de vill...
När jag tog grönt kort 1997 så var det svårare än att få jägarlicens fick jag höra. Vi hade teorikvällar på klubben där vi satt och läste golfregler som vi sedan fick ett teoriprov på, som man var tvungen att klara för att få grönt kort. Efte rdet var det uppspelningsprov med klubbens pro för att visa att man kunde spela. Fick även frågor på hur man gjorde i olika situationer som när man slog i vattenhider eller slog bort en boll.

Här om dan var jag ut och spelade själv och då var klubbens pro ute på en fadder runda med en ny elev. På alla ställen jag varit medlem på (Inte så många) så har det varit fadder rundor för nybörjare innan dom får gå själva.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Man kanske kan säga att leta boll tar mycket tid och gör att spelet går långsammare.
Det är ju oavsett HCP-nivå på spelare.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 18 maj 2020, 09:50 Man kanske kan säga att leta boll tar mycket tid och gör att spelet går långsammare.
Det är ju oavsett HCP-nivå på spelare.
Det är något som 95% av Sveriges banor borde tänka på.
Klipp ner ruffen och rensa bland träd och buskar där det går.

Övriga 5%, tex Bro Hof, Ullna mfl kan ha svårare förhållanden.

Glömmer aldrig när Joakim Sabel på TopTee skickade ut ett mail till Kungsängens medlemmar om att de som tyckte ruffen var för hög skulle ta en klubba mindre eller en lektion :lol:
Niklas
Inlägg: 1096
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 18 maj 2020, 12:36
JohanAdministratör skrev: 18 maj 2020, 09:50 Man kanske kan säga att leta boll tar mycket tid och gör att spelet går långsammare.
Det är ju oavsett HCP-nivå på spelare.
Det är något som 95% av Sveriges banor borde tänka på.
Klipp ner ruffen och rensa bland träd och buskar där det går.

Övriga 5%, tex Bro Hof, Ullna mfl kan ha svårare förhållanden.

Glömmer aldrig när Joakim Sabel på TopTee skickade ut ett mail till Kungsängens medlemmar om att de som tyckte ruffen var för hög skulle ta en klubba mindre eller en lektion :lol:
Haha, nu har de ju rensat precis allt högt gräs och sly där känns det som, så jag antar att medlemmarna fick rätt till slut? Det är ju många klubbar som klippt ner ruff och fått snabbare rond-tider på senare år. Bästa är ruff som man hittar boll lätt i, men som ändå straffar spelaren. Det är ganska svårt att få till tror jag.
Hcp: ~12
Skriv svar