Rekordvåren - Aldrig spelats så mycket golf

Här snackar vi allmänt om golf...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Igår läste jag en härlig artikel på Svensk Golf - länkad längst ner - om hur mycket golf som har spelats denna våra. Rapporterna jag har fått från kollegor och klubbar längre söderut har länge varit helt galna och jag kan säga att samma golfsug även har nått Jämtland. Även om våra banor precis är i startgroparna märks trycket på allt ifrån lektioner till rangekort och nyköp av utrustning. Anledningen är ju givetvis självklar, åtminstone i mina ögon och det i sin tur går absolut att diskutera. Jag kan bara säga att det trycket jag märker av bara på grönt kort-kurser och spelare som vill börja spela har aldrig varit närheten av vad det är idag.

Personligen ser jag det bara som positivt över hela brädet. Därför blir jag alltid lika häpen när jag läser kommentarerna till Facebook-inlägget och jag har även hamnat i diskussioner med spelare på hemmaklubbarna här om detta "problem" som de väljer att kalla det. Tydligen anses ett ökat antal medlemmar och spelare på en klubb som någonting negativt i somligas ögon och det kan jag inte riktigt förstå. Jag kan förstå att fler golfare = färre lediga tider, jag kan förstå att fler golfare = långsammare spel mot vad man är van. Jag förstår givetvis att högre tryck på banan innebär mer slitage vilket innebär problem i det långa loppet. Men jag ser personligen allt detta som lyxproblem. Är det inte självklart vad de positiva effekterna är när klubben tjänar mer pengar? En stor majoritet av klubbarna i Sverige idag behöver det verkligen.

Så jag funderar över två saker - hur ser det ut på din klubb? Och vad är din åsikt?

Du behöver inte hålla med mig, men ge mig gärna en annan anledning än "det går för långsamt" eller "det är svårt att få tider", det är inget fel med dem argumenten men det tycker jag som sagt är en given sak som kommer med fler golfare. Jag håller också med dig om att speltempo KAN vara ett stort problem, men det är en väldig skillnad på en runda som tar 20 minuter mer och en som tar en timme mer. Jag tycker också vi försöker hålla oss ifrån diskussionen som alltid kommer upp om att det av någon anledning är nybörjarnas fel. På de flesta klubbar är nya golfare bara en liten procentsats av den totala massan av golfare där ute.


https://www.svenskgolf.se/artiklar/spel ... eA4mxxSq54
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

På Johannesverg GK där jag är medlem upplever jag inga som helst problem med att få tider eller atttempot är segt. Vi har haft fullbkat två helger med gäster från när och fjärran i vårt avlånga land. Vilket är riktigt kul. Förra helgen kunde jag räkna till 130+ spelare som var inbokade under lördagen. Något liknande var det för någon helg sedan. Men då vet man att det inte kommer gå supersnabbt och man är bered på det. Men tyckte inte tempot sjönk nämnvärt. Det flöt på riktigt bra. Som mest var vi väl tre bollar på varje hål. En boll på tee, en i mitten som väntade på dom på green. Kör man då ready golf så går det ändå snabbt. Den spelare som slår kortast och inte kommer nå fram till bollen på mitten av hålet kan slå först och den som slår längst lår ut sist osv. Vanliga fall är vi runt 400 medlemar och det finns alltid tider. Speciellt på kvällarna, då är det bara att knalla ut. Själv ser jag det bara positivt för klubbens kassa när det är fullbokat med gäster. Det innebär massa pengar in och att klubben går runt.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det jag hört är att en klubb i Örebro begränsat medlemmarnas spel till 3 rundor per vecka, därefter får de betala halv greenfee.
Drottningholm stängde i 3 dagar för att banan skulle få återhämta sig.

Förstår om du är positiv till fler golfare @MaxP då du är en av de som gynnas, tillsammans med klubbarna, tränarna, shopparna, restaurangerna osv.

För egen del ser jag inget positivt med fler golfare. Jag har svårare att hitta tider, rundorna tar längre tid och banorna slits mer.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Ja, det är som du nämnde svårt att få starttider. Det spelar ingen större roll för jag bokar så fort jag kan. Ingen skillnad på rond-tider tycker jag.

Däremot tror jag det stora problemen är alldeles för många medlemsrundor och knappt något greenfee-spel när folk inte reser. Dessutom tror jag inte det är någon höjdare att vara banarbetare just nu och med tanke på att de flesta klubbar försöker klara sin ekonomi med så få banarbetare som möjligt antar jag att det blir extra mycket jobb och folk i vägen för de som jobbar vilket gör att allting tar längre tid.

Jag hade gärna spelat fler banor men jag har inte den ekonomin att jag kan lägga 600-1000 kronor i greenfee som det kostar runt Stockholm på helger. Så det blir väldigt mycket spel på hemmabanan och så är det nog för flera. Och medlemmar som spelar mycket är väl kanske inte det bästa för klubbars ekonomier. Jag tycker det är lite väl billigt att vara medlem dock. Hade hellre sett högre medlemspriser och billigare greenfee-priser.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 28 maj 2020, 09:05 Det jag hört är att en klubb i Örebro begränsat medlemmarnas spel till 3 rundor per vecka, därefter får de betala halv greenfee.
Drottningholm stängde i 3 dagar för att banan skulle få återhämta sig.

Förstår om du är positiv till fler golfare @MaxP då du är en av de som gynnas, tillsammans med klubbarna, tränarna, shopparna, restaurangerna osv.

För egen del ser jag inget positivt med fler golfare. Jag har svårare att hitta tider, rundorna tar längre tid och banorna slits mer.
Du har helt rätt och det är ingen hemlighet att det gynnar mig i mitt yrke. Och som du säger gynnar det alla aktörer på klubben ekonomiskt, men i mina ögon gynnar det i sin tur medlemmar och spelare eftersom det ger möjligheter till att utveckla verksamheten.

Men den sista kommentaren du skriver tycker jag blir intressan och det är nog den diskussionen jag är intresserad av. Ser du alltså inte värdet av fler medlemmar/fler gäster = mer pengar till klubben = utveckling av verksamheten? Eller - vad jag tror - bryr du dig som spelar inte över en sådan sak, åtmisntone kortsiktigt?
Harry
Inlägg: 200
Blev medlem: 13 apr 2017, 10:39

Jag kan säga att om min hemmaklubb hade begränsat medlemmar att bara spela 3 gånger i veckan hade jag gått ur klubben och krävt pengarna för årets medlemskap tillbaka. Snacka om att inte värna om sina medlemmar.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 28 maj 2020, 09:55Du har helt rätt och det är ingen hemlighet att det gynnar mig i mitt yrke. Och som du säger gynnar det alla aktörer på klubben ekonomiskt, men i mina ögon gynnar det i sin tur medlemmar och spelare eftersom det ger möjligheter till att utveckla verksamheten.

Men den sista kommentaren du skriver tycker jag blir intressan och det är nog den diskussionen jag är intresserad av. Ser du alltså inte värdet av fler medlemmar/fler gäster = mer pengar till klubben = utveckling av verksamheten? Eller - vad jag tror - bryr du dig som spelar inte över en sådan sak, åtmisntone kortsiktigt?
Jag är inte så säker på att de ökade inkomsterna kommer att gynna mig som spelare. Om vi ser på tex Kungsängen som Golfstar drivit i ett par år har den bara blivit sämre och sämre. Känslan är att om det kommer in mer pengar så går det till ägarna i Golfstar som helt ärligt inte verkar bry sig så mycket om golf.

Jag betalar för en produkt och förväntar mig helt enkelt det jag betalt för. Det kanske är annorlunda på klubbar som drivs av eldsjälar och utan ekonomisk vinning.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev:
MaxP skrev: 28 maj 2020, 09:55Du har helt rätt och det är ingen hemlighet att det gynnar mig i mitt yrke. Och som du säger gynnar det alla aktörer på klubben ekonomiskt, men i mina ögon gynnar det i sin tur medlemmar och spelare eftersom det ger möjligheter till att utveckla verksamheten.

Men den sista kommentaren du skriver tycker jag blir intressan och det är nog den diskussionen jag är intresserad av. Ser du alltså inte värdet av fler medlemmar/fler gäster = mer pengar till klubben = utveckling av verksamheten? Eller - vad jag tror - bryr du dig som spelar inte över en sådan sak, åtmisntone kortsiktigt?
Jag är inte så säker på att de ökade inkomsterna kommer att gynna mig som spelare. Om vi ser på tex Kungsängen som Golfstar drivit i ett par år har den bara blivit sämre och sämre. Känslan är att om det kommer in mer pengar så går det till ägarna i Golfstar som helt ärligt inte verkar bry sig så mycket om golf.

Jag betalar för en produkt och förväntar mig helt enkelt det jag betalt för. Det kanske är annorlunda på klubbar som drivs av eldsjälar och utan ekonomisk vinning.
Enklaste lösningen är att byta klubb. Om fler medlemmar gör det kanske Golfstar börjar tänka om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 28 maj 2020, 15:16 Jag är inte så säker på att de ökade inkomsterna kommer att gynna mig som spelare. Om vi ser på tex Kungsängen som Golfstar drivit i ett par år har den bara blivit sämre och sämre. Känslan är att om det kommer in mer pengar så går det till ägarna i Golfstar som helt ärligt inte verkar bry sig så mycket om golf.

Jag betalar för en produkt och förväntar mig helt enkelt det jag betalt för. Det kanske är annorlunda på klubbar som drivs av eldsjälar och utan ekonomisk vinning.
Det argumentet köper jag och det är givetvis viktigt att den utvecklignen också sker, inte bara att klubben drar in mer stålar. Då går det ju också att argumentera för vad tusan den bättre ekonomin kommer att resultera i för investeringar, exempelvis kanske avbetalningar på lån inte riktigt gynnar banan de första åren eller uppgradering av bevattning gör en märkbar skillnad.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 28 maj 2020, 15:27Enklaste lösningen är att byta klubb. Om fler medlemmar gör det kanske Golfstar börjar tänka om.
Precis vad jag gjorde runt 2015. Tröttnade på misskötseln.

Många kompisar är dock kvar på Kungsängen och jag spelar där en gång i veckan :|
Skriv svar