Rekordvåren - Aldrig spelats så mycket golf

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 29 maj 2020, 07:33
svingit skrev: 28 maj 2020, 15:27Enklaste lösningen är att byta klubb. Om fler medlemmar gör det kanske Golfstar börjar tänka om.
Precis vad jag gjorde runt 2015. Tröttnade på misskötseln.

Många kompisar är dock kvar på Kungsängen och jag spelar där en gång i veckan :|
Är väl inget missköt på Kungsängen i år eller? Väldigt fina greener, bra fairways, tjock jämn ruff och sand i bunkrarna äntligen. Som jag har förstått det var det något helt annat i början av 2000-talet, men jag vara bara där ett par ggr då och kommer inte direkt ihåg det. Du kanske jämför med den perioden?

Ja, det är tråkigt att banan blivit kortare men det är alltid risken när man arrenderar marken golfbanan ligger på, inte mycket de kan göra åt det avtalet. Sedan har jag spelar Brollsta och Bodaholm i år också och de tycker jag har varit i bra skick. Tee-rutorna är väl det som är sämst, men i övrigt har jag inget att klaga på.

Men jag undrar lite hur många medlemmar Golfstar nu och om de tar in oändligt? Förr var det kö-tider för att medlem på golfbanor, men det verkar ha försvunnit?
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 29 maj 2020, 10:08Är väl inget missköt på Kungsängen i år eller? Väldigt fina greener, bra fairways, tjock jämn ruff och sand i bunkrarna äntligen. Som jag har förstått det var det något helt annat i början av 2000-talet, men jag vara bara där ett par ggr då och kommer inte direkt ihåg det. Du kanske jämför med den perioden?

Ja, det är tråkigt att banan blivit kortare men det är alltid risken när man arrenderar marken golfbanan ligger på, inte mycket de kan göra åt det avtalet. Sedan har jag spelar Brollsta och Bodaholm i år också och de tycker jag har varit i bra skick. Tee-rutorna är väl det som är sämst, men i övrigt har jag inget att klaga på.

Men jag undrar lite hur många medlemmar Golfstar nu och om de tar in oändligt? Förr var det kö-tider för att medlem på golfbanor, men det verkar ha försvunnit?
Har spelat på Kungsängen sen 2011.

Det största problemet är rangen som GS verkar strunta helt i. Att bygga ett högre nät är tydligen lika svårt och kostsamt som att åka till Mars...

Bunkrarna har blivit bättre, det får man ge dem, men att de var katastrof så länge drog ner humöret rejält.

Tees är fortfarande "bulliga" på många hål och det har tagit låååång tid att fixa till ett par av dem.

Greenerna är okej men jämnheten är inget vidare.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag är medlem på Ågesta GK i Farsta.
Banan har en 18-hålsbana och beläggningen är total. Det går inte att komma ut på banan med mindre än en veckas framförhållning.

1100 fullt betalande spelrätter + 1200 medlemmar med annan typ av medlemskap, tex juniorer, seniorer, vardagsmedlem, greenfee-medlem. 2300 golfare som samsas på 18 hål som är inte är såpass välbyggda att de kan hantera den mängden spel är ingen bra kombination.

Banan slits och jag upplever den rent utav i dåligt skick nu.

Jag är inte intresserad av föreningslivet just nu därför bryr jag mig inte mycket om att föreningen går bra. Jag är mer utan en konsument av golf som vill ha tillgänglighet och bra kvalitet.

Det kan däremot komma att ändras den dagen jag får ungar som jag vill aktivera i en förening.




Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev:Jag är medlem på Ågesta GK i Farsta.
Banan har en 18-hålsbana och beläggningen är total. Det går inte att komma ut på banan med mindre än en veckas framförhållning.

1100 fullt betalande spelrätter + 1200 medlemmar med annan typ av medlemskap, tex juniorer, seniorer, vardagsmedlem, greenfee-medlem. 2300 golfare som samsas på 18 hål som är inte är såpass välbyggda att de kan hantera den mängden spel är ingen bra kombination.

Banan slits och jag upplever den rent utav i dåligt skick nu.

Jag är inte intresserad av föreningslivet just nu därför bryr jag mig inte mycket om att föreningen går bra. Jag är mer utan en konsument av golf som vill ha tillgänglighet och bra kvalitet.

Det kan däremot komma att ändras den dagen jag får ungar som jag vill aktivera i en förening.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Den balansen du beskriver är ju jätteviktig. Givetvis måste klubben se till att platsen finns till antalet medlemmar.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

MaxP skrev:
JohanAdministratör skrev:Jag är medlem på Ågesta GK i Farsta.
Banan har en 18-hålsbana och beläggningen är total. Det går inte att komma ut på banan med mindre än en veckas framförhållning.

1100 fullt betalande spelrätter + 1200 medlemmar med annan typ av medlemskap, tex juniorer, seniorer, vardagsmedlem, greenfee-medlem. 2300 golfare som samsas på 18 hål som är inte är såpass välbyggda att de kan hantera den mängden spel är ingen bra kombination.

Banan slits och jag upplever den rent utav i dåligt skick nu.

Jag är inte intresserad av föreningslivet just nu därför bryr jag mig inte mycket om att föreningen går bra. Jag är mer utan en konsument av golf som vill ha tillgänglighet och bra kvalitet.

Det kan däremot komma att ändras den dagen jag får ungar som jag vill aktivera i en förening.

Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Den balansen du beskriver är ju jätteviktig. Givetvis måste klubben se till att platsen finns till antalet medlemmar.



Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum

Jäkla svår balans det där.
Jag antar att det är lätt att tänka, ”vi tar in så många som möjligt för det är bra för ekonomin” MEN det kan slå bakut om banan blir otillgänglig och slits ut. Det kommer resultera i att medlemmarna letar nya anläggningar.

Vore ju intressant att se vad som skulle hända på Ågesta om föreningen dubblade årsavgiften. De kanske skulle tappa hälften av de 1100 medlemmarna men netto skulle det bli samma peng in, tillgängligheten skulle öka, slitaget skulle minska och möjligheten att fylla ledig kapacitet med greenfee-gäster som betalar bra för sig ökar.

Det skulle dock medföra att färre fick plats i föreningen och det kan i sin tur medföra negativa konsekvenser som färre juniorer, sämre tillväxt och långsiktigt färre golfare.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Jag är relativt ny inom golfen och är medlem i Borås GK som jag är enormt nöjd med, tycker deras banor är i riktigt bra skick, speciellt Norra banan, då ska tilläggas att jag inte är bortskämd med banor som Hills och allt vad dom heter ännu, jag spelar för att det är vansinnigt roligt och är en green dålig en dag så vadå :-)

Själv tycker jag våran Södra bana är roligast, fostrande och knixig och jag spelar gratis på båda våra banor hur mycket jag vill vilket är riktigt bra men skulle ha full förståelse för om det begränsas till 3 rundor i veckan.
Däremot har jag nästan helt slutat vara på Rangen då dom höjt priset på en hink, bodde i princip på rangen förra året.

Klubbens ekonomi vet jag än så länge inte mycket om men har självklart anmält mig till frivillig arbete och det tycker jag alla borde göra i sin hemmaförening, borde nästan vara ett krav för medlemsskap, kvalitet på banor och allt kommer ju höjas då till en enormt liten insats, föreningen får en annan sammanhållning, en runda om året kan ALLA offra för lite arbete, så fisförnäm kan man inte vara :-) föreningslivet bygger på frivillighet.

Säg att vi är 2000 medlemmar i Borås GK (kan vara helt fel men har hört 2300) om ALLA offrade en runda om året skulle det motsvara 8000 arbetstimmar, 4 heltidsanställda.

Vad gäller greenfee tycker jag 500kr är taket, jag spelar 3-6 dagar i veckan så det hade varit nästan otänkbart med högre greenfee, vill ju inte bara spela på Borås, dessutom har jag även en grabb som börjat spela.

Borås sänkte sina GF till i år med 50kr, det beror på att dom gick ur golfhäftet hörde jag, riktigt bra gjort.

Jag tycker det är riktigt roligt att så många nu spelar golf, klubben lever upp på ett helt nytt sätt som jag inte märkte förra året.
Visst, det tar lite längre tid att spela golf men vem är på en golfbana för att stressa, det enda som stressar upp mig är när folk letar efter sin boll i 15 minuter :-)

Har aldrig hört talas om Golfstar innan så var tvungen att kolla.....................seriöst, det är ju snorbilligt, med dom priserna får man nog svälja en del risiga greener m.m. (eller läser jag fel)
Hade jag bott i närheten hade det varit ett självklart val, deras Large borde ju kosta minst det dubbla.

Själva utrustningen som behövs tycker jag är billig, självklart finns alla alternativ men överlag tycker jag allt är billigt.
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

mianto skrev: 08 jun 2020, 09:05Klubbens ekonomi vet jag än så länge inte mycket om men har självklart anmält mig till frivillig arbete och det tycker jag alla borde göra i sin hemmaförening, borde nästan vara ett krav för medlemsskap, kvalitet på banor och allt kommer ju höjas då till en enormt liten insats, föreningen får en annan sammanhållning, en runda om året kan ALLA offra för lite arbete, så fisförnäm kan man inte vara :-) föreningslivet bygger på frivillighet.
Man får inte glömma bort att en del, som jag tex, inte är intresserade av att hjälpa till på klubben utan hellre betalar för att någon annan gör det. Skulle aldrig vara med på en klubb där de kräver att jag jobbar ett visst antal timmar.
mianto
Inlägg: 25
Blev medlem: 28 okt 2019, 22:06

Sandstream skrev: 08 jun 2020, 10:58 Man får inte glömma bort att en del, som jag tex, inte är intresserade av att hjälpa till på klubben utan hellre betalar för att någon annan gör det. Skulle aldrig vara med på en klubb där de kräver att jag jobbar ett visst antal timmar.
Nej då, jag glömmer inte det, jag har varit med i många föreningar där det varit en del personer som tänkt så, speciellt motocross.

Problemet är väl att vissa glömmer av varför det är billigare hellre än dyrt, du spelar billigt för att övriga sverige också ska ha möjlighet att spela men jag tar för givet att du hellre då ser medlemsavgifter som är fyrdubbla och GF som är dubblade.

Problemet med det är ju att din sport dör, ingen vill lägga lite fritid på sporten dom påstår sig älska och resten har inte råd.
Arbete är bra för moralen och hälsan :-) Är det inte värt 4 timmars umgänge med klubbvännerna för att alltid få spela perfekta banor?

Nåja, alla har rätt till sin egen åsikt och sitt eget tycke :-)

Jag har ingen koll alls men det vore roligt att se någon form av statistik på golf förr och nu, min med mångas åsikt har väl varit att golf varit en rikemans/snobbsport men så tycker jag inte det är idag, det är väl nära på en folksport idag?

Är det fler som spelar idag mot säg för 10 år sedan? eller vilken tidshorisont ni nu vill ta.
Vänsterspelare

Callaway Rouge ST
Callaway Rouge ST FW3
Callaway Rouge ST FW5
Mizuno JPX921
Titleist SM8 52/56/60
Ping Sigma 2 Anser Stelth
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

mianto skrev: 08 jun 2020, 21:08
Sandstream skrev: 08 jun 2020, 10:58 Man får inte glömma bort att en del, som jag tex, inte är intresserade av att hjälpa till på klubben utan hellre betalar för att någon annan gör det. Skulle aldrig vara med på en klubb där de kräver att jag jobbar ett visst antal timmar.
Nej då, jag glömmer inte det, jag har varit med i många föreningar där det varit en del personer som tänkt så, speciellt motocross.

Problemet är väl att vissa glömmer av varför det är billigare hellre än dyrt, du spelar billigt för att övriga sverige också ska ha möjlighet att spela men jag tar för givet att du hellre då ser medlemsavgifter som är fyrdubbla och GF som är dubblade.

Problemet med det är ju att din sport dör, ingen vill lägga lite fritid på sporten dom påstår sig älska och resten har inte råd.
Arbete är bra för moralen och hälsan :-) Är det inte värt 4 timmars umgänge med klubbvännerna för att alltid få spela perfekta banor?

Nåja, alla har rätt till sin egen åsikt och sitt eget tycke :-)

Jag har ingen koll alls men det vore roligt att se någon form av statistik på golf förr och nu, min med mångas åsikt har väl varit att golf varit en rikemans/snobbsport men så tycker jag inte det är idag, det är väl nära på en folksport idag?

Är det fler som spelar idag mot säg för 10 år sedan? eller vilken tidshorisont ni nu vill ta.
"Snobbsportsstämpeln" lever kvar även om den inte längre stämmer. Idag är det inte ovanligt att barn/juniorer kan träna hela säsonger för bara ett par hundralappar där de får låna all utrustning som behövs. Du kan som vuxen hos oss på ÖFG till exempel hyra ett nybörjarset första säsongen och på så vis är du igång med alla klubbor och utbildning du behöver för under 3500kr, fullvärdig medlemskap med kurs och klubbor landar runt 6000kr.

Om vi säger 15 år sen var det fler goflare än idag, vi har sen dess haft en ganska lång nedgång men det har vänt uppåt igen de senaste åren (även om det är små steg uppåt) - problemet jag ser är att det oftast endast är uppåt för att det är fler som börjar än som slutar. Vilket i mina ögon snart kommer innebära att det är slut på ökningen om vi inte blir bättre på att ta hand om golfarna. I år är det som sagt ett enormt tryck på golfen, så i år kommer siffrorna med nya golfare vara galna.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

mianto skrev: 08 jun 2020, 21:08 Nej då, jag glömmer inte det, jag har varit med i många föreningar där det varit en del personer som tänkt så, speciellt motocross.

Problemet är väl att vissa glömmer av varför det är billigare hellre än dyrt, du spelar billigt för att övriga sverige också ska ha möjlighet att spela men jag tar för givet att du hellre då ser medlemsavgifter som är fyrdubbla och GF som är dubblade.

Problemet med det är ju att din sport dör, ingen vill lägga lite fritid på sporten dom påstår sig älska och resten har inte råd.
Arbete är bra för moralen och hälsan :-) Är det inte värt 4 timmars umgänge med klubbvännerna för att alltid få spela perfekta banor?
Om någon klubb vill ha billiga årsavgifter och många som jobbar ideellt är det upp till dem. Jag vill inte vara medlem på en sån klubb i dagsläget.
Jag betalar gärna en extra slant för en premiumprodukt.

Golf har funnits i hundratals år och kommer inte att dö ut, oavsett hur dyr den blir.
Tycker det är en fördel med golf att utövarna själva kan välja om de vill lägga pengar eller arbete på sin hobby.
Skriv svar