Prishöjningar inom golfen?

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag undrar hur det ser ut för på era hemmabanor och övningsområden i år med priser?

Jag gick igenom lite greenfee priser på banorna som ingår inom Golfstar där jag är medlem och såg att de höjt alla greenfee priser rejält. Kungängen Kings en helg kostar nu 850 kronor från tidigare 750 kronor och den lilla 9-håls Pay-and-Play banan Bromma kostar 350 kronor (totalt vansinne) från tidigare 250 kronor. Range-korten har ökat i pris med 33% och ävet priset på hinkar ute på Kista Golfcenter har ökat priset på sina hinkar rejält.

Har era övningsområden och banor höjt priserna? Jag funderar på att avsaknaden av företags-golf och tävlings-verksamhet har orsakat detta eller om det var planerat från början av året med dessa höjningar. Inflationen just nu är -0,4%; [url]https://www.riksbank.se/sv/penningpolit ... n-just-nu/[/url. Alltså, inte läge för prishöjningar.

Jag kommer inte stå så mycket på rangen med de priser som är nu. Det är helt enkelt för mycket pengar. Någon gång ibland, men knappast flera ggr i veckan.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev: 01 jun 2020, 09:09 Jag undrar hur det ser ut för på era hemmabanor och övningsområden i år med priser?

Jag gick igenom lite greenfee priser på banorna som ingår inom Golfstar där jag är medlem och såg att de höjt alla greenfee priser rejält. Kungängen Kings en helg kostar nu 850 kronor från tidigare 750 kronor och den lilla 9-håls Pay-and-Play banan Bromma kostar 350 kronor (totalt vansinne) från tidigare 250 kronor. Range-korten har ökat i pris med 33% och ävet priset på hinkar ute på Kista Golfcenter har ökat priset på sina hinkar rejält.

Har era övningsområden och banor höjt priserna? Jag funderar på att avsaknaden av företags-golf och tävlings-verksamhet har orsakat detta eller om det var planerat från början av året med dessa höjningar. Inflationen just nu är -0,4%; [url]https://www.riksbank.se/sv/penningpolit ... n-just-nu/[/url. Alltså, inte läge för prishöjningar.

Jag kommer inte stå så mycket på rangen med de priser som är nu. Det är helt enkelt för mycket pengar. Någon gång ibland, men knappast flera ggr i veckan.
Golfen är egentligen lite för billig i Sverige och förlitar sig på väldigt mycket volontärarbete då det ofta är uppbyggt som en föreningsverksamhet. Jämför du med USA är det verkligen sjukt hur billigt det är i Sverige när vi har fria ronder på hemmabanorna och en generellt sett väldigt låg greenfee. Utomlands har jag ofta betalat €170-220 (1500-2500 SEK ca) för att spela toppbanor och i Sverige klagar man över att några av de finaste banorna ligger på 900 kr. Det är jättehärligt med billig greenfee men klubbarna behöver få ordning på ekonomin.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

På Joannesberg GK där jag är medlem kostade fösta års medlemsskap 2550 kr (Senior). Betalade man före nyår 2019 så fick man 400 kr rabatt. Jag betalade 2150 kr för fullvärdig medlem. Från år 2 så betalr man 5150 kr för fullvärdig medlem (senior). Då fick man även ett range kort med 20 hinkar. Det är ca 34 bollar i en hink. En hink på rangen kostar 30 kr alternativ kan du köpa rangekort. 500 kr för 40 hinkar och 1000 kr för 100 hinkar. 30 bollar/hink.

Greenfee vardagar är 400 kr (300 kr för gäst till medlem).
Greenfee helger är 500 kr (400 kr för gäst till medlem).

I år har vi haft mycket gäster från hela Sverige. iaf två helger har det varit fullbokat nästan. 130-140 spelare.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

joakim.pekkari skrev: 01 jun 2020, 09:30
Niklas skrev: 01 jun 2020, 09:09 Jag undrar hur det ser ut för på era hemmabanor och övningsområden i år med priser?

Jag gick igenom lite greenfee priser på banorna som ingår inom Golfstar där jag är medlem och såg att de höjt alla greenfee priser rejält. Kungängen Kings en helg kostar nu 850 kronor från tidigare 750 kronor och den lilla 9-håls Pay-and-Play banan Bromma kostar 350 kronor (totalt vansinne) från tidigare 250 kronor. Range-korten har ökat i pris med 33% och ävet priset på hinkar ute på Kista Golfcenter har ökat priset på sina hinkar rejält.

Har era övningsområden och banor höjt priserna? Jag funderar på att avsaknaden av företags-golf och tävlings-verksamhet har orsakat detta eller om det var planerat från början av året med dessa höjningar. Inflationen just nu är -0,4%; [url]https://www.riksbank.se/sv/penningpolit ... n-just-nu/[/url. Alltså, inte läge för prishöjningar.

Jag kommer inte stå så mycket på rangen med de priser som är nu. Det är helt enkelt för mycket pengar. Någon gång ibland, men knappast flera ggr i veckan.
Golfen är egentligen lite för billig i Sverige och förlitar sig på väldigt mycket volontärarbete då det ofta är uppbyggt som en föreningsverksamhet. Jämför du med USA är det verkligen sjukt hur billigt det är i Sverige när vi har fria ronder på hemmabanorna och en generellt sett väldigt låg greenfee. Utomlands har jag ofta betalat €170-220 (1500-2500 SEK ca) för att spela toppbanor och i Sverige klagar man över att några av de finaste banorna ligger på 900 kr. Det är jättehärligt med billig greenfee men klubbarna behöver få ordning på ekonomin.
Gick igenom lite greenfee priser och såg att Bro Hof endast tog 1100 kronor för Castle och 1900 för Stadium för att gå ut nu och knappt bokat. Det var lägre än jag trodde.

Min undran var mest över om fler sett höjningar? Särskilt 350 kronor för Brommas 9-håls pay-and-play stack rejält i ögonen när jag kollade för skojs skulle i helgen. 100-150 kronor är rimligt för den banan. Då är ju Bro Hof extremt mycket mer prisvärt ja.

Sen tror jag inte det är nödvängit att ta 70 kronor för 50 bollar på rangen för att få ihop ekonomin.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

joakim.pekkari skrev:
Niklas skrev: 01 jun 2020, 09:09 Jag undrar hur det ser ut för på era hemmabanor och övningsområden i år med priser?

Jag gick igenom lite greenfee priser på banorna som ingår inom Golfstar där jag är medlem och såg att de höjt alla greenfee priser rejält. Kungängen Kings en helg kostar nu 850 kronor från tidigare 750 kronor och den lilla 9-håls Pay-and-Play banan Bromma kostar 350 kronor (totalt vansinne) från tidigare 250 kronor. Range-korten har ökat i pris med 33% och ävet priset på hinkar ute på Kista Golfcenter har ökat priset på sina hinkar rejält.

Har era övningsområden och banor höjt priserna? Jag funderar på att avsaknaden av företags-golf och tävlings-verksamhet har orsakat detta eller om det var planerat från början av året med dessa höjningar. Inflationen just nu är -0,4%; [url]https://www.riksbank.se/sv/penningpolit ... n-just-nu/[/url. Alltså, inte läge för prishöjningar.

Jag kommer inte stå så mycket på rangen med de priser som är nu. Det är helt enkelt för mycket pengar. Någon gång ibland, men knappast flera ggr i veckan.
Golfen är egentligen lite för billig i Sverige och förlitar sig på väldigt mycket volontärarbete då det ofta är uppbyggt som en föreningsverksamhet. Jämför du med USA är det verkligen sjukt hur billigt det är i Sverige när vi har fria ronder på hemmabanorna och en generellt sett väldigt låg greenfee. Utomlands har jag ofta betalat €170-220 (1500-2500 SEK ca) för att spela toppbanor och i Sverige klagar man över att några av de finaste banorna ligger på 900 kr. Det är jättehärligt med billig greenfee men klubbarna behöver få ordning på ekonomin.
Detta är ju sanningen som börjar komma ikapp många golfklubbar i Sverige idag. Även om det skett en liten prisökning är det inget mot vad som vore mer rimligt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Det gäller att smida medans järnet är varmt. De flesta banor har högre beläggning i år än tidigare så det är väl rätt naturligt att de höjer sina priser.
Sen är det upp till var och en att bestämma vad de vill betala och därmed vilka banor de vill spela.

850:- för Kings är inget jag skulle betala. Då spelar jag hellre någon annan GS-bana, som Bodaholm, Kyssinge etc.
1100:- för Castle på vardagar (vet inte när det gäller) kanske låter dyrt men det går inte att jämföra Kings och Castle. Det är som att jämföra en Skoda med en Porsche.
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

Har inte märkt av några prishöjningar ännu. Tvärtom, så har Botkyrka GK tom. sänkt priset på fullt medlemskap för 18 håls banan, om man redan är medlem på 9 håls banan. Rätt hyffsad sänkning faktiskt. Runt 2000kr lägre kostnad för seniorer om jag räknat rätt. Verkar va ett tillfälligt erbjudande dock.

Rätt förvånande ändå, med tanke på att banan redan är rätt smockfull just nu, inte bara på helgerna.
Senast redigerad av Lefty82 den 02 jun 2020, 12:51, redigerad totalt 1 gånger.
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 01 jun 2020, 13:25
joakim.pekkari skrev:
Niklas skrev: 01 jun 2020, 09:09 Jag undrar hur det ser ut för på era hemmabanor och övningsområden i år med priser?

Jag gick igenom lite greenfee priser på banorna som ingår inom Golfstar där jag är medlem och såg att de höjt alla greenfee priser rejält. Kungängen Kings en helg kostar nu 850 kronor från tidigare 750 kronor och den lilla 9-håls Pay-and-Play banan Bromma kostar 350 kronor (totalt vansinne) från tidigare 250 kronor. Range-korten har ökat i pris med 33% och ävet priset på hinkar ute på Kista Golfcenter har ökat priset på sina hinkar rejält.

Har era övningsområden och banor höjt priserna? Jag funderar på att avsaknaden av företags-golf och tävlings-verksamhet har orsakat detta eller om det var planerat från början av året med dessa höjningar. Inflationen just nu är -0,4%; [url]https://www.riksbank.se/sv/penningpolit ... n-just-nu/[/url. Alltså, inte läge för prishöjningar.

Jag kommer inte stå så mycket på rangen med de priser som är nu. Det är helt enkelt för mycket pengar. Någon gång ibland, men knappast flera ggr i veckan.
Golfen är egentligen lite för billig i Sverige och förlitar sig på väldigt mycket volontärarbete då det ofta är uppbyggt som en föreningsverksamhet. Jämför du med USA är det verkligen sjukt hur billigt det är i Sverige när vi har fria ronder på hemmabanorna och en generellt sett väldigt låg greenfee. Utomlands har jag ofta betalat €170-220 (1500-2500 SEK ca) för att spela toppbanor och i Sverige klagar man över att några av de finaste banorna ligger på 900 kr. Det är jättehärligt med billig greenfee men klubbarna behöver få ordning på ekonomin.
Detta är ju sanningen som börjar komma ikapp många golfklubbar i Sverige idag. Även om det skett en liten prisökning är det inget mot vad som vore mer rimligt.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Fast då går vi mot att golfen blir en rikeman/snobb sport som den en gång var. Jag förstår att dom finare klubbarna som Hofen tar höga greenfees och höga medlemsskap då det är tour banor. Klubbarna lever ju mest på göstspelare och inte deras egna medlemar, iaf dom mindre klubbarna är mer beroende på gäster än större och dyrare klubbar som har ett helt annat klientel än den vanlige medelsvensson golfaren.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Järn7
Inlägg: 158
Blev medlem: 15 dec 2016, 09:57

Som aktiv på en landsbygdsklubb och stor insyn i ekonomin på klubbarna i närområdet. Nu är detta som jag skriver endast en bild från en klubb strax utanför ett halvstorstadsområde, med många sommargäster. Det är också stor skillnad i hur klubben kan drivas i Stockholmsområdet, övriga storstadsområden, områden med många sommargäster och rena landsbygdsklubbar. Förutsättningarna är helt annorlunda på olika platser, men det finns ändå många gemensamma nämnare. Nu undantar jag alla exklusiva klubbar, för de tar nästan alltid tillräckligt betalt, då det finns det som villiga betala för fullservice.


Frivilligarbete på klubbar innebär att avgiften är i storleksordningen 3000-5000 kr lägre årligen.

I stora delar av landet har vi egentligen en överetablering, vilket innebär att priserna på medlemskapen pressas. Tror att 60 % av alla klubbar saknar några hundra fullvärdigt betalande medlemmar. Detta motsvarar 1 -2 miljoner.

Vad som händer är att skötsel optimeras, klubben minimerar egna aktiviteter, så som egen PRO, ingen shop, lite tid för klubbservice, resturang och öppettider minimeras, om restaurang finns och är numera nästan alltid i privat regi. För att locka nya medlemmar och behålla medlemmar har medlemskapen differentierats och lockerbjudanden har tagits fram. Ett annat problem är att marginalkostnaden för att spela en golfrond är låg. Kostnaden för skötsel är nästan lika stor om få golfare spelar än om många golfare spelar.

Jag är inte säker på den vanlige golfaren förstår att klubbarna kämpar med ekonomin, utan tror att golfklubben kan trycka nya pengar likt riksbanken. De flesta klubbar har en medlemsavgift för ett fullvärdigt medlemskap på 7000 kr per år +/- 2000 kr för 18 hål. I vårt område är priset 6000-7000 kr. Klubbarna i närområdet kan täcka sin löpande kostnader, men det finns inga pengar till reprationer och investeringar. 5 av 6 klubbar har det på detta sätt i närområdet. Vi är inte unika, utan så här ser det ut i golfsverige. För att medlemmen ska betala vad kostar att långsiktigt driva en golfklubb anser jag att årsavgiften borde höjas med 3000 till 5000 kr, och ytterligare lika mycket om frivillighetsarbete gjordes av avlönad personal. Då är det ändå ingen kassako att driva en golfklubb. Lägger vi på ett krav på vinst efter alla finansiella kostnader, avskrivningar mm, så kan vi nog lägga på ett par tusen kronor till per år. Nu börjar vi närma oss 15000 kr årligen.

Att greenfee har höjts så mycket senaste åren har vi alla rabatter att tacka för, speciellt golfhäftet.

Blev många saker på samma gång.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag pratade kort med min gamla kollega om prishöjningen på GolfStar och det handlar om att de allra flesta greenfeerundor spelas som gäst till medlem. Det är alltså få som betalar de fulla 850 kronorna.
Skriv svar