Angående utslag / hybrid

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Paradispetter skrev: 18 aug 2020, 20:11
svingit skrev:
Paradispetter skrev: 18 aug 2020, 19:41


Håller, den krassa sanningen är ju att du faktiskt behöver lära dig slå drives om ditt mål är att på allvar delta i tävlingar likt KM, seriespel eller dom sämre tourerna på SGF.
Man behöver inte drivre på tävlingar som KM. Kan du slå din 3:a eller Brassie bättre än din driver och har ett grymt närspel och en glödhet putter så räcker det.
Du är väl ett levande bevis på att en fungerande drive behövs för att prestera rent resultatmässigt på ett KM. Vilket jag antar att ni spelar från back-tee?
Är ju just det jag sa. Att man behöver en fungernde klubba från tee för att sätta bollen i spel. Flesta amatörer slår sin spoon eller trä 5:a bättre än sin driver och sätter oftare bollen i spel från tee med dessa. Hade jag haft mini drivern under KM hade jag presterat bättre då jag sätter alla bollar i spel med den (Även fast det inte alltid är fairway). med drivern satte jag 3-4 av 10 i spel/runda under KM.

Själv har jag ändrat mitt tänk att jag behöver inte slå jätte långt från tee. Behöver inte slå längre än 240-250 meter från tee. Jag fokuserar mer på hur långt jag har kvar till green efter utslaget. Vi har ett par 4 på 399 meter (Gul tee) och det är enda hålet jag känner att jag behöver slå 250+ meter för att ha ett kortare slag in mot green.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Lefty82
Inlägg: 13
Blev medlem: 29 apr 2020, 08:47

svingit skrev: Själv har jag ändrat mitt tänk att jag behöver inte slå jätte långt från tee. Behöver inte slå längre än 240-250 meter från tee.
Om min driver kunde gå 240-250m eller längre (åtminstone ibland) så hade jag säkert kunna acceptera att den hittar ut i skogen/out på var å varannat hål :) Men 200-230m är vad min klena sving klarar med drivern när den går rak. Ett bra slag med spoonen gör 200, så därför känns inte drivern värd risken...

Det stora problemet med drivern är kanske inte drivern i sig, men att den resulterar alltför ofta i ett dåligt humör och ett eskalerande dåligt spel hål efter hål.. ;) Det mentala spelet är min svagaste sida, tyvärr..
Hemmaklubb: Kallfors GK
HCP: ~21

Driver: Titleist 917 D2, 10,5°
FW3: Titleist 917 F2, 15°
Hybrid: Titleist H818, 21° & 25°
Järn: Titleist 718 AP1, 4-PW +48°
Wedge: Titleist SM7, 52°, 56°, 60°
Putter: Odyssey O-Works #7 Tank
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 18 aug 2020, 20:28Själv har jag ändrat mitt tänk att jag behöver inte slå jätte långt från tee. Behöver inte slå längre än 240-250 meter från tee. Jag fokuserar mer på hur långt jag har kvar till green efter utslaget.
Du ger bort en massa slag mot fältet i en tävling om du inte slår så långt som möjligt, förutsatt att ni är på samma nivå i övrigt.

Kolla bara här så ser du vilka som tjänar slag från tee:
https://www.pgatour.com/stats/stat.02567.html

Jag tror som sagt att det är väldigt hämmande för utvecklingen att inte "våga" slå drive.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Paradispetter skrev: 18 aug 2020, 19:41Håller, den krassa sanningen är ju att du faktiskt behöver lära dig slå drives om ditt mål är att på allvar delta i tävlingar likt KM, seriespel eller dom sämre tourerna på SGF.
Nu vet jag att kommentaren inte var riktad till mig men jag kommer aldrig att spela något "högre" än KM men vill ändå kunna slå bra drives! Tycker det är en härlig känsla när jag någon gång per runda får till en på 240-250 meter :)
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 20 aug 2020, 14:18
svingit skrev: 18 aug 2020, 20:28Själv har jag ändrat mitt tänk att jag behöver inte slå jätte långt från tee. Behöver inte slå längre än 240-250 meter från tee. Jag fokuserar mer på hur långt jag har kvar till green efter utslaget.
Du ger bort en massa slag mot fältet i en tävling om du inte slår så långt som möjligt, förutsatt att ni är på samma nivå i övrigt.

Kolla bara här så ser du vilka som tjänar slag från tee:
https://www.pgatour.com/stats/stat.02567.html

Jag tror som sagt att det är väldigt hämmande för utvecklingen att inte "våga" slå drive.
Nja. Jag slår som sagt min Mini driver riktigt bra och sätter alla utslag i spel och slår totalt längre med den jämfört med drivern som gjorde att jag faktiskt förlorade en hel del slag. Nu har jag skaffat mig en Ping G 410 FW 5:a på 17,5 grafer jag kommer göra til len FW 4:a på 16,5 grader. Så då har jag en klubba som fungerar både från tee och ute på banan. Jag tror mer på att sätta bollen i spel än att slå låååååångt. Från gul tee så har jag som max en PW in till green i normala väderförhållanden.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 20 aug 2020, 20:09
Sandstream skrev: 20 aug 2020, 14:18
svingit skrev: 18 aug 2020, 20:28Själv har jag ändrat mitt tänk att jag behöver inte slå jätte långt från tee. Behöver inte slå längre än 240-250 meter från tee. Jag fokuserar mer på hur långt jag har kvar till green efter utslaget.
Du ger bort en massa slag mot fältet i en tävling om du inte slår så långt som möjligt, förutsatt att ni är på samma nivå i övrigt.

Kolla bara här så ser du vilka som tjänar slag från tee:
https://www.pgatour.com/stats/stat.02567.html

Jag tror som sagt att det är väldigt hämmande för utvecklingen att inte "våga" slå drive.
Nja. Jag slår som sagt min Mini driver riktigt bra och sätter alla utslag i spel och slår totalt längre med den jämfört med drivern som gjorde att jag faktiskt förlorade en hel del slag. Nu har jag skaffat mig en Ping G 410 FW 5:a på 17,5 grafer jag kommer göra til len FW 4:a på 16,5 grader. Så då har jag en klubba som fungerar både från tee och ute på banan. Jag tror mer på att sätta bollen i spel än att slå låååååångt. Från gul tee så har jag som max en PW in till green i normala väderförhållanden.
Är det inte dags att kliva bak ett par teekulor om du fortfarande spelar gul tee?
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

joakim.pekkari skrev: 20 aug 2020, 20:34
svingit skrev: 20 aug 2020, 20:09
Sandstream skrev: 20 aug 2020, 14:18 Du ger bort en massa slag mot fältet i en tävling om du inte slår så långt som möjligt, förutsatt att ni är på samma nivå i övrigt.

Kolla bara här så ser du vilka som tjänar slag från tee:
https://www.pgatour.com/stats/stat.02567.html

Jag tror som sagt att det är väldigt hämmande för utvecklingen att inte "våga" slå drive.
Nja. Jag slår som sagt min Mini driver riktigt bra och sätter alla utslag i spel och slår totalt längre med den jämfört med drivern som gjorde att jag faktiskt förlorade en hel del slag. Nu har jag skaffat mig en Ping G 410 FW 5:a på 17,5 grafer jag kommer göra til len FW 4:a på 16,5 grader. Så då har jag en klubba som fungerar både från tee och ute på banan. Jag tror mer på att sätta bollen i spel än att slå låååååångt. Från gul tee så har jag som max en PW in till green i normala väderförhållanden.
Är det inte dags att kliva bak ett par teekulor om du fortfarande spelar gul tee?
Varför det? Trivs att spela gul tee. Ingen jag känner på klubben som har lågt singel hcp spelar något annat än gul. Ända gången vi spelar från vit tee är på KM. Själv spelar jag lite bladat. Ibland spelar jag röd tee bara för att ha kul.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 20 aug 2020, 20:41
joakim.pekkari skrev: 20 aug 2020, 20:34
svingit skrev: 20 aug 2020, 20:09

Nja. Jag slår som sagt min Mini driver riktigt bra och sätter alla utslag i spel och slår totalt längre med den jämfört med drivern som gjorde att jag faktiskt förlorade en hel del slag. Nu har jag skaffat mig en Ping G 410 FW 5:a på 17,5 grafer jag kommer göra til len FW 4:a på 16,5 grader. Så då har jag en klubba som fungerar både från tee och ute på banan. Jag tror mer på att sätta bollen i spel än att slå låååååångt. Från gul tee så har jag som max en PW in till green i normala väderförhållanden.
Är det inte dags att kliva bak ett par teekulor om du fortfarande spelar gul tee?
Varför det? Trivs att spela gul tee. Ingen jag känner på klubben som har lågt singel hcp spelar något annat än gul. Ända gången vi spelar från vit tee är på KM. Själv spelar jag lite bladat. Ibland spelar jag röd tee bara för att ha kul.
Tänker att det är ju bra att träna på banor som är samma längd som det du har ambition att tävla på. Om du spelar gul tee hela året och sen kliver bak på vit tee vid KM kan det ju vara en anledning till att resultatet inte infann sig.

Att spela längre banor är nog det som gjort mest för mitt spel, är uppvuxen på ganska korta och knixiga banor men tävlade mycket på långa banor. Sen jag flyttade till Skåne och regelbundet började spela långa banor har spelet höjt sig många steg genom hela bagen. Har du J7-J5 in på de lite längre par 4:orna så vill det till att du träffat fairway.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 20 aug 2020, 20:09Nja. Jag slår som sagt min Mini driver riktigt bra och sätter alla utslag i spel och slår totalt längre med den jämfört med drivern som gjorde att jag faktiskt förlorade en hel del slag. Nu har jag skaffat mig en Ping G 410 FW 5:a på 17,5 grafer jag kommer göra til len FW 4:a på 16,5 grader. Så då har jag en klubba som fungerar både från tee och ute på banan. Jag tror mer på att sätta bollen i spel än att slå låååååångt. Från gul tee så har jag som max en PW in till green i normala väderförhållanden.
Förstår hur du tänker och är ditt mål att fortsätta spela gult är det en bra lösning.
Ska du däremot tävla är det vitt som gäller och då behöver du drivern (om du inte heter Stenson i efternamn och slår spoon 280 meter ;) )

Jag har spelat med många plushandikappare som tävlar och de spelar aldrig gult, det är liksom ingen utmaning.

Hur som helst, du ska göra det som känns bäst för dig! :)
Skriv svar