Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Vad säger ni - Vagn eller bära?

Jag bär idag och svär över den jävla bagen varje runda. Det blir 100% vagn till nästa säsong och hålla tummarna att jag gillar det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Nio noll
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 apr 2019, 19:41

Efter en skidolycka var jag tvungen att hyra elvagn för att ta mig runt när jag började spela igen. Märkte stor skillnad i energi och fokus i slutet av rundorna. Köpte egen elvagn i höstas och tror att jag sparar 1-2 slag per runda i och med att jag slutat göra "dumtröttmisstag" på de sista hålen.
Känns inte riktigt 100 att ha elvagn men just nu ändå 98 efter att ha sett effekten. Underlättar ju att jag är +50 och halvskadad också så polarna har varit schyssta mot mig. För 10 år sen hade jag fått mycket skit... Jag är jäkligt nöjd med mitt val, golfen är roligare (och bättre!) än någonsin!

Sent from my SM-G950F using Svensktgolfforum mobile app

joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Pkgolf skrev:Vad säger ni - Vagn eller bära?

Jag bär idag och svär över den jävla bagen varje runda. Det blir 100% vagn till nästa säsong och hålla tummarna att jag gillar det.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Jag bär gärna då jag tycker det är smidigt men min rygg är inte superförtjust i det så det blir nästan alltid vagn, har en 4-hjulig rackare som är rätt bra och kompakt. På vintern bär jag dock mer, dels är golfen inte lika seriös men så hjälper det mig att hålla mig varm samt sliter mindre på banan.


Sent from my iPad using Svensktgolfforum
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
jonathanfroberg
Inlägg: 89
Blev medlem: 03 jul 2020, 13:08
Ort: Nyköping

Klädsponsorerna.
När jag tittat på Masters senaste dagarna, så har jag sett flertalet snygga plagg som jag själv gärna skulle ha i garderoben (och på golfbanan).

Varför nyttjar inte varumärkena detta? 🤷🏼‍♂️

Jag hade velat se varumärkena göra inlägg i sina sociala kanaler med vad deras spelare har på sig under varje dag.

Eller om jag exempelvis går in på Rory McIlroy på Nikes hemsida, skulle jag vilja se vad han har haft på sig under veckan.
Lite som Golfposer.com, men tycker inte den är tillräckligt uppdaterad.
Hemmaklubb: Jönåkers GK
Hcp: 9,2
Började spela: Maj 2020
Driver: Cobra F9 Speedback
Järn: Taylormade P790 4-PW
Wedgar: Wilson Staff Model 50/54/58
Putter: Ping Sigma 2 Anser
Användarens profilbild
Dobrik
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 okt 2020, 12:21

jonathanfroberg skrev:Klädsponsorerna.
När jag tittat på Masters senaste dagarna, så har jag sett flertalet snygga plagg som jag själv gärna skulle ha i garderoben (och på golfbanan).

Varför nyttjar inte varumärkena detta? 🤷🏼‍♂️

Jag hade velat se varumärkena göra inlägg i sina sociala kanaler med vad deras spelare har på sig under varje dag.

Eller om jag exempelvis går in på Rory McIlroy på Nikes hemsida, skulle jag vilja se vad han har haft på sig under veckan.
Lite som Golfposer.com, men tycker inte den är tillräckligt uppdaterad.

Håller med, Nike är duktiga, även Polo.

Hittade den här precis, Haha!

https://twitter.com/wrong_fairway/statu ... 27553?s=21
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hur f*n folk tänker när det gäller fika efter 9:a (eller valfritt hål där man kan fika).

I lördags spelade vi Stadium på Bro Hof och där är kutym att om man ska fika så gör man det efter 11:an.
En del verkar dock tro att fikan är ett obligatoriskt stopp som bara måste genomföras oavsett hur det ser ut bakom och framför.

Vi har en tvåboll och en fyrboll framför oss och när fyrbollen kliver av 11:an och 12:an är tom för att de tappat tempo så sätter de sig och fikar.
Tvåbollen blir inte ens tillfrågade om de vill gå igenom och när vi är klara med 11:an lufsar fyrbollen i väg till 12:ans tee för att slå ut.
Vi fick vare sig vi ville eller inte sätta oss och vänta 20 minuter.

Gissar att samma sak händer på massor av andra banor och jag undrar bara om folk är så totalt omedvetna om att de förstör för andra?
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Sandstream skrev: 12 apr 2021, 08:54 Hur f*n folk tänker när det gäller fika efter 9:a (eller valfritt hål där man kan fika).

I lördags spelade vi Stadium på Bro Hof och där är kutym att om man ska fika så gör man det efter 11:an.
En del verkar dock tro att fikan är ett obligatoriskt stopp som bara måste genomföras oavsett hur det ser ut bakom och framför.

Vi har en tvåboll och en fyrboll framför oss och när fyrbollen kliver av 11:an och 12:an är tom för att de tappat tempo så sätter de sig och fikar.
Tvåbollen blir inte ens tillfrågade om de vill gå igenom och när vi är klara med 11:an lufsar fyrbollen i väg till 12:ans tee för att slå ut.
Vi fick vare sig vi ville eller inte sätta oss och vänta 20 minuter.

Gissar att samma sak händer på massor av andra banor och jag undrar bara om folk är så totalt omedvetna om att de förstör för andra?
Fast då kan man ju fråga om det är ok att gå förbi om dom sitter och fikar. eller så går man bara och slår ut. För dom som sitter och fikar kan inte säga något om det.

På Söderby så finns en kiosk efter 9:an där man kan sätta sig och fika. Sitter det folk och fikar så kan man passera dessa. samma sak på Johannesberg, där kommer man åt kiosken från hål 7, 13, 15. Där finns det lite valmöjligheter. Oftast så går folk in och köper det dom ska ha och fortsätter spela och tar fikat när dom går.

Finns väl en oskriven regel om att man ska ta 10 min fika efter 9 hål. Var så förr iaf.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
McRuff
Inlägg: 260
Blev medlem: 14 jan 2021, 13:42

svingit skrev:
Finns väl en oskriven regel om att man ska ta 10 min fika efter 9 hål. Var så förr iaf.

Vi som tog grönt kort i hyfsad närtid (2018) lärde oss att det är 10 min semiobligatoriskt fika på 9an och att en ronds speltid därmed ”ska” vara 4.10.

Personligen tenderar jag att stressa runt lite. Men spelar betydligt bättre om jag får gå lite lugnt, ta tid på mig inför slag och sätta mig 5 min med en kaffe på 9an. Jag lider mao inte alls av att ha en trött fyrboll framför oss oavsett om vi är två eller fyra.

Ibland är det ju katastrof däremot, en runda ska inte ta fem timmar! I helgen hade vi en fyra framför oss som puttade extremt långsamt. Fler borde lära sig spela sin egen golf och förbereda sin putt medan andra puttar. 4 slag går fort, att däremot stå och titta på andra och SEN börja läsa green för sin egen putt är oacceptabelt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

svingit skrev: 12 apr 2021, 09:25
Sandstream skrev: 12 apr 2021, 08:54 Hur f*n folk tänker när det gäller fika efter 9:a (eller valfritt hål där man kan fika).

I lördags spelade vi Stadium på Bro Hof och där är kutym att om man ska fika så gör man det efter 11:an.
En del verkar dock tro att fikan är ett obligatoriskt stopp som bara måste genomföras oavsett hur det ser ut bakom och framför.

Vi har en tvåboll och en fyrboll framför oss och när fyrbollen kliver av 11:an och 12:an är tom för att de tappat tempo så sätter de sig och fikar.
Tvåbollen blir inte ens tillfrågade om de vill gå igenom och när vi är klara med 11:an lufsar fyrbollen i väg till 12:ans tee för att slå ut.
Vi fick vare sig vi ville eller inte sätta oss och vänta 20 minuter.

Gissar att samma sak händer på massor av andra banor och jag undrar bara om folk är så totalt omedvetna om att de förstör för andra?
Fast då kan man ju fråga om det är ok att gå förbi om dom sitter och fikar. eller så går man bara och slår ut. För dom som sitter och fikar kan inte säga något om det.

På Söderby så finns en kiosk efter 9:an där man kan sätta sig och fika. Sitter det folk och fikar så kan man passera dessa. samma sak på Johannesberg, där kommer man åt kiosken från hål 7, 13, 15. Där finns det lite valmöjligheter. Oftast så går folk in och köper det dom ska ha och fortsätter spela och tar fikat när dom går.

Finns väl en oskriven regel om att man ska ta 10 min fika efter 9 hål. Var så förr iaf.
Håller helt med dig Sandstream här. Tycker ofta att spelet flyter på väldigt bra första nio hålen var man än spelar, men så ofta det är helt osynkat mellan folk som fikar och inte och rytmen försvinner andra nian. Om folk tror att det är en oskriven regel att fika 10 minuter förstår jag nu varför. Det finns inget som säger att man ska stanna upp efter nio hål, men ibland står det på scorekortet eller en skylt vad som gäller och det är nog bättre än att det inte står något alls. Jag brukar ofta bli genomsläppt om man är en snabb boll som tryckt på bakom "fika-bollen" och då tycker jag fikat är ett perfekt genomsläpps-tillfälle.

Jag behöver ofta fylla vattenflaska och blöta ner handduk efter nio men stannar jag upp mer blir jag kall och tappar spelet särskilt nu när det är kallt ute. 20 minuter är ju helt värdelöst. Känns som den amerikanska kulturen med halfway houses blir vanligare här och jag gillar det verkligen inte. Förstår klubbarna, det är ju bli ganska mycket extra inkomst.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 12 apr 2021, 09:25Fast då kan man ju fråga om det är ok att gå förbi om dom sitter och fikar. eller så går man bara och slår ut. För dom som sitter och fikar kan inte säga något om det.
Absolut! Men samtidigt bör de som sitter och fikar och tänker sitta en stund var medvetna om vilka som kommer bakom och fråga om de vill gå igenom. En del är så självupptagna att de förväntar sig att bli tillfrågade om det är okej att gå igenom.
Skriv svar