Vi måste prata om...

Här snackar vi allmänt om golf...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

isb skrev: 02 sep 2020, 10:04 Hur oberäknelig en nybörjarsving är.

Började spela i maj 2019, är denna säsongen nere på 16 i HCP.
Och nu har jag börjat shanka mina järn då och då... Får nog acceptera att den fortsatta resan nedåt kommer bli ett helvete, sicken jävla sport man gett sig in på. :shock:
Det har jag iofs märkt på det mesta man försöker sig på. Man blir bättre till en viss nivå ganska snabbt, men sen blir det platå och då måste man lägga ner en väldigt mycket mer tid för att bli lite bättre. Med golf inser jag att jag nog nått min nivå jag kan utan att träna en massa seriöst och ska försöka vara nöjd med det. Det är det där med avtagande avkastning som alltid återkommer.

Sen är det ju så att proffsen också slår en socket då och då. Särskilt Ian Poulter. Man får inte vara för hård mot sig själv, då blir det inget roligt.
Hcp: ~12
isb
Inlägg: 5
Blev medlem: 05 maj 2020, 13:32

Niklas skrev: 02 sep 2020, 11:40
isb skrev: 02 sep 2020, 10:04 Hur oberäknelig en nybörjarsving är.

Började spela i maj 2019, är denna säsongen nere på 16 i HCP.
Och nu har jag börjat shanka mina järn då och då... Får nog acceptera att den fortsatta resan nedåt kommer bli ett helvete, sicken jävla sport man gett sig in på. :shock:
Det har jag iofs märkt på det mesta man försöker sig på. Man blir bättre till en viss nivå ganska snabbt, men sen blir det platå och då måste man lägga ner en väldigt mycket mer tid för att bli lite bättre. Med golf inser jag att jag nog nått min nivå jag kan utan att träna en massa seriöst och ska försöka vara nöjd med det. Det är det där med avtagande avkastning som alltid återkommer.

Sen är det ju så att proffsen också slår en socket då och då. Särskilt Ian Poulter. Man får inte vara för hård mot sig själv, då blir det inget roligt.
Bra sagt! Ja resan från 29 i HCP från början av säsongen ner till 16 gick från mitten av april till i mitten av juli. Sedan dess har jag legat mellan 15-16, så nu har jag helt klart nått en platå. Det accepterar jag och är nöjd med att spela bogey-golf. Målet är att någon gång vara nere på singel HCP, men det kommer nog dröja ett antal år då jag inte kommer ha möjlighet att lägga så mycket tid på golfen framöver som jag gjort detta året.
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

isb skrev: 02 sep 2020, 13:02
Niklas skrev: 02 sep 2020, 11:40
isb skrev: 02 sep 2020, 10:04 Hur oberäknelig en nybörjarsving är.

Började spela i maj 2019, är denna säsongen nere på 16 i HCP.
Och nu har jag börjat shanka mina järn då och då... Får nog acceptera att den fortsatta resan nedåt kommer bli ett helvete, sicken jävla sport man gett sig in på. :shock:
Det har jag iofs märkt på det mesta man försöker sig på. Man blir bättre till en viss nivå ganska snabbt, men sen blir det platå och då måste man lägga ner en väldigt mycket mer tid för att bli lite bättre. Med golf inser jag att jag nog nått min nivå jag kan utan att träna en massa seriöst och ska försöka vara nöjd med det. Det är det där med avtagande avkastning som alltid återkommer.

Sen är det ju så att proffsen också slår en socket då och då. Särskilt Ian Poulter. Man får inte vara för hård mot sig själv, då blir det inget roligt.
Bra sagt! Ja resan från 29 i HCP från början av säsongen ner till 16 gick från mitten av april till i mitten av juli. Sedan dess har jag legat mellan 15-16, så nu har jag helt klart nått en platå. Det accepterar jag och är nöjd med att spela bogey-golf. Målet är att någon gång vara nere på singel HCP, men det kommer nog dröja ett antal år då jag inte kommer ha möjlighet att lägga så mycket tid på golfen framöver som jag gjort detta året.
Ett tips är att lägga mycket tid på närspel. Även singel-hcp:are missar green hälften av gångerna.
Hcp: ~12
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Sandstream skrev: 01 sep 2020, 12:48
långryggen skrev: 01 sep 2020, 08:41 Han är väl i toppen på pga tour, om inte just etta?
Därför jag skrev att det är tur att han är bra på det! :)
True!
Och att det ser fördj#¤%-igt ut stämmer också...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Har eran klubb någon medlemssida eller någon form av lista där man kan skriva upp sig och söka andra klubbmedlemmar att spela med?

Jag har inte läst om detta fenomen på någons klubbsida annat än Malmö Burlövs GK. Där fick man mejla in sitt golf-ID och telefonnummer som sedan lades till på en lista över folk som letar golfkompis. Är det ovanligt? Som den nya golfaren jag är så känns en sån här funktion rätt så viktig för att kunna sammanföra folk på klubben.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Pkgolf skrev: 08 sep 2020, 17:31 Har eran klubb någon medlemssida eller någon form av lista där man kan skriva upp sig och söka andra klubbmedlemmar att spela med?

Jag har inte läst om detta fenomen på någons klubbsida annat än Malmö Burlövs GK. Där fick man mejla in sitt golf-ID och telefonnummer som sedan lades till på en lista över folk som letar golfkompis. Är det ovanligt? Som den nya golfaren jag är så känns en sån här funktion rätt så viktig för att kunna sammanföra folk på klubben.
GolfUppsala som jag också är medlem i har en Facebooksida som dom startade i år. men den är inte speciellt aktiv just nu.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Paradispetter
Inlägg: 743
Blev medlem: 30 jan 2015, 17:12

Pkgolf skrev:Har eran klubb någon medlemssida eller någon form av lista där man kan skriva upp sig och söka andra klubbmedlemmar att spela med?

Jag har inte läst om detta fenomen på någons klubbsida annat än Malmö Burlövs GK. Där fick man mejla in sitt golf-ID och telefonnummer som sedan lades till på en lista över folk som letar golfkompis. Är det ovanligt? Som den nya golfaren jag är så känns en sån här funktion rätt så viktig för att kunna sammanföra folk på klubben.
Facebook-grupp såg jag, samt onsdagsgolf där folk sluter upp och skaffar nya golfvänner.

Sen sups de en hel del i omklädningsrummet Bild
Saltar alltid en bra story
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Pkgolf skrev: 08 sep 2020, 17:31 Har eran klubb någon medlemssida eller någon form av lista där man kan skriva upp sig och söka andra klubbmedlemmar att spela med?

Jag har inte läst om detta fenomen på någons klubbsida annat än Malmö Burlövs GK. Där fick man mejla in sitt golf-ID och telefonnummer som sedan lades till på en lista över folk som letar golfkompis. Är det ovanligt? Som den nya golfaren jag är så känns en sån här funktion rätt så viktig för att kunna sammanföra folk på klubben.
Inte någon specifik för klubbarna jag arbetar på. Det jag sett däremot är grupper för områden/städer. Golf i Stockhol och Golf i Jönköping är båda väldigt aktiva och fungerar till just detta. Kan tänka mig att det finns för fler städer.
Pkgolf
Inlägg: 252
Blev medlem: 07 jun 2019, 23:33

Har ett tag funderat på det här med klädkod inom golfen. Som ny golfare så vet jag ju inte hur det sett ut tidigare, utan kan bara läsa mig till via andra trådar etc. Läste t.ex. en gammal tråd här på forumet men den hade 6 år på nacken och saker lär väl förändrats sedan dess. Hur är det idag? Hur ser du på kläder och vad tycker du INTE är ok på en golfbana?

Själv skiter jag väl egentligen i hur folk klär sig, men tycker samtidigt inte att badshorts och cykelshorts hör hemma någon annanstans än just i badet eller på en cykel.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Pkgolf skrev: 14 sep 2020, 12:03 Har ett tag funderat på det här med klädkod inom golfen. Som ny golfare så vet jag ju inte hur det sett ut tidigare, utan kan bara läsa mig till via andra trådar etc. Läste t.ex. en gammal tråd här på forumet men den hade 6 år på nacken och saker lär väl förändrats sedan dess. Hur är det idag? Hur ser du på kläder och vad tycker du INTE är ok på en golfbana?

Själv skiter jag väl egentligen i hur folk klär sig, men tycker samtidigt inte att badshorts och cykelshorts hör hemma någon annanstans än just i badet eller på en cykel.
Tycker nog att golfen har klarat sig ganska bra men visst har klädkoden luckrats upp de senaste 10 åren. Tror det går hand i hand med att många klubbar kämpat med ekonomin. En fyrboll med jeansklädda greenfee-spelare är en inkomst och svårt att säga nej till.
Risken jag ser är att vi så småningom inte kommer att ha någon klädkod utan att folk glider runt i linne och jeansshorts, dvs som på vilken camping som helst.

Vill man att golf ska vara något speciellt och att folk ska klä sig passande är det bara att leta upp en klubb med vettig klädkod.
Skriv svar