Rondtider

Här snackar vi allmänt om golf...
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Inför varje tävling kan man mäta hur många meter in en pinne står och dela ut ett A5 med en informationen till varje spelare/par. Då skulle man inte behöva lasra lika mycket. Men å andra sidan skulle väl många börja stega istället. Men för de flesta amatörer gör det varken från eller till för de vet inte om de slår 135 eller 140 m med en järnsjua då de inte alltid har samma tempo och bollträff.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tyvärr är de flesta amatör inklusive jag själv väldigt långsamma i rutinerna.
Jimmy walker spelare sin avslutande runda på 1h57min förra söndagen.

Testa att klocka dig själv eller en kompis på nästa runda. Du har 40 sekunder på dig efter att det blivit din tur.
Då kommer du se att många inte ens har bestämt sig för vilket slag de ska slå efter 40 sek...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Sen är det väldigt många som inte vågar gå fram till sin boll innan det är dens tur att slå, utan alla står o väntar vid samma boll.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

JohanAdministratör skrev:
Testa att klocka dig själv eller en kompis på nästa runda. Du har 40 sekunder på dig efter att det blivit din tur.
Då kommer du se att många inte ens har bestämt sig för vilket slag de ska slå efter 40 sek...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
90% av tiden vet jag vad jag ska slå före jag är halvvägs till bollen(långa slag).
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

trippelhej skrev:
JohanAdministratör skrev:
Testa att klocka dig själv eller en kompis på nästa runda. Du har 40 sekunder på dig efter att det blivit din tur.
Då kommer du se att många inte ens har bestämt sig för vilket slag de ska slå efter 40 sek...


Skickas från min iPhone via Tapatalk
90% av tiden vet jag vad jag ska slå före jag är halvvägs till bollen(långa slag).
Måste hålla med Trippelhej här. Jag har själv en väldig klar plan över mitt nästa slag. Samma sak gäller de andra golfare jag spelar med men kanske vi är den snabbare halvan?
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Måste hålla med Trippelhej här. Jag har själv en väldig klar plan över mitt nästa slag. Samma sak gäller de andra golfare jag spelar med men kanske vi är den snabbare halvan?
Samma här men jag tar ALLTID ett mått när jag står vid bollen (om det inte rör sig om 0-20 meter) och det kan jag inte göra förrän en eventuell medspelare som ligger bakom har slagit.

En sak jag upplever som en tidstjuv är att flera hjälper till att leta efter en boll innan de slagit sina egna slag. Tror man skulle tjäna mycket tid på att slå sitt eget slag först och sen hjälpa kompisen att leta. Antar att det är någon typ av hövlighet som medspelare att hjälpa till men det kan sinka tempot i bollen rätt mycket.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Testa att klocka dig själv eller en kompis på nästa runda. Du har 40 sekunder på dig efter att det blivit din tur.
Då kommer du se att många inte ens har bestämt sig för vilket slag de ska slå efter 40 sek...
Blev lite intresserad eftersom jag också hört talas om att man har 40 sekunder på sig. Kan dock inte hitta något om det i den svenska regelboken. Däremot finns det med i R&As regler för proffs på tävlingar och det klassas som en lokal regel.

På sällskapsrundor verkar det inte finnas någon tidsbegränsning.

Kanske dags att inför en skottklocka inom tävlingsgolfen, då jäklar skulle folk få eld i brallorna :lol:
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Sandstream skrev:
En sak jag upplever som en tidstjuv är att flera hjälper till att leta efter en boll innan de slagit sina egna slag. Tror man skulle tjäna mycket tid på att slå sitt eget slag först och sen hjälpa kompisen att leta. Antar att det är någon typ av hövlighet som medspelare att hjälpa till men det kan sinka tempot i bollen rätt mycket.
Vi brukar göra så att de som slagit åt samma håll hjälper att leta eller de som ligger på fairway letar. Annars så slår de som kan och sedan hjälper. Sen tror jag många letar bollar som är alldeles för långt in i skogen.
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Att ta riktmärken när man slår bort en boll är väldigt tidsvinnande. Man behöver inte vända sig om och dunka drivern i tee't i frustration varje gång.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Kollar var jag landar först, sen dunkas d :lol:
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Skriv svar