Rondtider

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

trippelhej skrev:Vi brukar göra så att de som slagit åt samma håll hjälper att leta eller de som ligger på fairway letar. Annars så slår de som kan och sedan hjälper. Sen tror jag många letar bollar som är alldeles för långt in i skogen.
Så gör vi också normalt men ibland är vi 4 st som trampar runt på samma lilla plätt utan att någon slagit sitt slag under tiden.
Erikxson skrev:Att ta riktmärken när man slår bort en boll är väldigt tidsvinnande. Man behöver inte vända sig om och dunka drivern i tee't i frustration varje gång.
Håller med! Märker på dem som spelat längre att de är bra på att ta riktmärken. Själv är jag typen som alltid tänker att jag hittar den, där borta, någonstans... :D
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Erikxson skrev:Att ta riktmärken när man slår bort en boll är väldigt tidsvinnande. Man behöver inte vända sig om och dunka drivern i tee't i frustration varje gång.
Så sant så. Jag har en tendens att bara ta riktlinje på de bollar som ser okej ut, och fortfarande hamnar på banan, inte de som redan tidigt är uppenbart off och ofta slutar en bra bit ut i det tjocka. Då drar jag ofta en suck och tar min peg och går. Även om man (jag) inte lägger någon tid på dessa bollar hade man kunnat spara pengar genom att "bry sig" att ta rikte på dem och då inte behövt besöka Out-of-bounds lagershop fullt lika ofta :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Icebabe
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 jun 2014, 08:40

Seriöst: Långsamt spel är i mitt tycke golfens största problem. Vet inte hur många gånger vi faktiskt gått av banan för att man stått och väntat mer än man spelat golf. Man tappar både rytm och humör, och det här med att släppa igenom tycks helt ha försvunnit på vissa klubbar.
Vi försöker spela på "udda" tider för att kunna gå på i ett bra tempo (dvs runt 3 timmar för en tvåboll), men ofta tar det stopp ändå. Förra veckan tog det en timme att spela de tre första hålen. Och inte för att det var fullt på banan: Det vi hade framför oss var en extremt långsam tvåboll och en extremt långsam treboll (Varav ingen gjorde en ansats till att släppa igenom den väntande tvåbollen bakom). Framför dessa bollar var det helt tomt i flera hål.

Tävlingar på klubben har jag nästan helt slutat spela av det skälet. Sextimmarsrundor är inte ovanligt i tävlingssammanhang, och ursäkta men jag tycker det är rent ut sagt ökentråkigt.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Icebabe skrev:Seriöst: Långsamt spel är i mitt tycke golfens största problem. Vet inte hur många gånger vi faktiskt gått av banan för att man stått och väntat mer än man spelat golf. Man tappar både rytm och humör, och det här med att släppa igenom tycks helt ha försvunnit på vissa klubbar.
Vi försöker spela på "udda" tider för att kunna gå på i ett bra tempo (dvs runt 3 timmar för en tvåboll), men ofta tar det stopp ändå. Förra veckan tog det en timme att spela de tre första hålen. Och inte för att det var fullt på banan: Det vi hade framför oss var en extremt långsam tvåboll och en extremt långsam treboll (Varav ingen gjorde en ansats till att släppa igenom den väntande tvåbollen bakom). Framför dessa bollar var det helt tomt i flera hål.

Tävlingar på klubben har jag nästan helt slutat spela av det skälet. Sextimmarsrundor är inte ovanligt i tävlingssammanhang, och ursäkta men jag tycker det är rent ut sagt ökentråkigt.
Tyvärr är rondtiderna under tävling tävlingsledningens jobb. Ofta vågar dessa personer inte påpeka någonting för spelarna utan låter det vara.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Icebabe skrev:Seriöst: Långsamt spel är i mitt tycke golfens största problem. Vet inte hur många gånger vi faktiskt gått av banan för att man stått och väntat mer än man spelat golf. Man tappar både rytm och humör, och det här med att släppa igenom tycks helt ha försvunnit på vissa klubbar.
Förstår frustrationen och jag tycker att ett stort ansvar vilar på klubbarna. De måste utbilda sina medlemmar och greenfeegäster bättre. Detta gäller även tvåbollar som går på rad och förväntar sig att bli igenomsläppta. Är det trångt framför går man ihop med bollen bakom.

Tyvärr så verkar många klubbar vara rädda för att stöta sig med spelarna. De ser mellan fingrarna och tänker mer på ekonomin i det kortsiktiga perspektivet.

På min hemmaklubb har de en marshall som åker runt i en golfbil och ser till att spelet flyter på. Det borde alla större klubbar ha. Finns garanterat gott om pensionärer som gärna gör det mot lunch och en fika eller så.

Träffade 2 kompisar häromdagen som gick i fatt en treboll som spred bollar till höger och vänster. De fick stå och vänta på varje tee och frågade till och med om de inte kunde släppa igenom men det hade de ingen lust med. Tur att inte jag var med för då... :evil:
Alm
Inlägg: 35
Blev medlem: 15 maj 2015, 15:32

Sandstream skrev:
Icebabe skrev:Seriöst: Långsamt spel är i mitt tycke golfens största problem. Vet inte hur många gånger vi faktiskt gått av banan för att man stått och väntat mer än man spelat golf. Man tappar både rytm och humör, och det här med att släppa igenom tycks helt ha försvunnit på vissa klubbar.
Förstår frustrationen och jag tycker att ett stort ansvar vilar på klubbarna. De måste utbilda sina medlemmar och greenfeegäster bättre. Detta gäller även tvåbollar som går på rad och förväntar sig att bli igenomsläppta. Är det trångt framför går man ihop med bollen bakom.

Tyvärr så verkar många klubbar vara rädda för att stöta sig med spelarna. De ser mellan fingrarna och tänker mer på ekonomin i det kortsiktiga perspektivet.

På min hemmaklubb har de en marshall som åker runt i en golfbil och ser till att spelet flyter på. Det borde alla större klubbar ha. Finns garanterat gott om pensionärer som gärna gör det mot lunch och en fika eller så.

Träffade 2 kompisar häromdagen som gick i fatt en treboll som spred bollar till höger och vänster. De fick stå och vänta på varje tee och frågade till och med om de inte kunde släppa igenom men det hade de ingen lust med. Tur att inte jag var med för då... :evil:
Just det där med tvåbollar tycker jag är ett stort problem.
Jag vet en del bokar in flera personer i bollen (som egentligen inte ska vara med) för att få spela två stycken själva istället.
Sedan förväntar sig ändå 2-bollarna att få gå igenom hela tiden, ibland står det t.om. 2 stycken 2-bollar på tee men de går ändå inte ihop utan slår ut själva istället.

Tanken kan ju ändå inte vara att man konstant ska släppa igenom bara för att man är en 4-boll, även fast man håller bra tempo så kommer ju 2-bollarna ikapp.
Driver:Mizuno JPX EZ 10,5° Spoon:Mizuno JPX EZ 15° Hybrid:Mizuno JPX EZ 19° Järnklubbor:Mizuno MP-62 3-PW Wedgar:Mizuno T7 Blue 52°, 58° Putter:Odyssey (gammal modell) HCP:4.5
Hemmaklubb: Öregrunds GK
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Alm skrev:Tanken kan ju ändå inte vara att man konstant ska släppa igenom bara för att man är en 4-boll, även fast man håller bra tempo så kommer ju 2-bollarna ikapp.
Vet inte om jag skrev det innan men om jag går i en fyrboll och ser två eller fler tvåbollar bakom så släpper jag inte igenom av princip. Då kan de gå ihop och göra det enklare för alla.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte bumpa den här tråden då jag hörde att ledarbollen i nattens PGA Tour-tävling tog 5h30min på sig att slutföra sistarundan.

En bra artikel som går igenom gårdagen finns på ESPN.

Holmes wasn’t penalized, of course. Remember, the PGA Tour has handed out precisely two slow play penalties over the past 24 years.
https://www.si.com/golf/2019/02/17/gene ... ry-mcilroy

Om J.B, "Last year, he infamously took more than four minutes to hit an approach on the last hole of the Farmers Insurance Open. Since then, he’s been Public Enemy No. 1 among golf fans who want to make five-plus hour rounds a thing of the past."
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

JohanAdministratör skrev: 18 feb 2019, 09:19 Tänkte bumpa den här tråden då jag hörde att ledarbollen i nattens PGA Tour-tävling tog 5h30min på sig att slutföra sistarundan.

En bra artikel som går igenom gårdagen finns på ESPN.

Holmes wasn’t penalized, of course. Remember, the PGA Tour has handed out precisely two slow play penalties over the past 24 years.
https://www.si.com/golf/2019/02/17/gene ... ry-mcilroy

Om J.B, "Last year, he infamously took more than four minutes to hit an approach on the last hole of the Farmers Insurance Open. Since then, he’s been Public Enemy No. 1 among golf fans who want to make five-plus hour rounds a thing of the past."
Tänkte på det varje gång J.B skulle slå att det tog evigheter och han borde få plikt. Sen när jag såg att han vunnit blev man ju lite sur. Eftersom han mycket väl kan ha förstört Alex Noréns segerchans där för ett år sedan. Det fanns ingen anledning att ta så lång tid på sig på den banan.

Men varför det tar lång tid för amatörer är inte samma sak som det är för proffsen. Efter ronden på Bodaholm som tog över 6 timmar för mig förra året (det tog 3 timmar en kvart ett par veckor innan i sämre väder på samma bana) så anser jag att man måste sätta röda pinnar vid all ruff som är så tjock att bollen kan anses vara omöjlig att hitta.

För när jag har spelat olika banor är det tydligt vad som tar lång tid för amatörer, det är inget annat än bolletande. Går alltid på under 4.5 timme på Kungsängen Kings och International. Kungsängen Queens är en smalare och kortare bana i skogen och där kan det ta evigheter för att folk letar.

Sen att släppa ut bollar var åttonde minut säger sig självt kommer bli kö vid första par-3 hålet. 12 minuter skulle krävas för att slippa det, men det antar jag inte är ekonomiskt försvarbart.

Men har aldrig spelat med en amatör som håller på som J.B Holmes. Kanske någon total nybörjare som gör 10 provsvingar men det är inte ofta.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 18 feb 2019, 12:34För när jag har spelat olika banor är det tydligt vad som tar lång tid för amatörer, det är inget annat än bolletande. Går alltid på under 4.5 timme på Kungsängen Kings och International. Kungsängen Queens är en smalare och kortare bana i skogen och där kan det ta evigheter för att folk letar.
Det beror också på att många fler nybörjare/höghandikappare går ut på Queens.
Skriv svar