Tappar du tekniken på banan?

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spelade min första runda för året i söndags och det var ömsom vin ömsom vatten. Första hålet var en serie usla slag: Landade utslaget på fel fairway, landade andra slaget på en asfalterad väg, träffade ett träd med tredje slaget och gick från första hålet med en dubbelbogey :D

Efter rundan, på vägen hem i bilen, kom jag på att jag helt glömt det jag tränat på vid 4-5 tillfällen i golfhallen :o
Framförallt gäller det armarnas sekvens i swingen och att få tillbaka händerna till samma position som vid uppställningen.

Hur kan hjärnan helt glömma en sån viktig detalj bara för att jag inte står på en matta utan är ute på banan och spelar?

Händer liknande saker för er?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Ett vanligt problem skulle jag säga och ofta anledningen till att spelare, trots många lektioner, inte alltid blir bättre på banan. Varför det händer handlar om människors inlärningssätt - vill du ha det långa svaret också? ;)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Ett vanligt problem skulle jag säga och ofta anledningen till att spelare, trots många lektioner, inte alltid blir bättre på banan. Varför det händer handlar om människors inlärningssätt - vill du ha det långa svaret också? ;)
Jag tar gärna det långa svaret också! :lol:

Själv funderar jag på att förbättra min rutin. Det borde inte vara omöjligt att tänka på 3-4 saker inför varje slag och göra likadant varje gång. Jag skriver borde eftersom jag tydligen inte lyckas med det själv men jag ska iaf försöka.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag kom på mig efter min runda igår att jag helt glömt några grejer som jag ska tänka på... Helt sjukt vad snurrig, ofokuserad och stressad man kan vara ibland..
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Ett vanligt problem skulle jag säga och ofta anledningen till att spelare, trots många lektioner, inte alltid blir bättre på banan. Varför det händer handlar om människors inlärningssätt - vill du ha det långa svaret också? ;)
Jag tar gärna det långa svaret också! :lol:

Själv funderar jag på att förbättra min rutin. Det borde inte vara omöjligt att tänka på 3-4 saker inför varje slag och göra likadant varje gång. Jag skriver borde eftersom jag tydligen inte lyckas med det själv men jag ska iaf försöka.
Jag tar och skriver ihop det långa svaret när jag har lite mer tid :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Jag tar och skriver ihop det långa svaret när jag har lite mer tid :)
Kanon! :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Jag kom på mig efter min runda igår att jag helt glömt några grejer som jag ska tänka på... Helt sjukt vad snurrig, ofokuserad och stressad man kan vara ibland..
Visst är det konstigt!? :shock:
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ja egentligen borde jag ha ett litet block med noteringar som jag går igenom inför varje runda och slag.
Senaste rangesessionen så skrev jag ner några saker på telefonen iaf.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev:Ja egentligen borde jag ha ett litet block med noteringar som jag går igenom inför varje runda och slag.
Senaste rangesessionen så skrev jag ner några saker på telefonen iaf.
Ja, man kanske skulle lägga iaf 5 minuter före rundan på att tänka igenom vad man ska göra.
effe
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mar 2015, 10:10

Varje gång jag ställer mig vid bollen så tänker jag enbart på; kolla boll, square och slå igenom! Funkar kanon när jag bara fokusera på det, och så fort jag glömmer det så slår jag ett dåligt slag. Ofta kommer det dåliga slaget i ett slag där jag "vill mer" och lägger tankarna på att ta i lite mer än normalt.
Skriv svar