HCP-fuskarna?

Här snackar vi allmänt om golf...
effe
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 mar 2015, 10:10

http://golf.se/Folja/Nyheter/2015/5/Nya ... capmyglet/
Enligt Christer Bergfors, ordförande i Svenska Golfförbundets styrelse, kommer de nya reglerna att bidra till att minska handicapmyglet bland golfarna.

- Handicapsystemet finns för att det ska spegla golfarens spelstyrka, det ska inte användas som regulator för att återställa handicap, det har vi sett exempel på. Det är inte tanken med systemet, och därför vill vi begränsa antalet sällskapsronder, säger han.

Handicapgrupp 1 berörs inte av förändringarna, eftersom denna grupp golfare endast kan justera sin handicap genom tävling. Handicapgrupp 2 kan från och med 2016 endast registrera tre sällskapsronder som handicapgrundande, och handicapgrupp 3-5 får registrera max 10 handicapgrundande sällskapsronder i Min Golf.

- Vi har ju golfare på andra sidan skalan också, som inte spelar tillräckligt mycket för att ha ett tävlingshandicap. Man kan alltid ta med sig sina scorekort och gå till klubbens handicapkommitté om man tycker att man har en felaktig handicap. De kan hjälpa till, säger Bergfors.

De nya handicapreglerna börjar gälla den 1 januari 2016.

Personligen så blir det lite tvärtom effekt enligt mig. Jag tävlar inte nå nämnvärt, däremot så kommer jag ha spelat över 100 rundor innan denna säsong är slut.

Skulle jag inte få sänka mig på sällskapsronder så skulle jag ha HCP x i början av säsongen och troligtvis sänkt mig markant till slutet av säsongen, vilket innebär att jag har en väldig fördel mot övriga tävlande...?


Är det verkligen bra tycker ni? Man höjer ju sig ändå bara 0.1 och vad spelar det för roll egentligen?
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Sänk dig när du vill som förr är ju bättre.

Nåt som skulle minska mygel är ju att höjning måste ansökas via HCP-kommittén.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tycker artikeln var väldigt luddigt skriven och jag är inte helt med på problematiken?

Om jag tolkar de nya reglerna rätt så får jag bara registrera 3 st rundor från och med nästa år.
Det innebär ju att jag efter 3 rundor på mer än 36 poäng inte kan sänka mig mer och det blir ju hcp-mygel!

Känner mig förvirrad!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Tror SGF försöker rädda sig själva hela tiden. EGA Exakt Tävlingshandicap vet jag inte hur många som vet om såhär 3 år efter det har dykt upp, det måste ses som en ordentlig flopp. Att d försöka lösa det med nya frågetecken blir ju ett jäkla ståhej. Nej, vi behöver lämna detta totalt i min mening och våga oss använda av något vi vet funkar.
ricky
Inlägg: 161
Blev medlem: 03 jul 2014, 19:34

Varför inte bara göra som i USA att handikappet baseras på de 20 senaste rundorna?
En usel dag på Golfbanan är i alla fall bättre än en kanondag på jobbet!
Användarens profilbild
kimf
Inlägg: 271
Blev medlem: 04 jun 2014, 10:31
Ort: Farsta, Stockholm, Sweden
Kontakt:

Systemet med x senaste rundor är betydligt bättre i mina ögon. Då får man ett handicap som faktiskt speglar din form, inte hur väl du spelat en gång.

Idag kan man spela en drömrunda å sänka sig jättemycket för att sen behöva höja sig 5 rundor i rad för att kunna spela på handicap.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Som vanligt när förbund ska bestämma något undrar man om de själva utövar sporten?

EDIT: Svensk Golf kommer att återkomma med en utförligare artikel inom kort.
Användarens profilbild
Burner
Inlägg: 85
Blev medlem: 09 sep 2014, 10:58

Jag är nog trött idag för jag förstår inte heller problematiken som den beskrivs..

"Fusk" skulle väl i min bok vara att man inte registrerar sänkningar utan bara höjningar, det kan jag förstå nör det kommer till tävlingsmomentet sen.

Dock var det ju det här med måttstock på hur kass/bra man är för tillfället, och här har jag stött på flera som INTE registrerar dåliga rundor för dom vill inte höja sitt hcp.
För mig är det att skjuta sig själv i foten.
// I never claimed that I could play guitar.. but I look like a RockStar //
King Cobra Pro CB - Ping i-Series 1/2 Moon - Cobra AMP Driver Special Edition Orange
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Burner skrev:Jag är nog trött idag för jag förstår inte heller problematiken som den beskrivs..

"Fusk" skulle väl i min bok vara att man inte registrerar sänkningar utan bara höjningar, det kan jag förstå nör det kommer till tävlingsmomentet sen.

Dock var det ju det här med måttstock på hur kass/bra man är för tillfället, och här har jag stött på flera som INTE registrerar dåliga rundor för dom vill inte höja sitt hcp.
För mig är det att skjuta sig själv i foten.
Håller med och det är mina erfarenheter också. De med lite lägre hcp, inklusive mig själv, resonerar ofta att det var en skitrunda eller två och att det inte är någon idé att höja sig. Det går ju tvärtemot det fusk som förbundet pratar om.

Sen förstår jag som sagt inte vad problemet är. Spelar du en tävling och får tex 40 poäng så sänks du och det krävs kanske 20 rundor av höjningar för att komma tillbaka till det hcp du hade innan.

Som sagt, hoppas någon kan förklara lite bättre än vad Svensk Golf gjort hittills.
(Att någon höjer sig 0.1 dagen innan en tävling är ju bara larvigt)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det de alltid försöker få fast är handicapmyglare som utnyttjar systemet för att ha en fördel vid tävling. Dessa personer spelar gärna endast lagtävlingar för att på så vis vinna med bra score utan att påverka HCP.

Jag är tävlingsledare och arrangör av tre tävlingar per säsong varav den ena med ett prisbord totalt värde närmare 150.000kr. Jag kan av egn erfarenhet säga att hcpmygel är väldigt vanligt och att det gentlemannaskap som vår sport bygger på skits i fullständigt. Ni har helt rätt i att det inte är låg handikapparn som skyller på en skitrond och inte höjer sig, de får skylla sig själva. Problemet är golfarna som kan utan tvekan på en dålig dag producera 40+ poäng på sitt HCP men sen ändå inte sänker sig för att inte ligga sämre till inför tävling. Det finns personer där ute som kan skita i att sänka sig i maj för att de vet att de ska spela en stor tävling med bra priser i augusti.

Jag hoppas att det är huvudgruppen SGF fokuserar på att sätta dit eller med andra ord göra det svårare för. Men jag är skeptisk. Mer rörigt för alla inblandade och noll resultat, tror jag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar