Hjälp gällande skaftlängd på Cobra F9 FW5-6

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
magnus.palm
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2018, 09:03

Hej!

Jag behöver hjälp med något lite halvudda.

Förra året köpte jag en Cobra F9 FW3-4 som jag var väldigt nöjd med. Nu i veckan fick jag därför för mig att köpa en FW5-6 i samma serie och hittade en till bra pris.

Fick hem klubban igår och reagerade över att den kändes lite lång så jag jämförde den med min FW3-4. Till min förvåning är de lika långa.

Skruvar jag loss huvudena och mäter endast skaften så är skaftet till min FW3-4 108,5 cm långt. Skaftet till min nya FW5-6 är 108,8 cm.

Ska de vara lika långa? Är det någon som har samma klubbor och kan mäta?

Känns som jag googlat ihjäl mig men hittar bara mått monterat med huvud.

Har även pratat lite med butiken som sålde klubban och de skulle kolla hos sig imorgon, men tänkte jag kunde få lite mer kött på benen.

Tack!
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

magnus.palm skrev:Hej!

Jag behöver hjälp med något lite halvudda.

Förra året köpte jag en Cobra F9 FW3-4 som jag var väldigt nöjd med. Nu i veckan fick jag därför för mig att köpa en FW5-6 i samma serie och hittade en till bra pris.

Fick hem klubban igår och reagerade över att den kändes lite lång så jag jämförde den med min FW3-4. Till min förvåning är de lika långa.

Skruvar jag loss huvudena och mäter endast skaften så är skaftet till min FW3-4 108,5 cm långt. Skaftet till min nya FW5-6 är 108,8 cm.

Ska de vara lika långa? Är det någon som har samma klubbor och kan mäta?

Känns som jag googlat ihjäl mig men hittar bara mått monterat med huvud.

Har även pratat lite med butiken som sålde klubban och de skulle kolla hos sig imorgon, men tänkte jag kunde få lite mer kött på benen.

Tack!
Fw5-6 brukar normalt sett vara runt 41-42" och en Fw3-4 runt 42-43"

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
magnus.palm
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2018, 09:03

joakim.pekkari skrev:Fw5-6 brukar normalt sett vara runt 41-42" och en Fw3-4 runt 42-43"

Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app
Enligt spec är FW3-4 43.5” och FW5-6 43”. Men detta är mått med huvud monterat. Svårt att mäta imho. Jag söker någon som kan mäta endast skaftet utan huvud.
magnus.palm
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2018, 09:03

Uppdatering.

Har pratat med butiken lite nu och vi kom fram till att jag faktiskt fått fel skaft.

Skickar tillbaka det jag har och får ett nytt. Löst smidigt så jag tänker inte hänga ut butiken då de skötte det hela kanon.

Man undrar dock hur det kunde hända.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

magnus.palm skrev: 24 jan 2020, 15:50 Uppdatering.

Har pratat med butiken lite nu och vi kom fram till att jag faktiskt fått fel skaft.

Skickar tillbaka det jag har och får ett nytt. Löst smidigt så jag tänker inte hänga ut butiken då de skötte det hela kanon.

Man undrar dock hur det kunde hända.
Bra att det löste sig. Det är inte så konstigt (beroende på butik kanska) - sen skaften delar hosel så är det inte helt ovanligt att du som säljare/fitter/shopdrivare testar olika skaft för spelare för att se vad som funkra bäst. Det har hänt flera gånger att jag glömmer byta tillbaka helt enkelt. :roll:
magnus.palm
Inlägg: 5
Blev medlem: 02 sep 2018, 09:03

MaxP skrev:Bra att det löste sig. Det är inte så konstigt (beroende på butik kanska) - sen skaften delar hosel så är det inte helt ovanligt att du som säljare/fitter/shopdrivare testar olika skaft för spelare för att se vad som funkra bäst. Det har hänt flera gånger att jag glömmer byta tillbaka helt enkelt. :roll:
Låter som en trolig och helt ok anledning. Fel händer. Det löste sig smidigt, men jag är glad att jag gick på magkänslan när klubban kändes aningen för lång.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Lite Off Topic.
Skaftlängd har mest med förväntad svinghastighet att göra.
Just fw-woods har stått stilla rätt länge och det beror på att man har ungefär samma förhållande mellan huvudvikt och skaftvikt som de senaste 30 åren. TM var bland de första som krystade fram 44” woods och det samtidigt som de försökte standardisera 46” på drivers.

Jag är def. inget fan av de som vill få det till att över 45” är en för lång driver, men ändå. En 45” driver ger 43”ish på en 3:a och 42.5” på en 5:a.
Just en 4/5:a på 16-19 grader och 42.5” är en spec som de flesta får ut mest av i carry-längd. Detta beror på att svinghastighet kulminerar någonstans där för många och att launch och spinn blir närmast perfekt i detta loftintervall.
Att peta ut en för lågloftad längre klubba (läs, driver) kan naturligtvis ge längre tot.längd trots samma svinghastighet, men återigen... ändå.

Så vad vill jag säga!?
- Jo, en driver med ”för långt” skaft är inget större problem. Man får troligtvis inte ut nåt extra med +1-2” om man inte är duktig men det stjälper inte så mycket eftersom träffytan är stor och ”förlåtande”.
En 3:a eller en 5:a däremot blir väldigt svårhanterat med så lite som + 0.5” eftersom viktförhållandet mellan skaft och huvud gör att det ger större skillnad än i en driver. + då att svårigheten i träffmomentet sas. blir lite mer lidande än i nämnda driver.

On that note:
Vijay’s go to klubba var i många år en fw7 som bockats om till en strong 5:a.
Summa summarum: Det går att tweaka upp/ner loft för att passa spelarens svinghastighet men man bör inte försöka addera svinghastighet mha. längre skaft för att klara att launcha ett lägre loft.

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Egon skrev:Lite Off Topic.
Skaftlängd har mest med förväntad svinghastighet att göra.
Just fw-woods har stått stilla rätt länge och det beror på att man har ungefär samma förhållande mellan huvudvikt och skaftvikt som de senaste 30 åren. TM var bland de första som krystade fram 44” woods och det samtidigt som de försökte standardisera 46” på drivers.

Jag är def. inget fan av de som vill få det till att över 45” är en för lång driver, men ändå. En 45” driver ger 43”ish på en 3:a och 42.5” på en 5:a.
Just en 4/5:a på 16-19 grader och 42.5” är en spec som de flesta får ut mest av i carry-längd. Detta beror på att svinghastighet kulminerar någonstans där för många och att launch och spinn blir närmast perfekt i detta loftintervall.
Att peta ut en för lågloftad längre klubba (läs, driver) kan naturligtvis ge längre tot.längd trots samma svinghastighet, men återigen... ändå.

Så vad vill jag säga!?
- Jo, en driver med ”för långt” skaft är inget större problem. Man får troligtvis inte ut nåt extra med +1-2” om man inte är duktig men det stjälper inte så mycket eftersom träffytan är stor och ”förlåtande”.
En 3:a eller en 5:a däremot blir väldigt svårhanterat med så lite som + 0.5” eftersom viktförhållandet mellan skaft och huvud gör att det ger större skillnad än i en driver. + då att svårigheten i träffmomentet sas. blir lite mer lidande än i nämnda driver.

On that note:
Vijay’s go to klubba var i många år en fw7 som bockats om till en strong 5:a.
Summa summarum: Det går att tweaka upp/ner loft för att passa spelarens svinghastighet men man bör inte försöka addera svinghastighet mha. längre skaft för att klara att launcha ett lägre loft.

Egon

Tack för informativt bra inlägg!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

JohanAdministratör skrev: 28 feb 2020, 17:00
Tack för informativt bra inlägg!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
We aim to please..

När man pratar fw-woods så är det ibland inget nämnvärt i skillnad på klubbhuvud från tillverkare x vs tillverkare y. Det talas det ofta om då just dessa är de mest långlivade klubborna i proffsens bagar.

Jag vill ändå nämna att design och loft är bland det viktigaste att titta på. Mer kanske för att bena ut om klubba x skiljer mot klubba y och inte minst vad de gör för dina resultat. En klubba som krokar lite åt nåt håll brukar räta upp sig efter 4-5 slag ... men de som köper en sån klubba brukar också köpa gymkort i januari. ;)

Thriver, mini-driver och liknande är ett lika intressant fenomen. Den enkla sanningen är att har du ss till övers så ska du lofta ner. Har du det inte... go figure. Det gör sig inte att modda klubbor enkom för att kunna ha ett lägre loft stämplat på klubban.
Jag hade en 12.5* gammal titleist spoon som låg och skräpade. Den gick inte att ändra lie på så 43” var Max. för mitt tycke. Petade i ett lätt och soft-tippat skaft och då flyger den på en bra höjd. Naturligtvis så går den inte längre än en normal-loftad spoon så därmed är vinsten noll.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

nyfiken fråga bara,
va det samma grepp på fw 3 och fw 5?
tänkte om det satt med arccos sensor i ena och inte i den andra men gissar båda var std med arccos!?
Skriv svar