Skaftproblem deluxe

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

Hej alla golfnördar. Jag har en god vän som har haft en del problem med sina järn.
Skaften går av (nej de är inte knäckta över knät i vattenhindersfrustration). De går av strax under greppet. Hans förra set var av märket cleveland osäker på vilken modell men de köptes 2018. Efter 3 st avslagna klubbor så har han tröttnat o köpte därför ett märke känt för kvalitet nämligen titleist t300. Vi var ute på andra 18hålsrubdan igår o vips så small j5 efter en klockren bollträff. Klubborna är alltså inte ens 3 veckor gamla när detta händer. Så min fråga är vad kan det bero på? Skaften i båda seten har varit stiff.

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mickar skrev: 12 apr 2020, 11:43 Hej alla golfnördar. Jag har en god vän som har haft en del problem med sina järn.
Skaften går av (nej de är inte knäckta över knät i vattenhindersfrustration). De går av strax under greppet. Hans förra set var av märket cleveland osäker på vilken modell men de köptes 2018. Efter 3 st avslagna klubbor så har han tröttnat o köpte därför ett märke känt för kvalitet nämligen titleist t300. Vi var ute på andra 18hålsrubdan igår o vips så small j5 efter en klockren bollträff. Klubborna är alltså inte ens 3 veckor gamla när detta händer. Så min fråga är vad kan det bero på? Skaften i båda seten har varit stiff.

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Jag har nog aldrig hört talas om detta tidigare om det inte sker avreaktioner på andra sätt från samma spelare? Jag har varit med om enstaka klubbor som gått av under skaftet men då har det ofta funnits bakomliggande orsaker. Att samma spelare repeterar det flera gånger är ju helt otroligt. Men det kan helt klart vara något jag inte tänker på som jag hoppas att andra gör så jag kan lära mig något nytt, min misstanke är att din polare gör något opassande med stickorna omedvetet eller medvetet.
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

MaxP skrev:
Mickar skrev: 12 apr 2020, 11:43 Hej alla golfnördar. Jag har en god vän som har haft en del problem med sina järn.
Skaften går av (nej de är inte knäckta över knät i vattenhindersfrustration). De går av strax under greppet. Hans förra set var av märket cleveland osäker på vilken modell men de köptes 2018. Efter 3 st avslagna klubbor så har han tröttnat o köpte därför ett märke känt för kvalitet nämligen titleist t300. Vi var ute på andra 18hålsrubdan igår o vips så small j5 efter en klockren bollträff. Klubborna är alltså inte ens 3 veckor gamla när detta händer. Så min fråga är vad kan det bero på? Skaften i båda seten har varit stiff.

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Jag har nog aldrig hört talas om detta tidigare om det inte sker avreaktioner på andra sätt från samma spelare? Jag har varit med om enstaka klubbor som gått av under skaftet men då har det ofta funnits bakomliggande orsaker. Att samma spelare repeterar det flera gånger är ju helt otroligt. Men det kan helt klart vara något jag inte tänker på som jag hoppas att andra gör så jag kan lära mig något nytt, min misstanke är att din polare gör något opassande med stickorna omedvetet eller medvetet.
Det är det som är det som är det stora frågetecknet. I titleistklubban så var det bruna beläggningar i skaftet men har svprt att tänka mig att det är rost. Kan det vara svingrelaterat? Han är nämligen ingen spelare som blir frustrerad och han tar hand om sina klubbor som om det vore hans bebisar. Finns det skaft som är extremt hållbara?

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Mickar skrev: 12 apr 2020, 13:03
]Det är det som är det som är det stora frågetecknet. I titleistklubban så var det bruna beläggningar i skaftet men har svprt att tänka mig att det är rost. Kan det vara svingrelaterat? Han är nämligen ingen spelare som blir frustrerad och han tar hand om sina klubbor som om det vore hans bebisar. Finns det skaft som är extremt hållbara?

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app
De få klubbor jag tagit emot där det hänt har varit drivers där spelaren ofta är väldigt ryckig i sin vändning, men det har också förbegåtts av antingen smällar i bagageluckor eller liknande eller som sagt avreageringar. Vad jag vet finns det inga extra hållbara skaft för något sådant. Det är ju inte direkt så att klubbskaft är direkt ömtåliga om använda på ett tänkt sätt. Jag har själv aldrig hört talats om någon annan teknisk orsak att detta kunde hända men det innebär ju inte att det inte finns, även om jag finner det orimligt.
Mickar
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 maj 2017, 11:13

Okej tack för svar. Vi får se vad framtiden utvisar. Blir nog säkert en ny utprovning nu och om det fortsätter såhär så skickar jag upp honom till klövsjö för en ordentlig analys Bild
MaxP skrev:
Mickar skrev: 12 apr 2020, 13:03
]Det är det som är det som är det stora frågetecknet. I titleistklubban så var det bruna beläggningar i skaftet men har svprt att tänka mig att det är rost. Kan det vara svingrelaterat? Han är nämligen ingen spelare som blir frustrerad och han tar hand om sina klubbor som om det vore hans bebisar. Finns det skaft som är extremt hållbara?

Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app
De få klubbor jag tagit emot där det hänt har varit drivers där spelaren ofta är väldigt ryckig i sin vändning, men det har också förbegåtts av antingen smällar i bagageluckor eller liknande eller som sagt avreageringar. Vad jag vet finns det inga extra hållbara skaft för något sådant. Det är ju inte direkt så att klubbskaft är direkt ömtåliga om använda på ett tänkt sätt. Jag har själv aldrig hört talats om någon annan teknisk orsak att detta kunde hända men det innebär ju inte att det inte finns, även om jag finner det orimligt.
Sent from my EML-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Driver: Callaway BB Alpha 815
Woods: Callaway Diablo 4
Callaway xr hybrid 3
Järn: Callaway steelhead xr 5-pw
Wedgar: På önskelistan
Putter: Odyssey White hot rx Rossie

Hemmaklubb: Nyköpings Gk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4705
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har haft någon klubba som gått av under greppet men då har det varit efter att ha dunkat den i marken.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Egon
Inlägg: 883
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Nya klubbor = ingen rost.

Det finns egentligen en sjuhelvetes massa frågetecken som borde redas ut först, men jag går direkt på ett svar.

Köp styvare skaft i 120-130g klassen som är butt-stiff. Thats it.
Detta är inte ett materialfel utan ett felval av material.

Egon
Användarens profilbild
burre.golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 apr 2020, 09:24

Jag tror inte det riktigt har med märke och "kvalité". Har du inte köpt dina klubbor på Biltema så spelar det ingen större roll.

Skaften gör ju sällan varken cleaveland eller titliest själva, då de kan sätta i lite vad de vill.

Låter mest bara väldigt märkligt..
Har inga bra svar, mer än att jag tror inte det ligger i vilket fabrikat man väljer :)

Sent from my SM-N975F using Svensktgolfforum mobile app

Skriv svar