För lätta skaft?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Hej,

jag slår mina järn upp till världsrymden och det fungerar ganska bra när det är helt vindstilla för de stannar snabbt på green vilket är praktiskt. Dock så är jag körd så fort det blåser mer än 3 m/s och golf blir tråkigt då. Jag hade bokat tid i en Trackman igår för att kolla lite siffror, men det blev inställt. Jag hade tänkt kolla AoA och spinloft. Jag vet att jag har en negativ attackvinkel, men antar att det fortfarande är för mycket loft när klubban träffar bollen. Jag har en tour striker pro för att kolla att jag inte castar klubban och den träffar jag perfekt med och den går också högt.

Är det värt att prova tyngre skaft? Jag tänker att om de är tyngre måste det bli mycket svårare att att få händerna bakom bollen i träffen? Nu har jag några lätta stiff-skaft, True Temper XP100 vilket jag har för mig är lättare än normalt. Nu slår jag inte en järn-sjua längre än 145 meter carry, men jag tror det är för att all energi omvandlas till höjd istället för längd.

Någon som har ett bra exempel på några järn för en 13-hcp:are med tyngre skaft? Innan jag bokar någon custom fitting villl jag kolla själv.
Hcp: ~12
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Niklas skrev: 23 apr 2020, 07:45 Hej,

jag slår mina järn upp till världsrymden och det fungerar ganska bra när det är helt vindstilla för de stannar snabbt på green vilket är praktiskt. Dock så är jag körd så fort det blåser mer än 3 m/s och golf blir tråkigt då. Jag hade bokat tid i en Trackman igår för att kolla lite siffror, men det blev inställt. Jag hade tänkt kolla AoA och spinloft. Jag vet att jag har en negativ attackvinkel, men antar att det fortfarande är för mycket loft när klubban träffar bollen. Jag har en tour striker pro för att kolla att jag inte castar klubban och den träffar jag perfekt med och den går också högt.

Är det värt att prova tyngre skaft? Jag tänker att om de är tyngre måste det bli mycket svårare att att få händerna bakom bollen i träffen? Nu har jag några lätta stiff-skaft, True Temper XP100 vilket jag har för mig är lättare än normalt. Nu slår jag inte en järn-sjua längre än 145 meter carry, men jag tror det är för att all energi omvandlas till höjd istället för längd.

Någon som har ett bra exempel på några järn för en 13-hcp:are med tyngre skaft? Innan jag bokar någon custom fitting villl jag kolla själv.
De tyngsta standardskaften som brukar finnas att enkelt testa med är tex Dynamic Gold S300 (130g). Men om du bokar in en custom fitting kan man skruva i en rad olika skaft för att hitta vad som passar just dig. Tyngden på skaftet säger inte allt då skaft är uppbyggda på olika sätt vilket också ger väldigt annorlunda flexprofiler.
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

joakim.pekkari skrev: 23 apr 2020, 09:32
Niklas skrev: 23 apr 2020, 07:45 Hej,

jag slår mina järn upp till världsrymden och det fungerar ganska bra när det är helt vindstilla för de stannar snabbt på green vilket är praktiskt. Dock så är jag körd så fort det blåser mer än 3 m/s och golf blir tråkigt då. Jag hade bokat tid i en Trackman igår för att kolla lite siffror, men det blev inställt. Jag hade tänkt kolla AoA och spinloft. Jag vet att jag har en negativ attackvinkel, men antar att det fortfarande är för mycket loft när klubban träffar bollen. Jag har en tour striker pro för att kolla att jag inte castar klubban och den träffar jag perfekt med och den går också högt.

Är det värt att prova tyngre skaft? Jag tänker att om de är tyngre måste det bli mycket svårare att att få händerna bakom bollen i träffen? Nu har jag några lätta stiff-skaft, True Temper XP100 vilket jag har för mig är lättare än normalt. Nu slår jag inte en järn-sjua längre än 145 meter carry, men jag tror det är för att all energi omvandlas till höjd istället för längd.

Någon som har ett bra exempel på några järn för en 13-hcp:are med tyngre skaft? Innan jag bokar någon custom fitting villl jag kolla själv.
De tyngsta standardskaften som brukar finnas att enkelt testa med är tex Dynamic Gold S300 (130g). Men om du bokar in en custom fitting kan man skruva i en rad olika skaft för att hitta vad som passar just dig. Tyngden på skaftet säger inte allt då skaft är uppbyggda på olika sätt vilket också ger väldigt annorlunda flexprofiler.
Tackar. Provar att slå med några sådana innan jag betalar för en custom fitting. Mest nyfiken på om det gör någon skillnad.
Hcp: ~12
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det enda som ”för lätta” skaft kan ge är högre klubbhastighet och instabilitet.
Svingen i sig påverkas naturligtvis men inte hur du presenterar bladet/loftet till bollen.
Därför... Jag tror inte på att tyngre skaft är det avgörande.

När det gäller skaft så presenteras det som mer rocket science än vad det är. Det skrivs om spinn, bend point och flex som om det vore helt avgörande för klubbans performance. Det är det inte på långa vägar.
Förstå mig rätt... jag är en DG-spelare fullt ut. Px funkar inte för mig. Det betyder dock inte att slag gjorda med px-skaft blir kassa utan det känns bara inte lika bra.

Felkälla nr1 är sving.
Presenterat loft (läs, effektivt loft) är högre än det som klubban är uppmätt till.
- Nej, du behöver inte ha händerna långt framför i träffen ... men de ska inte vara bakom bollen.

Utrustning:
Orsak nr1 i utrustningen = loft eftersom det påverkar både utgångsvinkel och spinn.
Minska loft, byta till huvud med mindre spinn är medicinen där, inte skaft.

När jag svingar bra slår jag alla järn från j5-j9 lika högt. När jag svingar dåligt kan jag slå en j9 15m lägre och j5 lyfter knappt till en carry på 100m. Tot.längden diffar inte mycket.
Allt beror på effektivt loft och det spelar ingen större roll för bollbanan om jag svingar i 80, 85 eller 90mph. 65-70 eller 110-120, då kan vi börja snacka om att utrustningen hjälper/stjälper mer.

Så... vad göra?
På egen hand - testa att greppa ner.
Det är universallösningen för att sänka bollbanan.
Via andra - Ta en lektion.

Ett liiite hjälpande steg i utrustningen är att testa low-spin huvud (wokar) med så nedjusterat loft du kan få. Kan du få tag i motsatsen dvs. Tigers järn med betydligt högre VCoG ... same same effekt.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Instämmer med inläggen ovanför och du måste nog slå dina klubbor i en LM för att se vilket dynamiskt loft du har, spinn osv.
Bara glida in på närmaste Dormy med tex din J7 :)

Har du någon koll på hur högt du slår järnen från någon tidigare fitting?
Pitcharen
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 maj 2019, 19:12
Ort: Göteborg

Mycket prat om skaft.. Men vilket klubbhuvud spelar du i järnen? Har de mycket tyngd lågt mot sulan och med den svinghastighet du rimligtvis har om du slår 145m med din J7, så kommer de att gå svinhögt.
Jag slår ungefär lika långt, men slår medium högt, trots lätta skaft (AMT red).
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Pitcharen skrev: 24 maj 2020, 19:25 Mycket prat om skaft.. Men vilket klubbhuvud spelar du i järnen? Har de mycket tyngd lågt mot sulan och med den svinghastighet du rimligtvis har om du slår 145m med din J7, så kommer de att gå svinhögt.
Jag slår ungefär lika långt, men slår medium högt, trots lätta skaft (AMT red).
Det finns 4 faktorer för höjd på slagen.
1. Sving
2. Sving
3. Sving
4. Material
4a. Loft
4b. Skaft
4ö. VCoG

Egon
Skriv svar