One length - erfarenheter?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
burre.golf
Inlägg: 3
Blev medlem: 25 apr 2020, 09:24

Kommer strax få ett nytt set cobra forged tec one length.

Spelar på 2-3 i hcp och har alltid vart nyfiken på det. Nu fick jag chansen.

Men hur är era erfarenheter kring det ? Vad är svårt/lätt?

Tips att börja träna på, för att träna på "samma sving " etc :)



Sent from my SM-N975F using Svensktgolfforum mobile app

joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

burre.golf skrev:Kommer strax få ett nytt set cobra forged tec one length.

Spelar på 2-3 i hcp och har alltid vart nyfiken på det. Nu fick jag chansen.

Men hur är era erfarenheter kring det ? Vad är svårt/lätt?

Tips att börja träna på, för att träna på "samma sving " etc :)



Sent from my SM-N975F using Svensktgolfforum mobile app
Har slagit lite med det och j4 tex känns ju superenkelt men grejen är nog att det tar så otroligt lång tid att vänja sig om man spelat med ett vanligt set innan. De långa wedgarna känns dock skitläskigt...

Sent from my oversized electric scorecard using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

burre.golf skrev: 25 apr 2020, 14:37 Kommer strax få ett nytt set cobra forged tec one length.

Spelar på 2-3 i hcp och har alltid vart nyfiken på det. Nu fick jag chansen.

Men hur är era erfarenheter kring det ? Vad är svårt/lätt?

Tips att börja träna på, för att träna på "samma sving " etc :)



Sent from my SM-N975F using Svensktgolfforum mobile app
Detta är ett svårt ämne att diskutera eftersom väldigt många missförstånd föreligger .
Hela grejen bottnar i att det skapar mer problem att bygga klubbor med lika långa skaft. Det största problemet är loft och då främst den l-a det ger.
Teoretiskt är ett one-length en packe j8:or som bockas till olika loft. Praktiskt så fungerar inte det eftersom VCoG (masscentrum) på en j8 inte funkar optimalt om den bockas till en j7 eller en j9. När det svävar iväg till wedgar och j5 så blir det ospelbart.

Cobra’s ”j8:or” har reviderade loft och manipulerat masscentrum. Detta är komb. med kalkyleringar för vilken klubbhastighet som behövs/loft och sen har man anpassat för att få ut de längd-gap som förväntas i ett set.

Grejen med one-length och dess reklam är väl den största missuppfattningen av alla.
”Samma sving” gäller ALLTID för ALLA järnset och det är inte skillnad i skaftlängd som ger olika sving.
Traditionella golfklubbor med dryga 5cm skillnad i skaftlängd (mät gärna upp 5cm mellan din tumme/pekfinger och se hur lite det är) är konfigurerade som så att de SKA kännas och svingas likadant. Det handlar om Moi dvs. hur ”trög” en klubba är att svinga. OM t.ex J8 ska stå mall för bäst Moi så har en traditionell j4,5,6,7,9... samma “tröghet”.

Nåja, när du nu ändå köpt och tänker använda dem så är det bara att köra på. 2-3 i hcp. ger teoretiskt att du lättare kan anpassa dig om du vill.
Beroende på hur du haft det med ditt järnspel tidigare så kommer det att utkristallisera sig vartefter du spelar.

Jag har testat:
För egen del funkar j4-j8 ok. Det blir lite mer transport över de längre järnen men så har jag alltid spelat. J9-pw är extra svårt längdmässigt. Wedgar är en total katastrof.
Känner du att det är värt att fortsätta spela med så byt ut wedgarna fort som fan. Pw-9 kan du anpassa med en nedgreppning.

Btw.
Traditionella set (med varierad längd/vikt) är en genial konstruktion. Det tog ett tag att inse varför det behövdes och hur lite (om nåt) det påverkade spelarens förmåga att spela.
One-length är ungefär som att gå tillbaka till när jorden var platt.
Dum, dummare, Bryson... kort o gott!
Bara de mest rutinerade i golfvärlden såg förbi hypen i början men nu har resten vaknat.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

Tycker det funkar helt ok senaste 2 åren då jag testat med Wishons Sterling Irons. Visserligen har hcp gått uppåt, men det har troligen mer att göra med att jag inte spelar eller tränar som tidigare.

Får se om jag fortsätter i år. Hugget som stucket vilka järn jag använder, när man knappt kommer av tee och puttar 3 ggr per green.

Kort sagt, kul experiment, men jag är nog klar.

Om nån är sugen så kan jag släppa mina (5-SW) utan att det gör hål i plånboken.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

J4-5 f9 irons går inte att slå snett med

6-9 King forged tour. Svingött för mig som inte spelar så ofta att bara tänka en sving, en uppställning.

Pw. Tvungen att kapa för att få lite känsla.

Summering:

4-5 går lågt
6-8 går som vanligt
9-pw går högt och stannar snabbt.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

donballe
Inlägg: 240
Blev medlem: 26 mar 2015, 08:32

Enannantanke skrev: 03 maj 2020, 21:33 Tycker det funkar helt ok senaste 2 åren då jag testat med Wishons Sterling Irons. Visserligen har hcp gått uppåt, men det har troligen mer att göra med att jag inte spelar eller tränar som tidigare.

Får se om jag fortsätter i år. Hugget som stucket vilka järn jag använder, när man knappt kommer av tee och puttar 3 ggr per green.

Kort sagt, kul experiment, men jag är nog klar.

Om nån är sugen så kan jag släppa mina (5-SW) utan att det gör hål i plånboken.
Skicka pm, kan vara intresserad 😊
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

DormyarningeKent skrev: 07 maj 2020, 14:29
Pw. Tvungen att kapa för att få lite känsla.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
En fullständigt omöjlighet.

Känslan i en golfklubba består av balans.
Kapar man en klubba så ändras balansen och det emotsäger all logik i ditt påstående.

En gång i tiden kom man på att det blir bättre ”känsla” om man balanserar om klubborna så att de får en tyngdpunkt förskjuten mot huvudet till.
För de som vet vad svingvikt är så ... j3-pw = D0-D4.
När skaftillverkarna förstod vad som skett kom flighted sets dvs. en flexslope som blev styvare ju kortare klubban blev. Detta kompenserar effekten av balansen på skaftets böj och även om j3 var ett regelrätt reg. och pw. ett stiff så var känslan (praktiska flexet) i princip detsamma.
Senare så började man köra flighted även på vikten och då var spannet ca. 100-125g (j3-pw). Detta var ett led i det man numera kallar ett moi-matchat set.

Så... long story short... Känsla = hur huvudet påverkar skaftets böj.
Ergo... Kapar man en pw med samma vikter/balans som en j8 så adderar man inte ”känsla”.

Egon
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Egon skrev: 08 maj 2020, 21:14
DormyarningeKent skrev: 07 maj 2020, 14:29
Pw. Tvungen att kapa för att få lite känsla.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
En fullständigt omöjlighet.

Du har så rätt egon, konstigt hur man slänger med uttrycken.
Det som hände var att jag knappt träffade bollen rent med pw och när jag kapade ner klubban fick jag träffa i sweetspot åtminstonde 1 gång per varv. och det kändes bra i min kropp:)
varför skulle jag inte kunnat svingviktat upp pw?
varför skulle jag inte kunna gilla lättare svingvikt i pw?
ser fram emot dina tankar.
trevlig helg
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

DormyarningeKent skrev: 09 maj 2020, 09:54
Egon skrev: 08 maj 2020, 21:14
DormyarningeKent skrev: 07 maj 2020, 14:29
Pw. Tvungen att kapa för att få lite känsla.


Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
En fullständigt omöjlighet.

Du har så rätt egon, konstigt hur man slänger med uttrycken.
Det som hände var att jag knappt träffade bollen rent med pw och när jag kapade ner klubban fick jag träffa i sweetspot åtminstonde 1 gång per varv. och det kändes bra i min kropp:)
varför skulle jag inte kunnat svingviktat upp pw?
varför skulle jag inte kunna gilla lättare svingvikt i pw?
ser fram emot dina tankar.
trevlig helg
Det spelar ingen roll om svingvikten är si eller så, egentligen. En bra spelare kan slå med det mesta.
Det jag syftade på är att känsla (heft) är starkt förknippat med just svingvikt och mindre betyder helt enkelt mindre.
Sen... om du nu kommenterar one length och sen ändrar skaftlängd ... så är det knappast ett one length längre.

Egon
Enannantanke
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 mar 2017, 04:58

donballe skrev: 07 maj 2020, 15:12
Enannantanke skrev: 03 maj 2020, 21:33 Tycker det funkar helt ok senaste 2 åren då jag testat med Wishons Sterling Irons. Visserligen har hcp gått uppåt, men det har troligen mer att göra med att jag inte spelar eller tränar som tidigare.

Får se om jag fortsätter i år. Hugget som stucket vilka järn jag använder, när man knappt kommer av tee och puttar 3 ggr per green.

Kort sagt, kul experiment, men jag är nog klar.

Om nån är sugen så kan jag släppa mina (5-SW) utan att det gör hål i plånboken.
Skicka pm, kan vara intresserad 😊
Kollar inte här så ofta längre. Sålde de här om dagen.
Driver: G30
FW3: Ping i20
Hybrider 3 + 4: Ping i20
Järn: Sterling 5-PW
Wedgar: Wilson FG tour 50, 55, 60
Putter: Ping Anser 2
Hcp: 7,7 (8,2)
Skriv svar