Vilka järnklubbor ska jag köpa?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Har ni olika putters också?

Nu var det ett antal år sedan som järn och wedgar var nästintill felfria men ändå. Igår slog jag en j7 till 115m lite sådär lågt med ett hopp och draw-bite. Sanningen är att från 100m och in har jag nästan hela ”bagen” att välja på. Bäst med gw, men det funkar med allt upp till spoon o ner till putter.

Som Max skriver:
Loft är bara en siffra. Valet av redskap handlar bara om vilket slag man vill/kan slå.

Btw.
Jag brukar anamma devisen att det svåra inte är att sätta tekniken utan att få hjärnan att fatta hur lätt det är.
Det är därför vi har tränare och drillar istället för en Ikea-manual.

Egon
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Egon skrev: 22 jun 2020, 21:06 Har ni olika putters också?

Nu var det ett antal år sedan som järn och wedgar var nästintill felfria men ändå. Igår slog jag en j7 till 115m lite sådär lågt med ett hopp och draw-bite. Sanningen är att från 100m och in har jag nästan hela ”bagen” att välja på. Bäst med gw, men det funkar med allt upp till spoon o ner till putter.

Som Max skriver:
Loft är bara en siffra. Valet av redskap handlar bara om vilket slag man vill/kan slå.

Btw.
Jag brukar anamma devisen att det svåra inte är att sätta tekniken utan att få hjärnan att fatta hur lätt det är.
Det är därför vi har tränare och drillar istället för en Ikea-manual.

Egon

Om du använder din spoon från 100m är upp till dig. Jag kan också göra det men skulle aldrig falla mig in.
Tråden kan låsas då den drabbats av forum-infektionen, symptomen är att personer inte svarar på den faktiska frågan utan det spårar ur :roll:
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

svalle skrev: 24 jun 2020, 07:38
Egon skrev: 22 jun 2020, 21:06 Har ni olika putters också?

Nu var det ett antal år sedan som järn och wedgar var nästintill felfria men ändå. Igår slog jag en j7 till 115m lite sådär lågt med ett hopp och draw-bite. Sanningen är att från 100m och in har jag nästan hela ”bagen” att välja på. Bäst med gw, men det funkar med allt upp till spoon o ner till putter.

Som Max skriver:
Loft är bara en siffra. Valet av redskap handlar bara om vilket slag man vill/kan slå.

Btw.
Jag brukar anamma devisen att det svåra inte är att sätta tekniken utan att få hjärnan att fatta hur lätt det är.
Det är därför vi har tränare och drillar istället för en Ikea-manual.

Egon

Om du använder din spoon från 100m är upp till dig. Jag kan också göra det men skulle aldrig falla mig in.
Tråden kan låsas då den drabbats av forum-infektionen, symptomen är att personer inte svarar på den faktiska frågan utan det spårar ur :roll:
Då ska jag svara mer direkt på din fråga och se om du blir klokare.

Loft är inte givet dvs. du kan beställa vad du vill inom +- 2 grader. Eftersom tillverkningstolerans är +- 3 grader så råder jag dig att lämna in dina nya klubbor dvs. om nu loft är en viktig siffra för dig.

Om du inte förstår sensmoralen i det som står ovan och vad det säger om din fråga, så kan jag hjälpa dig ytterligare med ett ännu rakare svar:
Innehållet i din fråga har inget av värde för din önskan. Loft är bara en siffra som i bästa fall kan jämföras med en annan siffra på en exakt likadant monterad klubba av samma modell. Så lite som en annan ferrul eller liiite mer lim i hoseln kan sätta allt du tror om loft på spel. Känslan ändras och du levererar klubban med ett helt annat dynamiskt loft.

Ledsen om det låter hårt och sätter din fråga lite i skamvrån men, som det nämnts tidigare, så handlar det bara om vad du vill få ut. 23 grader motsvarar 20 i en klubba och 26 i en annan. Alla kan ge likvärdig bollbana och spinn.

Egon
Skriv svar