Klubbor för återvändande dam

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Egon skrev: 14 jul 2020, 14:26
LottaMaria skrev: 14 jul 2020, 12:59
Egon skrev:
Titleist t300 är väl helt ok så du kan vara nöjd med det valet.
Om du slår 150m carry med j7 så är det miiiil ifrån den ”Dam” som det generellt görs ”damklubbor” för.
Hur lång är du?
Damklubbor görs för personer mellan Ca. 158-170cm och Herrklubbar görs för personer mellan 172-184cm.

Inget är skrivet i sten men flex på skaft och vikt på klubban är mer temporelaterat. Vi ska inte dissa Dormy el.l ställen men de katalysatorer som gör att du slår långt bör nog hanteras av en person som förstår sig på svingen och som är utbildad för det.
Målet bör vara stabilitet utan att tappa känsla eller för mycket längd.

Det är lätt att skriva härinne och med lite mer data kan jag ge exakt spec på de klubbor du ”behöver”. En bra fitter gör samma sak men.... sen börjar jobbet.

Egon
Ja, jag är nöjd med t300 som klubbor men dom känns inte helt harmoniska längdmässigt. Och bollbanan är som sagt mycket hög jämfört med mina gamla klubbor med stålskaft. Jag nöter klubbhuvudet mer på tån och inte på mitten av klacken.

Jag är 1.75 och är slank men har styrketränat mycket under många år. Så jag är garanterat starkare än medelkvinnan men är långt ifrån en ”stor” jättestark tjej.

Min sving har jag fått höra tidigare och nu är avslappnad och ”välskolad”, inga armslag utan smidig hela vägen och i jämnt tempo. Jag har tendenser till en svag draw när jag missar att trycka fram höften tillräckligt. Åtminstone på drivning rangen har jag en ren bollträff nästan genomgående men det är ju där.




Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
175cm så matchar ju herrset bättre.
Det borde teoretiskt bli för flat lie på ett standard damset så ska du behålla, så bör du checka det.

Alltså, det finns egentligen inga ”regler” som man måste hålla sig till utan det är spelaren som styr. Med input från en svingkunnig fitter/Pro så kan du få bättre svar på dina funderingar.
Jag tror, som jag skrev tidigare, att du kommer landa i herrset, lätt grafit och regular.

Tittade vidare på t300.
Som jag förstår det så är det samma huvud i herr/dam och enda riktiga skillnaden är att dam byggs till -1” mot herr.
Om man ser det statiskt (går helt på generella mått för en persons längd) är det helt off. Om man är 175cm passar en j7 som är 37” perfekt i lie. Ta bort Ladies length (-1”) och det borde betyda 4* upright.
Det är off the chart!
(Nu har jag en kompis på 192cm som behöver flat... så., återigen, spelaren styr, men ändå.)

Vet inte hur intresserad du är eller hur långt du känner att du vill ta det men en titleist fitter har många val att tillgå. Begränsningen ligger bara i fitterns kunskap. http://media.titleist.com/images/title ... 1577964390

Egon
Ja, i teorin matchar herrset bättre längdmässigt men det känns väl slött åtminstone med seniorskaft. Jag är van vid att spela på damset så jag lär ju att tagit med det i min svingteknik. Jag gissar att optimalt skulle vara ett mellanting, aningen kort för min längd men så att skaftlängden liknar vad jag är inspelad på.

Jo, jag kommer inte att spela vidare på dom här klubborna, det är för off. En av döttrarna behöver nya klubbor ändå och dom skulle vara perfekta för henne så det är en variant. Är ju nyfiken på t100 istället men det är ju bara att prova och se, jag gillar klubbor som ställer krav på mig även om jag ju inser mina egna begränsningar. Oftast ;). Jag har bokat in en custom fit hos Dormy i nästa vecka, skall bli hur kul som helst att få svar på mina funderingar.

Ja, Titleist fitter låter ju optimalt men jag vet inte hur djupt jag vill grotta ner mig, har erfarenhet från en annan materialsport att det kan gå åt mycket energi att fundera över många parametrar och deras samverkan. Jag vill ha bra avskalad utrustning och sedan jobba med mig själv. Jag tycker att om det inte är för off så är det ändå den som håller i klubban som avgör hur bra spelet går. Sista tiden som junior innan jag slutade så spelade jag i converse utan handske och hade inga problem att spela hyfsat ändå :) Men alla är olika och har självklart olika fokus med sitt spel.

Tack så mycket för diskussion och goda råd, det är guld värt.
Zorro
Inlägg: 51
Blev medlem: 18 aug 2014, 10:28

Som alternativ till Dormy kan jag tipsa om Håkan på Klubbmakeriet i Alingsås, det var säkert honom du tänkta på.
Dessutom Christoffer på Onsjö GK, grymt bra även som pro, men kanske lite för långt bort?
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Zorro skrev:Som alternativ till Dormy kan jag tipsa om Håkan på Klubbmakeriet i Alingsås, det var säkert honom du tänkta på.
Dessutom Christoffer på Onsjö GK, grymt bra även som pro, men kanske lite för långt bort?
Ja, precis, Klubbmakeriet, tack! Jo, Onsjö är lite långt bort men har bra minnen från tävlande därBild bra med tips ifall jag skulle vara i närheten ändå.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Spännande, jag är på västkusten (skaftö) så om du vill ha gratis hjälp 1 timme kan jag använda deras nya studio med trackman 4 oxå:) de har även ping som jag tror kan va ett alternativ i210 är en klubba som liknar T100.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

DormyarningeKent skrev:Spännande, jag är på västkusten (skaftö) så om du vill ha gratis hjälp 1 timme kan jag använda deras nya studio med trackman 4 oxå:) de har även ping som jag tror kan va ett alternativ i210 är en klubba som liknar T100.

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Otroligt snällt, tack! Jag skall fundera lite till tror jag men det kan hända att jag återkommer och ser om det skulle passa för digBild

Ja, har hört bra saker om i210, den ser intressant ut. Utseendet ser till det yttre ut som dom klubbor jag använde i forntidenBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

Gjorde mer research och tänkte att klubbor i herrlängd med regular grafitskaft skulle vara rätt för mig, precis som ni i tråden tyckt. Och med standardstorlek på greppen. Skaffade begagnade klubbor så att det går enklare att byta ut ifall det inte blir rätt. Har bara hunnit med en drivning rangeomgång ännu och det kändes bra :) slår inte kortare men rakare och mer jämnt. Längden på klubborna + grepptjockleken känns mer avslappnat i kroppen, vilket är bra eftersom jag slår som längst och rakast när jag är just avslappnad. Att herrsetet innehöll en j5 gjorde mig lycklig med...

Nu gäller det bara att lära in igen hur man sveper bra med drivern, gjorde monsterlånga höga hookar ;) Det är charmen med golf också, det aldrig sinande behovet av inlärning.

Och behöver bra wedge/ar med, det blir kanske en ny tråd längre framBild


Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

Kul! Kör hårt nu och lycka till.
Testa ställ vikten på drivern högst upp i tån och stora vikten på open om du upplever FÖR stora hookarBildBild

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Användarens profilbild
LottaMaria
Inlägg: 35
Blev medlem: 13 jul 2020, 15:46

DormyarningeKent skrev:Kul! Kör hårt nu och lycka till.
Testa ställ vikten på drivern högst upp i tån och stora vikten på open om du upplever FÖR stora hookarBildBild

Sent from my CLT-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Tack självBild ja...den är ball den där drivern. Men har ställt in den så neutralt och snällt som möjligt som start, det är jag som behöver lära mig att slå med driver igenBild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Skriv svar