Snabbare med X-stiff?

Här snackar vi ny och gammal utrustning...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har ett Project X HZRDUS 6.0 (Stiff), 3.5(?), 60 gram, Low spin skaft i min SIM Max driver.
Testade ett par slag med en M4:a med Fujikura 6 X-flex skaft i helgen och vips så steg min klubbhastighet med 2-3 mph.

Kan inte hitta någon vikt på M4:ans skaft men tror ni skillnaden i hastighet beror på att Fujikura-skaftet var lättare eller är det inte så enkelt?

Ligger normalt mellan 100-103 mph i klubbhastighet så jag kanske ska hålla mig till stiff eller vad säger panelen?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Jävligt tricky att jämföra smak på äpplen och hur länge surströmming lagras. Det är väl det du frågar efter ungefär... ;)

Infon är knapphändig... var det samma dag, vilket hzrdus, vilket fujikura, skaftlängd OCH inte minst vad väger klubbhuvud?

Jag gissar på Ventus blue... x - 65g.
Det är Tyngre än hzrdus 60 s så no go där.

Allmänt: Om x är för styvt för din svinghastighet så skapar du mindre böj på skaftet. Det ger en känsla av ”lättare” och det kan i sin tur ge högre svinghastighet.

Du får nog komma ner till att åtm. jämföra äpplen med en frukt innan du kan få något sannolikt svar.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 04 jan 2021, 15:39 Jävligt tricky att jämföra smak på äpplen och hur länge surströmming lagras. Det är väl det du frågar efter ungefär... ;)

Infon är knapphändig... var det samma dag, vilket hzrdus, vilket fujikura, skaftlängd OCH inte minst vad väger klubbhuvud?

Jag gissar på Ventus blue... x - 65g.
Det är Tyngre än hzrdus 60 s så no go där.

Allmänt: Om x är för styvt för din svinghastighet så skapar du mindre böj på skaftet. Det ger en känsla av ”lättare” och det kan i sin tur ge högre svinghastighet.

Du får nog komma ner till att åtm. jämföra äpplen med en frukt innan du kan få något sannolikt svar.

Egon
Förstår att det är lite info så jag får nog ta och pallra mig i väg till Dormy och testa lite olika skaft :)
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 05 jan 2021, 09:28
Egon skrev: 04 jan 2021, 15:39 Jävligt tricky att jämföra smak på äpplen och hur länge surströmming lagras. Det är väl det du frågar efter ungefär... ;)

Infon är knapphändig... var det samma dag, vilket hzrdus, vilket fujikura, skaftlängd OCH inte minst vad väger klubbhuvud?

Jag gissar på Ventus blue... x - 65g.
Det är Tyngre än hzrdus 60 s så no go där.

Allmänt: Om x är för styvt för din svinghastighet så skapar du mindre böj på skaftet. Det ger en känsla av ”lättare” och det kan i sin tur ge högre svinghastighet.

Du får nog komma ner till att åtm. jämföra äpplen med en frukt innan du kan få något sannolikt svar.

Egon
Förstår att det är lite info så jag får nog ta och pallra mig i väg till Dormy och testa lite olika skaft :)
Gör det och tänk på att klubbhastighet styr vad du kan få ut. Är träffen densamma så spelar inte flex någon roll. Däremot, vilket du säkert vet, så får man helt olika l-a och därigenom spinn med olika skaft. Det behöver inte vara ”flex” som avgör eftersom det är rakt över hela skaftet, dvs. overall flex.

Så... vikt på skaftet, var du träffar, l-a och sen spinn. När du vet inom vilka riktmärken du behöver ligga kan du jaga klubbhastighet via skaftet.
Vill du sen gå hela vägen ut så bör du checka av backweight och tyngre huvud... och se om det gör något för dig.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Egon skrev: 05 jan 2021, 14:32Gör det och tänk på att klubbhastighet styr vad du kan få ut. Är träffen densamma så spelar inte flex någon roll. Däremot, vilket du säkert vet, så får man helt olika l-a och därigenom spinn med olika skaft. Det behöver inte vara ”flex” som avgör eftersom det är rakt över hela skaftet, dvs. overall flex.

Så... vikt på skaftet, var du träffar, l-a och sen spinn. När du vet inom vilka riktmärken du behöver ligga kan du jaga klubbhastighet via skaftet.
Vill du sen gå hela vägen ut så bör du checka av backweight och tyngre huvud... och se om det gör något för dig.

Egon
l-a = Launch Angle?
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Sandstream skrev: 07 jan 2021, 09:23
Egon skrev: 05 jan 2021, 14:32Gör det och tänk på att klubbhastighet styr vad du kan få ut. Är träffen densamma så spelar inte flex någon roll. Däremot, vilket du säkert vet, så får man helt olika l-a och därigenom spinn med olika skaft. Det behöver inte vara ”flex” som avgör eftersom det är rakt över hela skaftet, dvs. overall flex.

Så... vikt på skaftet, var du träffar, l-a och sen spinn. När du vet inom vilka riktmärken du behöver ligga kan du jaga klubbhastighet via skaftet.
Vill du sen gå hela vägen ut så bör du checka av backweight och tyngre huvud... och se om det gör något för dig.

Egon
l-a = Launch Angle?
Ja.

Effektivitet i (främst) driver = skillnaden mellan dynamiskt loft och l-a. Ju mindre skillnad desto mer energi går ut i bollen.
Genom att slå upp på bollen ökar man chansen att matcha l-a med det dynamiska loftet.

Dynamiskt loft = Angle of Attack, statiskt loft och bend.
Spinn = intern viktning och loft på huvudet.

Det här ger lite olika problem att reda ut och ingen kedja är starkare än den svagaste länken.
Slår du upp x grader, svingar xx(x) mph så behöver du xx l-a och xxxx rpm i spinn.

För att optimera en driver bör du alltså veta vilken l-a din svinghastighet kräver och dessutom vilket spinntal. Det får du sen genom att välja rätt huvud.

När man testar klubbor i en launch monitor på Dormy så ger det problem eftersom skaftets olika beskaffenhet ändrar dynamiskt loft.
Enda sättet att reda ut om skaftet är ”passande” är att addera AoA med statisk loft och se hur nära L-A det ligger. Har du valt rätt huvud så kommer det skaft som skapar minst skillnad att prestera bäst.
Ett huvud med för lågt loft och för soft tip i skaftet kommer alltså kunna ge ”rätt” l-a, dynamiskt loft och spinn men väl ute på banan så blandar du halvhyggliga slag med knuckle balls och ballongslag.

Så... hitta rätt huvud först och sen är skaftet mest en fråga om känsla (läs, ditt tempo) och bra centrerad träff (läs, balans och tot.vikt) utan att förstöra huvudets egenskaper.

Egon
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Ett litet tillägg till ovan inlägg.

Självklart så kan många (åtm. proffs) ändra sin AoA och träff på bollen för att ta bort eller addera spinn.
Det är alltså inte givet att huvud/skaft x alltid ger xxxx rpm spinn eller xx grader dynamiskt loft.

Egon
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Tack @Egon :)
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Var på Dormy i går i ett annat ärende men kunde ju inte låta bli om att få be om att testa ett X-stiff skaft med SIM Max huvud.

Känner säljaren lite så vi skojade till det och han plockade fram ett Tour AD 6X X-stiff för 4.900:-

Swinghastigheten ökade absolut inte men jisses vilken smash factor jag fick och jösses vad raka min drives blev! :shock:
Slog 6-7 st drives och smashen var som sämst 1.49 och som bäst 1.52. (En annan person slog efter mina 3 första och fick mer normal smash).

Skulle nog aldrig köpa* ett sånt dyrt skaft men det var intressant att se att det faktiskt kan göra skillnad :)

(* Vem försöker jag lura? Skulle jag testa ut ett skaft som gick längre och rakare än det jag har i dag skulle jag betala vad det kostade :lol: )
Skriv svar