Fysträning - Program och diskussion

Här snackar vi träning och övningar...
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

Hej king,
Jag är 20 år och är 187cm lång och svajar mellan 69-72KG. Jag tränade mycket på gym för 3 år sedan, sen har de blivit att jag har tränat 3 månader sen slutat osv, mestadels på vintern jag bara jobbar eller spelar golf på somrarna. Jag skulle vilja få en stabilare kropp, starkare ben höft och rygg och skulle vilja veta vad jag ska träna. Jag har en väldigt explosiv sving nu och slår rätt långt för min längd/vikt
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Duffandrun skrev:Hej king,
Jag är 20 år och är 187cm lång och svajar mellan 69-72KG. Jag tränade mycket på gym för 3 år sedan, sen har de blivit att jag har tränat 3 månader sen slutat osv, mestadels på vintern jag bara jobbar eller spelar golf på somrarna. Jag skulle vilja få en stabilare kropp, starkare ben höft och rygg och skulle vilja veta vad jag ska träna. Jag har en väldigt explosiv sving nu och slår rätt långt för min längd/vikt
Jag skulle rekommendera något som jag själv provar just nu när jag har knappt om tid. Starting Strength är ett program som bygger på basövningar, 3 gånger i veckan som dels går fort att genomföra men som också tränar just det du säger, starkare genom hela kroppen, stabil och "jämntränad". Jag har själv gått på det i 4 veckor nu. För tidigt att säga något om resultat men jag är väldigt inspirerad.

Läs mer om det här; http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

KinG-NothinG

Vet du nån bra program för plyometrisk träning. De flesta program handlar ju om hoppspänst. Golf borde ju handla mer om snabbhet i core, armar och handleder. Ben är ju en faktor också men inte på samma sätt som i hoppgrenar.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

obe skrev:KinG-NothinG

Vet du nån bra program för plyometrisk träning. De flesta program handlar ju om hoppspänst. Golf borde ju handla mer om snabbhet i core, armar och handleder. Ben är ju en faktor också men inte på samma sätt som i hoppgrenar.
Korta svaret är att inget är viktigare än spänsten i underkroppen. Jag använder många hoppövningar i min explosivitetsträning.
Duffandrun
Inlägg: 18
Blev medlem: 03 jul 2014, 23:11

KinG-NothinG skrev:
Duffandrun skrev:Hej king,
Jag är 20 år och är 187cm lång och svajar mellan 69-72KG. Jag tränade mycket på gym för 3 år sedan, sen har de blivit att jag har tränat 3 månader sen slutat osv, mestadels på vintern jag bara jobbar eller spelar golf på somrarna. Jag skulle vilja få en stabilare kropp, starkare ben höft och rygg och skulle vilja veta vad jag ska träna. Jag har en väldigt explosiv sving nu och slår rätt långt för min längd/vikt
Jag skulle rekommendera något som jag själv provar just nu när jag har knappt om tid. Starting Strength är ett program som bygger på basövningar, 3 gånger i veckan som dels går fort att genomföra men som också tränar just det du säger, starkare genom hela kroppen, stabil och "jämntränad". Jag har själv gått på det i 4 veckor nu. För tidigt att säga något om resultat men jag är väldigt inspirerad.

Läs mer om det här; http://www.styrkelabbet.se/starting-strength/
Tack så jätte mycket! Detta ska jag börja med imorgon :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Lycka till, har själv gjort det i fyra veckor snart och tycker det är riktigt roligt.
trippelhej
Inlägg: 532
Blev medlem: 19 maj 2014, 14:16

Har nu de senaste två veckorna börjat träna lite smått hemma med hantlar.

Finns det någon/några speciella övningar jag borde göra?.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

För er som har gått tillbaka in i gymmet över vintern har jag gjort ett kort inlägg om viktiga saker att tänka på!

http://www.mxpgolf.se/?p=124
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Nu är ju säsongen runt hörnet för många av er (en annan jobbar i fjällvärlden en månad till där snön fortfarande ligger) och "offseason" börjar ta slut, in kommer istället den riktiga säsongen. Men vad har ni gjort denna försäsong för att träna er fysik till det bättre för att kunna prestera på banan?
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

MaxP skrev:Nu är ju säsongen runt hörnet för många av er (en annan jobbar i fjällvärlden en månad till där snön fortfarande ligger) och "offseason" börjar ta slut, in kommer istället den riktiga säsongen. Men vad har ni gjort denna försäsong för att träna er fysik till det bättre för att kunna prestera på banan?
Började starkt med seriös styrketräning och plyometrisk träning i höstas. Sen kom ett par månaders husrenovering mellan. Mitt framtida välplanerade fina hemmagym övergick till detta på tre kvart mha några överblivna EU-pallar. Fult men användbart.

Bild
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Skriv svar