Hur viktig är uppvärmningen?

Här snackar vi träning och övningar...
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:
stevvee skrev: 03 jun 2019, 17:24
svingit skrev: Nä, gör en del vevande med armarna och stretchar ut kroppen. vertikalhopp med benen ihop med rotation. Där underkroppen går åt ett håll och överkroppen åt motsatt håll. På första tee finns även en kvast för att sopa av mattan. Brukar använda den för att stretcha ut armar och axlar. Sen tar jag ett par lugna svingar med Pw eller 50 gradaren.
Så egentligen kan du göra samma uppvärmning på rangen men på lilla banan har du tydligare mål ? För det är ju matta på samtliga utslag?

Jag själv har mörkt att med tydlig rutin behöver jag ingen mer uppvärmning än en genomkörare utav kroppen och den kan jag göra hemma.
Nja, kan man säkert. Men tycker det är skittråkigt att stå på rangen och slå. Blir oftast bara att man matar ut boll på fältet. Svårt att faktiskt se tydliga mål på rangen. Dessutom måste du skärpa till dig även på lilla banan pga alla hinder.
Det jag menar är att det blir vad man gör det till. Det är ju grymt att det funkar för dig men låter även som jobbig värmning och beroende utav att andra ej spelar.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

svingit skrev: 03 jun 2019, 17:06
StefanL skrev: 03 jun 2019, 15:41
svingit skrev:För mig personligen är uppvärmning ett måste. Springa ut på första tee ouppvärmd utan att fått känna in svingen och aktivera kroppen är dömt att kosta slag första 3-4 hålen. Idag åker jag oftast ut 1,5-2 tim före starttid och värmer upp på vår lilla bana. Samtidigt kan jag träna under verklighetstrogna förhållanden än vad rangen kan ge dig. För mig är det värdefullt. Man skärper till sig lite extra under uppvärmningen och kommer in i spelet bättre inför rundan. Brukar slå 5-6 bollar / hål med varierande svinghastighet för att känna in svingen. Det blir inte så många hål man hinner med. Kanske hinner 5-6 hål. Ibland hinner man runt 9 hål.
Hur värmer du upp till rundan på korta banan? Eller kliver du ut och klämmer iväg några fulla svingar kall där?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nä, gör en del vevande med armarna och stretchar ut kroppen. vertikalhopp med benen ihop med rotation. Där underkroppen går åt ett håll och överkroppen åt motsatt håll. På första tee finns även en kvast för att sopa av mattan. Brukar använda den för att stretcha ut armar och axlar. Sen tar jag ett par lugna svingar med Pw eller 50 gradaren.
Jobbig är den inte. Ser det som kombinerad "target practice" och uppvärmning.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

Jag ser alltid till att vara i god tid så att jag kan värma upp ordentligt. Gör jag inte det är det katastrofalt i början. Det är egentligen inte så mycket att slå långa raka slag, som att få en skön känsla i kroppen, att inte känna motstånd utan att kunna gå fullt från början. Om det spelar någon roll i hur slagen blir har jag inte riktigt reflekterat över?

Jag börjar så gott som alltid på rangen för att avsluta med närspel och puttning, det verkar som att proffsen gör tvärtom...
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

Det viktigaste i uppvärmingen för mig är att slå lite 30-40m slag och puttar. Hinner jag till rangen är det himla trevligt men det handlar mer om att hitta en känsla än att slå perfekta slag.

Min uppvärmning när jag har den tid jag vill:
Anländer en timme innan.
- 5-10 min wedgar mellan 30-60m beroende på vad som finns tillgängligt.
-(Om det finns bunker, slår ett par bunkerslag om det är en sand jag inte är van vid)
- 10 min puttningen med 3 bollar, fokus på 3-4m puttar plus en handfull långa. Slår max 10 korta puttar.
- 2-3 min korta chippar från ruff och foregreen.
- Går till rangen och slår ca 30 bollar. Börjar med j9 för att gå vidare till j6 och j4. Går därefter till hybrid, spoon och en handfull drives. Avslutar med några wedgar och mer specifika slag, tex låga stingers, draws eller annat som kan vara bra att ha färskt i minnet.
- Går tillbaka till greenen och slår ett par puttar med 1 boll. Hålar ut.

Går till tee 5 min innan tee time.


Sent from my ONEPLUS A6013 using Svensktgolfforum mobile app

WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Skriv svar