Vilken är den bästa övningen i gymmet?

Här snackar vi träning och övningar...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 23 jan 2019, 14:47
MaxP skrev: 23 jan 2019, 13:09Det är nog mer en principsak än något annat, sen har jag lärt mig att det är skillnad på crossfit och crossfit. Jag har haft möjligheten att lära känna ett par riktigt duktiga crossfit-coacher och det är ju en helt annan värld än vad många tror att Crossfit är.
Det tror jag också! Har sett ett par dokumentärer på Netflix om de som tävlar på toppnivå och de är imponerande atleter!
Jag har en sambo som älskar just dem så jag har sett alla åtminstone två gånger, jag håller med, pratar du skit om Crossfit bör du se dem och sen komma tillbaka och fortsätta diskussionen. :lol:
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

stevvee skrev: 23 jan 2019, 18:10
StefanL skrev:Har funderat på om inte crossfit kan vara den bästa träningsformen för golf, då den är så allsidig och bygger både styrka, rörlighet och uthållighet.
Bästa träningen är väll stolsvärme på och en burgare ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stolsvärme, värmen på max och en kaffe.
Där snackar vi uppvärmning!
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

StefanL skrev:
stevvee skrev: 23 jan 2019, 18:10
StefanL skrev:Har funderat på om inte crossfit kan vara den bästa träningsformen för golf, då den är så allsidig och bygger både styrka, rörlighet och uthållighet.
Bästa träningen är väll stolsvärme på och en burgare ?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Stolsvärme, värmen på max och en kaffe.
Där snackar vi uppvärmning!
En riktig Stefanz uppvärmning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Jag tror mest på muskulär balans.

Mitt problem och många som sitter hela dagen på ett kontor är attde har en risk att utveckla anterior pelvis tilt. Bäckenet blir liksom framåtroterat (googla för en korrekt beskrivning). Beror på svag bål och rumpa och stel ländrygg och stela höftböjare.

Så jag kör ett program för att fixa detta vilket bland annat innehåller plankan varje dag. Så jag kör den tills jag nästan spyr varje dag och hoppas problemet blir mindre. Jag hatar verkligen den övningen. Klarar inte så mycket mer än 1 minut med god form, så det är ju något jag behöver jobba på.

På gymmet gör jag betydligt mer knäböj än marklyft för att jag är mycket starkare i marklyft än knäböj.
Hcp: ~12
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Niklas skrev: 24 jan 2019, 10:44 Jag tror mest på muskulär balans.

Mitt problem och många som sitter hela dagen på ett kontor är attde har en risk att utveckla anterior pelvis tilt. Bäckenet blir liksom framåtroterat (googla för en korrekt beskrivning). Beror på svag bål och rumpa och stel ländrygg och stela höftböjare.

Så jag kör ett program för att fixa detta vilket bland annat innehåller plankan varje dag. Så jag kör den tills jag nästan spyr varje dag och hoppas problemet blir mindre. Jag hatar verkligen den övningen. Klarar inte så mycket mer än 1 minut med god form, så det är ju något jag behöver jobba på.

På gymmet gör jag betydligt mer knäböj än marklyft för att jag är mycket starkare i marklyft än knäböj.
Lower Crossed Syndrome som du beskriver är ganska intressant nu har jag inte sett typ någon forskning på det, men vet du om det verkligen är problemet eller om du naturligt har mer svank? Vad det verkar har dock magmuskulaturen väldigt lite med det att göra och det har mycket mer med höften och höftböjare att göra.

Hur mycket rörelse gör du med höfterna i ditt program?
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

MaxP skrev: 24 jan 2019, 14:29
Niklas skrev: 24 jan 2019, 10:44 Jag tror mest på muskulär balans.

Mitt problem och många som sitter hela dagen på ett kontor är attde har en risk att utveckla anterior pelvis tilt. Bäckenet blir liksom framåtroterat (googla för en korrekt beskrivning). Beror på svag bål och rumpa och stel ländrygg och stela höftböjare.

Så jag kör ett program för att fixa detta vilket bland annat innehåller plankan varje dag. Så jag kör den tills jag nästan spyr varje dag och hoppas problemet blir mindre. Jag hatar verkligen den övningen. Klarar inte så mycket mer än 1 minut med god form, så det är ju något jag behöver jobba på.

På gymmet gör jag betydligt mer knäböj än marklyft för att jag är mycket starkare i marklyft än knäböj.
Lower Crossed Syndrome som du beskriver är ganska intressant nu har jag inte sett typ någon forskning på det, men vet du om det verkligen är problemet eller om du naturligt har mer svank? Vad det verkar har dock magmuskulaturen väldigt lite med det att göra och det har mycket mer med höften och höftböjare att göra.

Hur mycket rörelse gör du med höfterna i ditt program?
Ok, intressant att veta. LIte naturlig svank har jag nog, men det ska inte vara så mycket som jag har. Finns vissa rörlighetsövningar jag inte klarar av och jag vågar inte lyft tungt i militärpress för det blir belastning i ländryggen på ett onaturligt sätt.

Jag gör en del övningar för höftböjaren, som jag antar är något yoga/pilates-aktigt plus stretch. Men vet inte om man ska stretcha de musklerna eller inte. Läst massa artiklar som påstår olika saker!
Hcp: ~12
m.springfeldt
Inlägg: 2
Blev medlem: 20 feb 2017, 19:02

Vad tror vi om den här mackapären? Utvecklad för utövare av idrotter med kast och sving.

https://whatsthatstrap.com/

De har även ett konto på instagram med lite olika övningar. @whatsthatstrap heter de där.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

m.springfeldt skrev: 04 feb 2019, 19:23 Vad tror vi om den här mackapären? Utvecklad för utövare av idrotter med kast och sving.

https://whatsthatstrap.com/

De har även ett konto på instagram med lite olika övningar. @whatsthatstrap heter de där.
Det är många bra övningar, själva bandet ser ju att gå att ersätta med ett vanligt gummiband storlek större.
Kingpin
Inlägg: 8
Blev medlem: 19 aug 2019, 17:19

Niklas skrev: 24 jan 2019, 10:44 Jag tror mest på muskulär balans.

Mitt problem och många som sitter hela dagen på ett kontor är attde har en risk att utveckla anterior pelvis tilt. Bäckenet blir liksom framåtroterat (googla för en korrekt beskrivning). Beror på svag bål och rumpa och stel ländrygg och stela höftböjare.

Så jag kör ett program för att fixa detta vilket bland annat innehåller plankan varje dag. Så jag kör den tills jag nästan spyr varje dag och hoppas problemet blir mindre. Jag hatar verkligen den övningen. Klarar inte så mycket mer än 1 minut med god form, så det är ju något jag behöver jobba på.

På gymmet gör jag betydligt mer knäböj än marklyft för att jag är mycket starkare i marklyft än knäböj.
Har också kört plankan en del men fick sedan höra att den inte är jättebra. Som vanligt duggar det tätt med goda råd och vad som är rätt o fel... Plankan är ju i prinicp statisk och man tränar musklerna i ett läge s a s. Inte helt "naturligt" så vida inte man ska tävla i Plankan eller impa på damen på lördagskvällen... I stället har jag börjat köra med att ligga på mage/höfter över stor pilatesboll, fötterna fast under typ ribbstol, pannan ner mot golvet och lätta vikter i händerna. Sedan rätar jag ut mig samtidigt som jag lyfter upp armarna utåt/bakåt med lite böjda armbågar. Man ska nog undivka att gå för högt utan vända vid ganska rak rygg. Försöker köra 3*10 - hellre långsamt och färre än många och fort. Baksida ben och skinkor får även jobba i denna övning. OBS! jag är inget träningsproffs och bara glad amatör - innan man ger sig på diverse övningar kan det vara bra att kolla med någon som har koll...
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Kingpin skrev: 19 sep 2019, 20:57
Niklas skrev: 24 jan 2019, 10:44 Jag tror mest på muskulär balans.

Mitt problem och många som sitter hela dagen på ett kontor är attde har en risk att utveckla anterior pelvis tilt. Bäckenet blir liksom framåtroterat (googla för en korrekt beskrivning). Beror på svag bål och rumpa och stel ländrygg och stela höftböjare.

Så jag kör ett program för att fixa detta vilket bland annat innehåller plankan varje dag. Så jag kör den tills jag nästan spyr varje dag och hoppas problemet blir mindre. Jag hatar verkligen den övningen. Klarar inte så mycket mer än 1 minut med god form, så det är ju något jag behöver jobba på.

På gymmet gör jag betydligt mer knäböj än marklyft för att jag är mycket starkare i marklyft än knäböj.
Har också kört plankan en del men fick sedan höra att den inte är jättebra. Som vanligt duggar det tätt med goda råd och vad som är rätt o fel... Plankan är ju i prinicp statisk och man tränar musklerna i ett läge s a s. Inte helt "naturligt" så vida inte man ska tävla i Plankan eller impa på damen på lördagskvällen... I stället har jag börjat köra med att ligga på mage/höfter över stor pilatesboll, fötterna fast under typ ribbstol, pannan ner mot golvet och lätta vikter i händerna. Sedan rätar jag ut mig samtidigt som jag lyfter upp armarna utåt/bakåt med lite böjda armbågar. Man ska nog undivka att gå för högt utan vända vid ganska rak rygg. Försöker köra 3*10 - hellre långsamt och färre än många och fort. Baksida ben och skinkor får även jobba i denna övning. OBS! jag är inget träningsproffs och bara glad amatör - innan man ger sig på diverse övningar kan det vara bra att kolla med någon som har koll...
Haha, det var ett tag sedan jag körde plankan nu, gammalt inlägg. Jag slog bättre golfslag i våras när jag gjorde det här än vad jag gör nu, men det beror nog på en miljon andra saker. Tror att anledningen att plankan avråds från ibland är att den så sällan utförs korrekt. Men jag gör andra magövningar nu som jag inte avskyr lika mycket. Men ska man göra den tror jag sidoplanka är bättre för golf också. Har börjar köra lite lätt yoga hemma och då kan sidoplankan smyga sig in.
Hcp: ~12
Skriv svar