Slå upp på bollen

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Var inne på Dormy och köpte nya skor häromdagen och tänkte att jag passar på att testa lite nya drivers i Trackman.

Självklart blev det Epic Flash först (10,5 stiff). Kändes inget vidare. Huvudet såg stort ut och alla missar blev till höger.
Nästa test blev Cobra F9 med samma konfiguration som ovan. Kändes inte heller något vidare.

Medan jag stod där kom en av säljarna med en Mizuno ST190 10,5 HL (High Launch) med R5-skaft (Regular på ca 50 gram).
Var väldigt lik min nuvarande Callaway Epic med svart början av toppen som övergår till kolfiber och avslutas med en färgad linje.
Kände direkt att det här var något som passade min sunkiga sving!

Kollade inte så mycket på spinn, attack angle osv med de första klubborna men noterade nu med Mizunon att jag had en AoA på -2 -3 :shock:
Vad fan, jag som försöker slå upp på bollen! :lol:

Var bara att bita ihop och försöka slå upp ännu mer på bollen! Snyggt, nu blev den 0 :roll:

Pratade med Dormy-killen och han föreslog att jag skulle flytta fram bollen en bit i stansen.
Gjorde som jag blev tillsagd och fokuserade på att verkligen slå uppåt.
Nu blev AoA +2 +3 och spinnen sjönk till strax över 2000. Vips så blev totalen 240 meter istället för 220.
Svinghastigheten steg även 2-3 mph med Mizunon!

Drog till rangen på kvällen med min egen driver och tänkte testa det här med bollen längre fram och fokus på att slå uppåt.
Gick över förväntan och plötsligt var det kul att slå drives igen!

Vad jag vill ha sagt med den här texten är väl egentligen att det man tror att man gör inte alltid stämmer överens med sanningen! :)
(Och att jag vill ha en Trackman!)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev: 29 maj 2019, 09:02
Vad jag vill ha sagt med den här texten är väl egentligen att det man tror att man gör inte alltid stämmer överens med sanningen! :)
Amen!
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev: 29 maj 2019, 09:21Amen!
Det värsta är att den där känslan av att man svingar som Rory brukar försvinna så fort någon elak människa filmar en! :lol:
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Sandstream skrev: 29 maj 2019, 09:02 Vad jag vill ha sagt med den här texten är väl egentligen att det man tror att man gör inte alltid stämmer överens med sanningen! :)
(Och att jag vill ha en Trackman!)
Gick det rakt också? För isf grattis. Jag har märkt att för mig så gäller det att ju mer jag försöker slå upp på bollen desto snedare går det. Så lever nu med att slå lite ner på bollen (antar jag baserat på bollflykt). Jag slår ändå tillräckligt långt från vanlig tee.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Niklas skrev: 04 jun 2019, 12:04Gick det rakt också? För isf grattis. Jag har märkt att för mig så gäller det att ju mer jag försöker slå upp på bollen desto snedare går det. Så lever nu med att slå lite ner på bollen (antar jag baserat på bollflykt). Jag slår ändå tillräckligt långt från vanlig tee.
Yes, rakare och längre. Det beror troligtvis på att jag kommer mer in to out när jag försöker slå upp på bollen.
När jag slår ner blir det mer out to in och bollen drar till höger.

Prova att flytta bollens position i din stans och testa att flytta högerfoten bakåt (om du är högerspelare) för att se om det gör någon skillnad :)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Niklas skrev:
Sandstream skrev: 29 maj 2019, 09:02 Vad jag vill ha sagt med den här texten är väl egentligen att det man tror att man gör inte alltid stämmer överens med sanningen! :)
(Och att jag vill ha en Trackman!)
Gick det rakt också? För isf grattis. Jag har märkt att för mig så gäller det att ju mer jag försöker slå upp på bollen desto snedare går det. Så lever nu med att slå lite ner på bollen (antar jag baserat på bollflykt). Jag slår ändå tillräckligt långt från vanlig tee.

Att du slår snedare kan bero på många saker ex att din höft gör att du kommer för mycket inifrån eller att du ej matchar blad o spår osv.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

När jag slog i trackman under vintern så slog jag 4-6 grader upp med drivern. Har alltid slagit upp med drivern.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar