Pris för obegränsat antal lektioner under en hel säsong

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jag har en dröm om att ha obegränsat med lektionstimmar säsongen 20. Men inser att kostnaden kan bli för hög för plånkan.

Men jag tänkte lyfta frågan vad som är rimligt pris för att ha fri tillgång till en Pros kalender. Viss begränsning bör såklart finnas så man inte stjälper den övriga verksamheten.

Styckpris i Stockholm är väl cirka 750kr / 50 min.

Om jag skulle ha obegränsat lektioner skulle jag boka en gång i veckan nu under vintern Jan - Mars. Cirka 14 lektioner och sedan under säsong skulle jag skruva upp tempot och gärna träna 2 gånger per vecka + lite extra vid säsongspeak. Cirka 50-60 lektioner. Högt räknat kanske jag landar på 75 timmar träning.

75 timmar x 750kr = 56.250kr

Vad tror ni en tränare skulle kunna tänka sig att sälja 75 timmar upfront för? Eller om du är tränare och har tänkt i de här banorna förut, vad är rimligt?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanAdministratör skrev: 27 dec 2019, 11:29 Jag har en dröm om att ha obegränsat med lektionstimmar säsongen 20. Men inser att kostnaden kan bli för hög för plånkan.

Men jag tänkte lyfta frågan vad som är rimligt pris för att ha fri tillgång till en Pros kalender. Viss begränsning bör såklart finnas så man inte stjälper den övriga verksamheten.

Styckpris i Stockholm är väl cirka 750kr / 50 min.

Om jag skulle ha obegränsat lektioner skulle jag boka en gång i veckan nu under vintern Jan - Mars. Cirka 14 lektioner och sedan under säsong skulle jag skruva upp tempot och gärna träna 2 gånger per vecka + lite extra vid säsongspeak. Cirka 50-60 lektioner. Högt räknat kanske jag landar på 75 timmar träning.

75 timmar x 750kr = 56.250kr

Vad tror ni en tränare skulle kunna tänka sig att sälja 75 timmar upfront för? Eller om du är tränare och har tänkt i de här banorna förut, vad är rimligt?
Jag har tänkt i banorna flera gånger. Senast i fjol hade jag två spelare med liknande upplägg över sommarsäsongen. Som tränare och som spelare får vi inte glömma vikten av den egna träningen i utvecklingen. Alla golfare vet att repetitionerna behöver göras för att ge resultat. Alltså kommer troligen tiden mellan lektionerna med tränare vara den viktigaste, för händer ingenting (eller inte nog) där så blir många av träffarna med din tränare repetitioner eller bara träning med en tränare som tittar på dig. För att få en naturlig utveckling i det måste jobbet göras. Det är lätt hänt att spelare med liknande upplägg, eller som tar väldigt mycket lektioner endast släcker bränder från gång till annan.

Personligen tror jag du skulle kunna få ut ännu mer av säg en eller två längre träffar i månaden (säg 3 timmar) - där du hinner gå igenom spelet och lägga upp en plan. Därefter arbetar du utefter planen under en period och tar det sen vidare med din tränare vid nästa träff.
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

En tränare kan nog aldrig bli överskattad men lektioner kan det.

Golfteknik bör nog checkas av med jämna mellanrum för att se att man går framåt. Men... behöver man konstant fler lektioner i samma ämne så kanske man bör inse att man inte lär sig nåt alls.

Som ”läraren” själv skriver. Det blir lite snuttefilt att ta lektioner hela tiden. Jobbet förläggs enbart till lektionerna och då händer det inte mycket.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:En tränare kan nog aldrig bli överskattad men lektioner kan det.

Golfteknik bör nog checkas av med jämna mellanrum för att se att man går framåt. Men... behöver man konstant fler lektioner i samma ämne så kanske man bör inse att man inte lär sig nåt alls.

Som ”läraren” själv skriver. Det blir lite snuttefilt att ta lektioner hela tiden. Jobbet förläggs enbart till lektionerna och då händer det inte mycket.

Egon

Beror ju helt på hur hårt man gör jobbet och lär sig. Jag hade under en period en månad mellan lektionerna samt lite små checkar online mellan gångerna. Utvecklades något enormt.
Men om man är dedikerad och gör sin läxa såklart.

Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

stevvee skrev: 08 jan 2020, 18:36
Egon skrev:En tränare kan nog aldrig bli överskattad men lektioner kan det.

Golfteknik bör nog checkas av med jämna mellanrum för att se att man går framåt. Men... behöver man konstant fler lektioner i samma ämne så kanske man bör inse att man inte lär sig nåt alls.

Som ”läraren” själv skriver. Det blir lite snuttefilt att ta lektioner hela tiden. Jobbet förläggs enbart till lektionerna och då händer det inte mycket.

Egon

Beror ju helt på hur hårt man gör jobbet och lär sig. Jag hade under en period en månad mellan lektionerna samt lite små checkar online mellan gångerna. Utvecklades något enormt.
Men om man är dedikerad och gör sin läxa såklart.
Det låter sunt.
Det är ju viktigt att göra jobbet men Pelz ( tror jag det var ) har myntat ett begrepp som är rätt talande.
Practise makes permanent, not perfect.

En annan sak är ju att lärare och elev bör vara på samma våglängd. Självklart så behöver inte eleven ”greppa” allt som gäller svingen men en pedagogiskt bra lärare är guld värd. Jag hade en sån när jag tog grönt kort för en herrans massa år sedan. Han var ass. pro och alla ville ha ”lektioner” av honom hellre än pron. Hur han sen redde sig när det gällde att träna bättre spelare fick jag aldrig se. Pron däremot var en sån där som skulle forma alla till en sving. Nybörjare som elit.

Egon
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Egon skrev:
stevvee skrev: 08 jan 2020, 18:36
Egon skrev:En tränare kan nog aldrig bli överskattad men lektioner kan det.

Golfteknik bör nog checkas av med jämna mellanrum för att se att man går framåt. Men... behöver man konstant fler lektioner i samma ämne så kanske man bör inse att man inte lär sig nåt alls.

Som ”läraren” själv skriver. Det blir lite snuttefilt att ta lektioner hela tiden. Jobbet förläggs enbart till lektionerna och då händer det inte mycket.

Egon

Beror ju helt på hur hårt man gör jobbet och lär sig. Jag hade under en period en månad mellan lektionerna samt lite små checkar online mellan gångerna. Utvecklades något enormt.
Men om man är dedikerad och gör sin läxa såklart.
Det låter sunt.
Det är ju viktigt att göra jobbet men Pelz ( tror jag det var ) har myntat ett begrepp som är rätt talande.
Practise makes permanent, not perfect.

En annan sak är ju att lärare och elev bör vara på samma våglängd. Självklart så behöver inte eleven ”greppa” allt som gäller svingen men en pedagogiskt bra lärare är guld värd. Jag hade en sån när jag tog grönt kort för en herrans massa år sedan. Han var ass. pro och alla ville ha ”lektioner” av honom hellre än pron. Hur han sen redde sig när det gällde att träna bättre spelare fick jag aldrig se. Pron däremot var en sån där som skulle forma alla till en sving. Nybörjare som elit.

Egon

Ja en sving har jag aldrig gillat och gillar bäst PRO som hjälper en framåt i sin egen sving istället för att ” du skall slå såhär”
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

stevvee skrev: 09 jan 2020, 07:54Ja en sving har jag aldrig gillat och gillar bäst PRO som hjälper en framåt i sin egen sving istället för att ” du skall slå såhär”
Tycker det beror lite på vad man har för mål.

En bra tränare kan ju ganska snabbt se vart begränsningar finns och tala om dem.
Är man okej med att harva runt med 15 i hcp behöver inte allt för mycket ändras.
Är det däremot scratch man siktar på krävs kanske rejäla ändringar i den befintliga svingen.

Ett stort problem bland de tränare jag träffat och sett är att de själva är/har varit väldigt duktiga och de har en bild av hur en bra sving ser ut.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

Sandstream skrev:
stevvee skrev: 09 jan 2020, 07:54Ja en sving har jag aldrig gillat och gillar bäst PRO som hjälper en framåt i sin egen sving istället för att ” du skall slå såhär”
Tycker det beror lite på vad man har för mål.

En bra tränare kan ju ganska snabbt se vart begränsningar finns och tala om dem.
Är man okej med att harva runt med 15 i hcp behöver inte allt för mycket ändras.
Är det däremot scratch man siktar på krävs kanske rejäla ändringar i den befintliga svingen.

Ett stort problem bland de tränare jag träffat och sett är att de själva är/har varit väldigt duktiga och de har en bild av hur en bra sving ser ut.

Med ”du skall slå såhär” menar jag precis som du att PROn vill att alla slår lika istället för den naturliga sving dna man själv har.
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Egon
Inlägg: 874
Blev medlem: 19 mar 2018, 14:26

Det är inte hur klubbhuvudet kommer ner till bollen på ett hyggligt svingspår utan det är att det gör det.
Självklart finns det grundregler man inte kan tulla för mycket på men det kan se väldigt olika ut och ändå ge någorlunda lika bra resultat.

Någonstans runt 2006-2007 såg jag J-O Waldner svinga en golfklubba. Det såg ut som om nån precis hade hoppat av en häst och inte kunde räta ut benen, men likväl skulle slå ihjäl en orm. Hcp.2 tror jag han hade då. :shock:

Egon
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Så obegränsat med lektioner är kanske inte exakt vad jag söker men obegränsat med check ups, lite specialträning då och då som skulle kunna vara en 2-timmar bunkersession eller Lag-putting osv.

Hur många timmar borde täcka behovet tror ni?





Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar