övning för ökad svinghastighet

Här snackar vi träning och övningar...
sweetfred
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 apr 2016, 09:12

Hej!
Jag har problem med att konvertera styrka till svinghastighet.
Jag har tränat typ strykelyftsövningar + lite rygg, dragövningar, mage de senaste åren, vintertid.
Kör mark 5x5 på ca 120 kg och djupböj 100 -110, bänk 70, när jag vart igång ett tag. Vill inte bli större/starkare.
Senaste tiden har jag kört mer push ner/rotation i cable cross. Stakmaskin för längdskidor, dips..

Är 51 och spelat i 7 år, inte superrörlig men helt okej i axlar o ben o stretchar en del.

Har runt 95 med drivern, upp till 98-99 om jag trycker på allt.
Skulle nöja mig med 105.

Har ofta ok värden med attack angle, launch, smash, spin så jag får ut det jag kan mäkta med.

Har tränat lite overspeed med hemmabyggd swingspeedsticka men det har inte gett nått.
Kollar på teknik med sekvens o lag men inte hittat några grova fel...

Vore roligt att carra några fler fairwaybunkrar.
Några tips?

vänligen
Fredrik
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

sweetfred skrev: 17 mar 2020, 13:26 Hej!
Jag har problem med att konvertera styrka till svinghastighet.
Jag har tränat typ strykelyftsövningar + lite rygg, dragövningar, mage de senaste åren, vintertid.
Kör mark 5x5 på ca 120 kg och djupböj 100 -110, bänk 70, när jag vart igång ett tag. Vill inte bli större/starkare.
Senaste tiden har jag kört mer push ner/rotation i cable cross. Stakmaskin för längdskidor, dips..

Är 51 och spelat i 7 år, inte superrörlig men helt okej i axlar o ben o stretchar en del.

Har runt 95 med drivern, upp till 98-99 om jag trycker på allt.
Skulle nöja mig med 105.

Har ofta ok värden med attack angle, launch, smash, spin så jag får ut det jag kan mäkta med.

Har tränat lite overspeed med hemmabyggd swingspeedsticka men det har inte gett nått.
Kollar på teknik med sekvens o lag men inte hittat några grova fel...

Vore roligt att carra några fler fairwaybunkrar.
Några tips?

vänligen
Fredrik
Låter som du behöver mer träning för explosivitet. Det är ju steget efter styrkan som du redan har byggt upp!
sweetfred
Inlägg: 12
Blev medlem: 13 apr 2016, 09:12

Tack för tipset.
Hur tränar man golfexplosivitet bäst?
Hopp.
Snabba reps med lägre vikt.
Kast.
?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

sweetfred skrev: 17 mar 2020, 22:08 Tack för tipset.
Hur tränar man golfexplosivitet bäst?
Hopp.
Snabba reps med lägre vikt.
Kast.
?
Golfexplosivitet är steg 2, generell explosivitet och utveckla explosiva muskelfibrer är steg 1. Rör dig snabbt med lägre belastning är lösningen på problemet, med få reps.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Ingen expert på ämnet men har märkt en ökning på kanske 5 mph genom två enkla ändringar i min sving:
- Översvinga bakåt
- Svinga igenom framåt

Med översvinga menar jag att svinga mer bak än man brukar göra. Lägg till några decimeter.

Med svinga igenom menar jag att fortsätta svingen långt efter bollträffen. Ska kännas som att klubban ska ligga på ryggen.

Kräver ett bra självförtroende eftersom min relativt låga svinghastighet med drivern beror på att jag försöker kontrollera klubbhuvudet.
KW_
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 nov 2017, 10:17

Hej!

Jag har vart inne på lite samma spår i år och jag har kört ca 6 pass med Super Speed Golf stickorna hittills.
Jag är 26, tränar inte speciellt mycket (försöker gymma 1-2 gånger/vecka nu) men har en bra explosiv grundfysik efter att ha spelat hockey fram tills jag var 18ish.

Som benchmark kör jag explosiva squats på 120-130kg 6 reps.

Mitt största problem med drivern har varit att det inte känns bekvämt att slå med den jämfört med järnen, att jag är stel som ett kylskåp hjälper inte och då är det svårt att få upp hastigheten.
När jag började med golfen för 2 säsonger sen så låg jag runt 102mph med drivern, men har inte spelat med den så mycket då den vart för vild i sidled.

Har försökt ändra detta under senaste månaden, därav superspeed stickorna.
Det största målet var dock att hitta en bekväm sving som funkar för mig, och som inte kräver att jag behöver tänka på händerna för att stänga klubbhuvudet tillräckligt vilket jag kämpat med tidigare.

Jag hittade TXG Golf (Väldigt bra kanal för övrigt) på Youtube där Matt slår väldigt långt, med något som såg ut att vara en ganska enkel sving som jag kände att jag kunde återskapa förutom att jag inte har samma rörlighet i axlar & armar.
Matt har även fått sin sving ändrad avLarry Cheung som går igenom elementen i den svingen väldigt tydligt.

Lång historia kort så är mitt nuvarande max 117mph, men snittar 114mph för tillfället.
Det har mer med svingen än stickorna att göra dock, men dom har säkert hjälpt lite med.
En annan effekt av svingen är att jag nu inte behöver tänka på händerna, utan allt faller på plats mycket bättre automatiskt och slår en liten draw och i värsta fall en liten push.

Det jag fokuserar på i svingen nu är höga händer, ladda bakbenet och sedan squat, rotate, push som du kommer se att Matt gör och Larry visar med sina elever.
---------------------------
9.4
Skriv svar