Titta på hålet när vi puttar!

Här snackar vi träning och övningar...
Dennislithander
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 mar 2015, 19:56

Kanske finns en tråd som liknar denna, ber isåfall om ursäkt!

Som många säkert har sett kollar Jordan Spieth på hålet när han slår puttar inom 1,5m. Har grubblat över detta många kvällar när jag inte har kunnat sova. Varför? Hur funkar det? Blir inte mitt stroke lidande? I de flesta sporterna kollar man ju på målet dit man ska, t.ex en basketspelare kollar ju inte på bollen när han/hon skjuter.

Provade igår när jag tränade puttning, kan tillägga att mitt puttsnitt ligger på 27,8/ runda. Alltså en av mina starkaste sidor, har dock laborerat med uppställningar, olika putters, bollplaceringar... You name it. Körde först ca. 30 min "vanlig" puttning med Putt-gate och en hade en bra bollstart. Tog sedan en paus och beslutade mig för att prova att bara titta på hålet. Gjorde som så;

1. Läste greenen
2. Siktade in mig
3. Kollade linjen mot hålet två gånger ståendes över bollen
4. Lyfte upp huvudet igen och fokuserade bara på hålet
5. Puttade

Många tänker säkert nu; är han dum i huvudet? Ja kanske det :) Men jag kan säga att få bort fokuset från klubbhuvudet var som en befrielse, alla tekniktankar släpptes på en gång och jag fokuserade bara på målet. En längdkänsla utan dess like och ett puttstroke lika bra som vanligt, hur kan inte det vara bra?

Diskuterade med min tränare och nu ska vi köra stenhårt på detta, även vid längre puttar.


Rock on!
#pushhook
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Har också noterat hur Jordan slår sina kortare puttar och testade lite förra året och det kändes riktigt bra. Efter att ha läst ditt inlägg ska jag testa lite mer i år :)

När det gäller de längre puttarna tror jag dock inte att man ska fokusera på hålet för mycket eftersom linjen mellan boll och hål sällan är rak. Då är det nog bättre att fokusera på den punkt som är "högst" i linjen.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Detta är ju långt ifrån något nytt - även om det var något länge sen det syntes på PGA!

Tror det är Pelz som ofta förespråkat att flytta fokus till hål ofta aktiverar känsla på ett annat sätt. Jag använder det för många av mina elever för att lära känna hastigheten på green. Rekommenderas varmt!

Själv har jag spelat många tävlingar där jag tittat på hål oavsett längd på putt. Om det är bra vet jag inte, men jag gick från en dålig till bra puttare. Nu använder jag bara det för mina övningsputtar.


Sent from my iPhone using Tapatalk
obe
Inlägg: 133
Blev medlem: 04 jul 2014, 09:39

Jag har snarare alltid försökt döda känslan, dvs när jag står över bollen får jag ett perspektiv som gör att lutningen är svårtolkad. Jag har alltid trott att man får ett korrektare perspektiv på lutningen när man står/hukar sig bakom bollen. Därfrån tar jag ut ett siktmärke som jag slår bollen mot oavsett vad jag får för känsla för linjen när jag står över bollen.

Detta gäller både puttar och långa slag.

Att det är det bästa för långa slag är jag övertygad om (dvs inte puttar). Men puttning går ju att gör på så många sätt, jag kan inte säga att något är bättre än det andra.
Nytt på bloggen: Slå 20 meter längre på en vinter

Ping G25 10.5 TFC 189D Tour S
Callaway X Hot 3Deep 14.5 PX 6.0
Taylor Made 11 Hybrid 3-18 Aldila RIP 65 S
Mizuno JPX EZ Forged XP105 S
Cleveland CG15 50, 54, 58
Odyssey White Hot Pro #2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Själv har jag otroligt svårt att lita på den linje jag ser när jag hukar mig ner bakom bollen. När jag ställer upp blir det ofta att jag korrigerar linjen eftersom den första känns fel.

Ska nog försöka träna puttningen lite mer strukturerat i år. Vanligtvis står jag på en ganska plan green, släpper ner 3-5 bollar och puttar på känsla och man kan ju undra vad man lär sig förutom längdkänsla (om ens det) med den metoden :?
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:Själv har jag otroligt svårt att lita på den linje jag ser när jag hukar mig ner bakom bollen. När jag ställer upp blir det ofta att jag korrigerar linjen eftersom den första känns fel.

Ska nog försöka träna puttningen lite mer strukturerat i år. Vanligtvis står jag på en ganska plan green, släpper ner 3-5 bollar och puttar på känsla och man kan ju undra vad man lär sig förutom längdkänsla (om ens det) med den metoden :?
Du måste sluta Sandstream, jag får så många bloggidéer att jag inte hinner med! :D
Dennislithander
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 mar 2015, 19:56

Har också haft lite svårt att lita på linan genom att läsa bakifrån men tror att helhetsuppfattningen blir bättre genom att använda denna metod, kombinerat med en läsning bakom bollen. Återkommer löpande med resultat, både negativa och positiva :)
#pushhook
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

MaxP skrev:Du måste sluta Sandstream, jag får så många bloggidéer att jag inte hinner med! :D
Kul att man kan inspirera någon :lol:

Åkte till övningsgreenen i dag och testade att titta på hållet både med långa och korta puttar och noterade två saker:
1. På korta puttar, säg 50-100 cm, gick det väldigt bra. Kände mig stabil!
2. På långa puttar, 3-15 meter, hade jag svårt att träffa rent på bladet men längden på puttarna blev ändå ganska konsekvent och jag upplevde just längden som bättre än när jag tittar på bollen.

Kommer absolut att träna mer på att titta på hålet! :)
Dennislithander
Inlägg: 14
Blev medlem: 14 mar 2015, 19:56

Sandstream skrev:
MaxP skrev:Du måste sluta Sandstream, jag får så många bloggidéer att jag inte hinner med! :D
Kul att man kan inspirera någon :lol:

Åkte till övningsgreenen i dag och testade att titta på hållet både med långa och korta puttar och noterade två saker:
1. På korta puttar, säg 50-100 cm, gick det väldigt bra. Kände mig stabil!
2. På långa puttar, 3-15 meter, hade jag svårt att träffa rent på bladet men längden på puttarna blev ändå ganska konsekvent och jag upplevde just längden som bättre än när jag tittar på bollen.

Kommer absolut att träna mer på att titta på hålet! :)
Härligt att höra! Körde lite putt-match med två polare idag, dom skrattade åt mig i början men efter att jag hade sänkt 2 10+ metare så var tonen en annan... "Du måste ju förfan kolla på bollen" "Du kan ju inte putta sådär". Jo tydligen
#pushhook
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Gällande långa puttar har jag liknande erfarenheter från mina elever. Det är inget konstigt för dem att slå i två eller tre av tio från tio meter när de kollar på hål. Visst blir tekniken dålig och träffarna sådär men vad spelar det för roll? Jag skyller på öga-hand-koordination som många av oss besitter en ganska god skopa av.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar