Träningsschema

Här snackar vi träning och övningar...
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Nu när jag fått mer tid över till golf så är träning intressant som bara den. Jag har inte hunnit med så många rundor i år men var en vecka i Spanien och tränade/spelade, lärde mig en hel del måste jag säga!
Mitt enkla upplägg är att jag gör en rondanalys och tar med mig det som funkat dåligt till träningen. sist blev det "udda" lägen kring green på grund av vinden som strulade för mig och att jag drog utslagen till vänster med långa klubbor.
Annars är det puttning och omkring green som är prioriterat.

Det finns ett "landslagstest" som skrevs om i svensk golf och med Alex Norén som förebild, det var riktigt intressant, där poängsattes alla slag och hela testet tog cirka två timmar att göra. Minns inte vad det kallades men det var riktigt intressant, Tror Alex hade gjort som bäst 98 poäng, när jag provade själv blev det 19 :shock: men jag hastade igenom momenten lite för jag hade inte tillräckligt med tid. Ska se om jag kan hitta igen det och posta här!
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Hittade igen mallen jag gjorde baserat på artikeln i Svensk golf. Alla moment ska göras under tävlingsförhållanden. Passet tar cirka två timmar.
Bifogar en bild som du kan printa ut och skriva ner dina resultat. Gör denna övning med jämna mellanrum och lägg in i excel för att följa din utvecklingskurva!

De olika momenten finns nedan.
Slag 1: Kortare chip med en totallängd på 10 m till hål
Slag 2: Längre chip med totallängd på 30 m till hål
Slag 3: Kortare lobbslag (över ex. en bunker) med en totallängd på 15 m till hål
Slag 4: Längre lobbslag (över ex. en bunker) med en totallängd på 25 m till hål
Slag 5: Kortare pitch med en totallängd på 20 m till hål
Slag 6: Längre pitch med totallängd på 40 m till hål
Slag 7: Kort bunkerslag med totallängd på 10 m till hål
Slag 8: Långt bunkerslag med en totallängd på 20 m till hål

Poäng:
Sänkt slag 4 poäng
0-1 meter 3 poäng
1-2 meter 2 poäng
2-3 meter 1 poäng
utanför 3 m.0 poäng

Som tillägg till detta ska jag gå klubbens korthålsbana med målet att enputta alla sex hål.
då har jag ett närspelspass på cirka 3 timmar exkluderat puttning.
landslagstest_närspel_jpg.jpg
landslagstest_närspel_jpg.jpg (73.07 KiB) Visad 5598 gånger
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

8-bollsövningen är riktigt bra men väldigt utmanande, det vill till att ha huvudet på skaft.
BTB
Inlägg: 100
Blev medlem: 14 maj 2014, 18:54

Jo tack märkte det när jag provade första gången, hålla fokus i två timmar kräver en del men samtidigt så är det ju en viktig komponent i golfen. Tappar man fokus så blir resultaten därefter och min erfarenhet är att det går väldigt fort i fel riktning då... Då jag provade den här övningen förra året var det drygt 30 grader i solen och nästan vindstilla. Gillar iofs värme men var rätt mesig i skallen på slutet. Ska köra denna igen nästa vecka och se var jag ligger.
Driver: Cobra King F6 11° Skaft: Aerotech Regular/stiff
3W: Mizuno JPX 850 15°
Järn: Mizuno MP-54 5-PW
Hybrid: Mizuno MP-H4 4, JPX 850 19°
Wedge: SCOR 4161 50°, 54° 58°
Putter: Mizuno MP-A302
Boll: Bridgestone B330 RXS
Hcp: 9,1
Skriv svar