Träna bort hälträffar

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Blev 90 bollar på World of Golf idag. Arbetade både med de tips jag fått här, men också med att "hinga" handlederna bättre i baksvingen. Kändes till en början mycket märkligt då jag alltid haft stela handleder genom hela svingen, d.v.s. i samma position som vid adress. Ganska snart började jag få in känslan och det kändes riktigt bra. Är ju förstås en process att få in det i ryggraden, men det kändes som en bra start.

Filmade litegrann och noterade att jag, precis när jag lyfter klubban i början av baksvingen, kommer framåt med överkropp och huvud. Jag kommer förvisso tillbaka en del precis innan träffen, men ändå. Borde inte detta om något kunna göra att jag förskjutit klubbhuvudets plan i förhållande till bollen, så att jag kommer ner längre fram och träffar närmare hälen än centrum?

För den som vill se: https://www.youtube.com/watch?v=XlVW8idePZg

(Tyvärr ser man ju bara överkroppen - shit videos happen when on the range alone)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Hollowind skrev:Blev 90 bollar på World of Golf idag. Arbetade både med de tips jag fått här, men också med att "hinga" handlederna bättre i baksvingen. Kändes till en början mycket märkligt då jag alltid haft stela handleder genom hela svingen, d.v.s. i samma position som vid adress. Ganska snart började jag få in känslan och det kändes riktigt bra. Är ju förstås en process att få in det i ryggraden, men det kändes som en bra start.

Filmade litegrann och noterade att jag, precis när jag lyfter klubban i början av baksvingen, kommer framåt med överkropp och huvud. Jag kommer förvisso tillbaka en del precis innan träffen, men ändå. Borde inte detta om något kunna göra att jag förskjutit klubbhuvudets plan i förhållande till bollen, så att jag kommer ner längre fram och träffar närmare hälen än centrum?

För den som vill se: https://www.youtube.com/watch?v=XlVW8idePZg

(Tyvärr ser man ju bara överkroppen - shit videos happen when on the range alone)

Härlig finish på svingen! Lite Bubba Watson över den
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hollowind skrev:Filmade litegrann och noterade att jag, precis när jag lyfter klubban i början av baksvingen, kommer framåt med överkropp och huvud. Jag kommer förvisso tillbaka en del precis innan träffen, men ändå. Borde inte detta om något kunna göra att jag förskjutit klubbhuvudets plan i förhållande till bollen, så att jag kommer ner längre fram och träffar närmare hälen än centrum?
Tittade på videon i slow motion och noterar att du ser ut att ha det som kallas early extension, dvs att höften rör sig mot bollen i nedswingen. Det är ett säkert recept för hälträffar och kräver att man korrigerar med armarna för att ens träffa bollen vilket ger varierande träffar.

Om du kollar slow motion videos på toppspelarna down the lane så ser du att deras rumpa inte rör sig nästan alls mot bollen. Det beror troligtvis på att de roterar sina höfter föredömligt.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Sandstream skrev:Tittade på videon i slow motion och noterar att du ser ut att ha det som kallas early extension
Intressant, tack så mycket för detta! Har också varit inne mycket på att det troligen beror mer på en rörelse framåt mot bollen, som gör att klubbans plan skjuts framåt och resulterar i hälträffar, men aldrig riktigt förstått vilken del i svingen som skapar detta. Trodde först att det var en balansfråga, så jag såg till att ha vikten mer på tårna än mitt under fötterna, men det hjälpte inte så mycket. Får forska i drills eller andra sätt att träna bort detta :)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

JohanAdministratör skrev:
Hollowind skrev:Härlig finish på svingen! Lite Bubba Watson över den
Haha ja faktiskt, nu när du säger det! :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Hollowind skrev:
Sandstream skrev:Tittade på videon i slow motion och noterar att du ser ut att ha det som kallas early extension
Intressant, tack så mycket för detta! Har också varit inne mycket på att det troligen beror mer på en rörelse framåt mot bollen, som gör att klubbans plan skjuts framåt och resulterar i hälträffar, men aldrig riktigt förstått vilken del i svingen som skapar detta. Trodde först att det var en balansfråga, så jag såg till att ha vikten mer på tårna än mitt under fötterna, men det hjälpte inte så mycket. Får forska i drills eller andra sätt att träna bort detta :)
Om jag inte minns fel så hade Johan (SGFs grundare) samma problem och jag tror han jobbat bort det. Kolla med honom om han har någon bra övning.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Jäklar vad jag har övat för att få bukt det där!
Eller i alla fall minska det...
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Hollowind skrev:
Sandstream skrev:Tittade på videon i slow motion och noterar att du ser ut att ha det som kallas early extension
Intressant, tack så mycket för detta! Har också varit inne mycket på att det troligen beror mer på en rörelse framåt mot bollen, som gör att klubbans plan skjuts framåt och resulterar i hälträffar, men aldrig riktigt förstått vilken del i svingen som skapar detta. Trodde först att det var en balansfråga, så jag såg till att ha vikten mer på tårna än mitt under fötterna, men det hjälpte inte så mycket. Får forska i drills eller andra sätt att träna bort detta :)
En early extension är främst ett resultat av begränsad fysisk kapacitet, rotation i höfterna, styrka i bål och rumpa och/eller dålig balans är topanledningarna. Det går att minska genom drillar men att ta bort det utan att träna det fysiska är praktiskt taget omöjligt.
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

MaxP skrev:En early extension är främst ett resultat av begränsad fysisk kapacitet, rotation i höfterna, styrka i bål och rumpa och/eller dålig balans är topanledningarna. Det går att minska genom drillar men att ta bort det utan att träna det fysiska är praktiskt taget omöjligt.
Sorry för sent svar. Hade inte noterat att jag fått något mer svar i tråden sedan jag själv skrev senast.

Jag har alltid haft lite halvdålig balans i jämförelse med lagkamrater i hockeyn (som är enda balanskrävande sport jag har att referera till) men har däremot bra styrka i såväl bål som rumpa/lår. Huruvida jag har begränsad rotation är förstås svårt att veta, men relativt ovig är jag allt. Kanske hänger det samman?

Om jag förstår hur en early extension fungerar, så tror jag mig kunna motverka den genom att forcera en mer korrekt rotation av höftpartiet, men ack så udda det känns i förhållande till så som jag alltid svingat. Nu senaste 3-4 rundorna har jag knappt haft en enda (tydlig) hälträff, så jag arbetar helt enkelt vidare lite mer med de andra områden i mitt spel som fortfarande släpar efter :lol:
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
svalle
Inlägg: 176
Blev medlem: 11 jun 2015, 09:37

Snabb lösning, vid adressering lägg bollen närmare tån, långsiktig lösning kontakta PRO :)
WITB 2020
Driver: Ping G30 LS
Spoon: Callaway XR
Utility: TM Gapr Low
Hybrid: Adams Golf 20*
Järn: Taylor Made TP
Wedgar: Mack Daddy 4 52/10, 56/10, 60/10
Putter: Taylor Made Spider X
Boll: Pro v1 HCP: +0,4
HIO: 2
Skriv svar