Fråga instruktören!

Här snackar vi träning och övningar...
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

riktigt snällt av dig med denna tråden!
KinG-NothinG skrev:Tycker det ser bra ut Johan. Tanken med en driver är ju att slå lite upp på bollen och då måste vi ha lite lutning i överkroppen. Det är annat med att träffa en järnklubba där vi försöker "täcka" bollen lite mer.
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Jag har en fråga kingt nothing, ska man känna att man följer med med klubban längsbollträffen med händerna lite före eller ska man gå runt om man så säger, det var nog lite dåligt förklarat men om du förstod så får du gärna svara
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

NilsAnders skrev:Jag har en fråga kingt nothing, ska man känna att man följer med med klubban längsbollträffen med händerna lite före eller ska man gå runt om man så säger, det var nog lite dåligt förklarat men om du förstod så får du gärna svara
Vad du ska känna är ju högst personligt. Däremot skulle jag säga att majoriteten av golfarna i dag (juniorer speciellt) skulle behöva jobba fram händerna mer i svingen och inte slå så mycket med handlederna!
Användarens profilbild
NilsAnders
Inlägg: 67
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:18
Ort: Uddevalla

Jag ska testa mig fram och se mitt resultat ;)
Drömmen är att åka runt med en husbil och lira med en polare på Nordea Tour och bli topp 500 i världen.
Golf är ingen sport, det är en livstil.
Taylormade all the way.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Putta på mycket snabba greener, några allmänna tips/Youtubevideos?
Inför KM har greenerna nog ökat från 9,5 till 11 på stimpen och det är skitsvårt!
Erikxson
Inlägg: 1061
Blev medlem: 16 maj 2014, 22:49
Ort: Golf Uppsala

Håll upp mer än du tror för det bryter mer på snabba greener.
Pegga ner peggar på 1klubblängd 2KL, 3KL osv till ett avstånd du själv känner. Sen går du och slår en boll från varje pegg. Upprepa tills du känner fartkänslan. Försök att stanna bollen från hål till ett avstånd du känner att du sätter 10/10.
Driver: TM M4 10.5° HZRDS BLACK X 75g
Metalwood: Titleist 915F 16.5° Tour AD DI-6s 41"
Järn: Mizuno MP-5 3-PW Project X 6.0
Wedgar: Titleist Vokey SM5/6 50/08F 54/10M 58/08M
Putter: SC Newport Selected 2.6 34" 1ˢᵗ of 500
HCP: 3-ish :roll:
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

JohanSGF skrev:Putta på mycket snabba greener, några allmänna tips/Youtubevideos?
Inför KM har greenerna nog ökat från 9,5 till 11 på stimpen och det är skitsvårt!
Snackar vi tekniskt så skulle jag säga att det viktigaste du kan göra är att lita på din pendel och ditt tempo. Har du inte tränat upp det tidigare och har mer av ett slag i puttningen så kan det bli tufft.

Annars är det väldigt viktigt att ha i tanken att ju snabbare greener ju mer kommer bollen vika när den tappar fart, så håll upp extra. Personligen skulle jag också rekommendera att ha inställningen att du ska välta i bollen i hål på sista dimpeln snarare än att boxa puttarna.
Användarens profilbild
Oskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jun 2014, 18:04

Jag har lite problem med att jag slicear med min driver. Järnklubborna går rakt med undantag för ibland, då jag pullar slagen vänster. Jag kommer aningen over the top men klubbhuvudet är square.

Vad kan jag göra för att förhindra att driverns klubbhuvud öppnar sig? Jag har ett bra grepp där jag ser nästan tre knogar. En äldre medspelare menade här om dagen att jag hade för mjukt skaft (regular) i förhållande till min svinghastighet. Har aldrig mätt svinghastigheten men kan det ligga något i hans påstående, dvs att huvudet öppnas för att skaftet flexar för mycket?

Har för övrigt en Ping G25. Genom att lofta upp klubban 0,5 grader, stängs huvudet en aning då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Oskar skrev:Jag har lite problem med att jag slicear med min driver. Järnklubborna går rakt med undantag för ibland, då jag pullar slagen vänster. Jag kommer aningen over the top men klubbhuvudet är square.

Vad kan jag göra för att förhindra att driverns klubbhuvud öppnar sig? Jag har ett bra grepp där jag ser nästan tre knogar. En äldre medspelare menade här om dagen att jag hade för mjukt skaft (regular) i förhållande till min svinghastighet. Har aldrig mätt svinghastigheten men kan det ligga något i hans påstående, dvs att huvudet öppnas för att skaftet flexar för mycket?

Har för övrigt en Ping G25. Genom att lofta upp klubban 0,5 grader, stängs huvudet en aning då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som du själv säger så låter det som en over the top som skapar ett svingspår som går utifrån och in, något som är väldigt vanligt speciellt med drivern. Jag tycker att du ska börja jobba med spåret, bredda och stäng stansen lite grann (höger fot lite åt höger och en bit bakåt för en högersplare) samt försök jobba mer aktivt med en känsla av att du svingar flackt.

Det din äldre medspelare säger är dock inte sant, ett för mjukt skaft skapar snarare alla bollflykter och är ojämnt i hur det levererar huvudet till bollen. Ett för styvt skaft gör dock att klubbhuvudet får svårt att stänga sig. Klubbor som är ställbara brukar oftast öppna sig när man ökar loftet.
Användarens profilbild
Oskar
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jun 2014, 18:04

KinG-NothinG skrev:
Oskar skrev:Jag har lite problem med att jag slicear med min driver. Järnklubborna går rakt med undantag för ibland, då jag pullar slagen vänster. Jag kommer aningen over the top men klubbhuvudet är square.

Vad kan jag göra för att förhindra att driverns klubbhuvud öppnar sig? Jag har ett bra grepp där jag ser nästan tre knogar. En äldre medspelare menade här om dagen att jag hade för mjukt skaft (regular) i förhållande till min svinghastighet. Har aldrig mätt svinghastigheten men kan det ligga något i hans påstående, dvs att huvudet öppnas för att skaftet flexar för mycket?

Har för övrigt en Ping G25. Genom att lofta upp klubban 0,5 grader, stängs huvudet en aning då?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Som du själv säger så låter det som en over the top som skapar ett svingspår som går utifrån och in, något som är väldigt vanligt speciellt med drivern. Jag tycker att du ska börja jobba med spåret, bredda och stäng stansen lite grann (höger fot lite åt höger och en bit bakåt för en högersplare) samt försök jobba mer aktivt med en känsla av att du svingar flackt.

Det din äldre medspelare säger är dock inte sant, ett för mjukt skaft skapar snarare alla bollflykter och är ojämnt i hur det levererar huvudet till bollen. Ett för styvt skaft gör dock att klubbhuvudet får svårt att stänga sig. Klubbor som är ställbara brukar oftast öppna sig när man ökar loftet.
Tack för ditt svar. Det svåra är att lyckas skapa en brant uppsving men flack nersving. Fick tipset av min pro att lägga en kartong i samma förhållande som svingspåret för att öva på det.




Sent from my iPhone using Tapatalk
Skriv svar