Golf stars golfbanor - recension

Recensera eller fråga om tips...
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Hej,

Jag har varit medlem på golf star en tid och tänkte ranka de banor jag spelat från ett subjektivt ”rolighetsperspektiv”. Jag försöker bortse från skicket på banorna 2018 som varit ett särledes utmanande år pga hettan.

1. Kungsängen Kings
- Den i min mening roligaste och mest högklassiga banan. Börjar med en ängskaraktär de första hålen innan den går över till att bli en skogsbana. Några riktigt utmanande och natursköna hål. Ett magnifikt och svårspelat sista hål som förstört ett antal av mina scorer genom åren. En toppklasbana i Stockholm som huserat Scandinavian Masters.

2. Bodaholm
- En underskattad pärla som erbjuder golfaren många utmanande hål. Ofta triggas man att spela aggressivt pga breda fairways men är man för sned så slukar ruffen bollen. Hål nr 14 erbjuder ett av Stockholms mest utmanande utslag. Tuff avslutning de sista fem hålen!
Otroligt vacker natur som omger banan!

3. Kyssinge
- En tidigare favoritbana som tar tid att lära sig att spela. När skicket på banan är i topp så är den en riktigt fröjd att spela. Delvis svårspelad och viktigt att ha en rak, pålitlig utslagsklubba om ca 200 m.

4. International
- En väldigt varierande och svprspelade bana, särskilt de sista 9 hålen. Ofta utmanade flaggplaceringar och smala fairways.

5. Waxholm
- En rolig och hyffsat lättspelad bana. Om det inte vore för hål 4-8 som går fram och tillbaka på ett stort fält så hade betyget blivit högre. Sista 9 hålen en vacker sommardag är en golfnjutning av klass. En riktig sänkarbana för många vad gäller hcp.

6. Kungsängen Queens
- En svårspelad skogsbana som gett undertecknad mest problem scoremässigt av alla golfstar-banor. Smal och ringlande med tuffa sluttande fairways och en utmanande ruff. Drivern kan hållas kvar i bagen så mkt som möjligt.

7. Brollsta
- Precis som Waxholm är problemet de öppna fälten där banan vänder fram och tillbaka. Hål 1-9 och hål 14-18 håller bra klass. De borde lägga lite mer resurser på hål 10-13 som inte är dåliga men något enformiga att spela.

8. Viksberg
- En rejält utmanande bana som likt Waxholm och Brollsta har ett antal hål som drar ned slutbetyget (hål 10-13). Värd att spela med några spektakulära hål (hål 2, 3, 10, 18).

9. Lindö Dal
- Jag har aldrig spelat banan när skicket varit i topp. Kan tänka mig att betyget skulle bli betydligt högre om fairways fått växa till sig. Tuff och utmanande skogsbana som ger möjlighet att göra en bra score sista 9.

10. Lindö Park
-En personlig favorit pga av historiskt riktigt bra scorer! Kort och lättspelad.

11. Lindö Äng.
- Kort och bred. Förlåtande och inte särkilt utmanande. Hål 15-18 erbjuder en kul avslutning och hål 7-9 är dock riktigt utmanande.

12. Grödinge
En enklare bana med en del mattor istället för gräs-tee. Bra träningsbana!
Youtube: The Swedish Golfer Channel
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Bra information! :)

Tyvärr har Kings (och hela klubben) gått ner sig rejält sista åren.
Golfstar behöver pumpa in pengar för att fixa framförallt bunkrarna på Kings och en användbar driving range annars blir det nog medlemsflykt.
The Swedish Golfer
Inlägg: 23
Blev medlem: 21 aug 2018, 19:51

Håller med! Svårt att säga om det varit hettan som ställt till det men hoppas på bättring! Driving rangen måste göras om, går inte att slå drive i dagsläget :( Vilka är dina topp 5 golfstar-banor?
Youtube: The Swedish Golfer Channel
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

The Swedish Golfer skrev: 22 aug 2018, 10:42 Håller med! Svårt att säga om det varit hettan som ställt till det men hoppas på bättring! Driving rangen måste göras om, går inte att slå drive i dagsläget :( Vilka är dina topp 5 golfstar-banor?
Det går tyvärr inte att slå en wedge ens en gång i dagsläget och kommer vara så säsongen ut. Rangen är helt stängd efter en storm knäckte stolparna som håller uppe nätet vid rangen. Bollmaskinen avstängd. Senast jag var där kunde man iofs slå sina egna bollar i ett nät på två platser så man kan känna in bollträffen.

Såg i svensk golf att samma storm hade fällt 40 träd på Bro-Bålsta! Och slagit ut sprinklersystemet och satt bunkarna ur spel. Så man kanske ska vara glad att det endast var rangen som påverkades.

Själv tycker jag Kings, International, Bodaholm och Riksten är de enda roliga banorna efter att ha provat alla och skicket har varit för dåligt på alla utom Kings (usla bunkrar dock som förstört ett antal scorer).
Hcp: ~12
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Viksberg har jag upptäckt i år och jag tycker verkligen den är rolig. Den banan har alla förutsättningar att hålla bra finish också då de kan ta vatten från Mälaren. Se bara skicket på grannbanan Salem.

Kungsängen Kings & Queens håller jag som roligast att lira eftersom finish är bäst där.

Bodaholm är också en av mina favoriter. Mkt pga skicket som påminner om PGA Sweden Links.

Brollsta är rolig då den är en rejäl utmaning layout-mässigt. Jag gillar dock hål 11,12,13 som är av Links/hedkaraktär. Par 3-hålen är tuffa med sina höga utslag alla 4.. Hål 9 är ju ett av Sthlm bästa hål!

Waxholm från vit...6600 meter är TUFF!!
Jag gillar layouten på banan som är varierande mellan öppen och skogs.

Riksten är en annan favorit. En riktigt bra avslutning där med hål 15,16,17! Och svåra 18 höjer den layouten riktigt bra. Även par 5-hålen 5&12 som går parallellt är grymma tycker jag.

Gripsholm är lite mindre spexig med mycket hedlandskap. Gillar man det så är den kul. Kan vara lite tråkig rent visuellt tycker jag.

Lövsättra har potential att bli kul, då layouten är varierande och du får många roliga slag. Skicket gör dock att den inte blir så kul att lira.

Lindö dal är en vanlig svensk bana verkligen. Inget speciellt som sticker ut.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Niklas
Inlägg: 1083
Blev medlem: 15 aug 2016, 11:30

Spelade Viksberg för första gången igår vilket var den sista Golfstar-anläggningen jag inte hade spelat. Det var en mycket trevlig överraskning och väldigt bra skick på fairways och greener. Ingen torka syntes till här. Nu spelade vi bara 9 första hålen pga usel form och mörka moln som tornade upp sig i horisonten.

Men kommer åka tillbaka hit igen snart, även om man måste korsa stan och parkera bilen på E4:an på vägen hem en söndag eftermiddag.

Dock var det märkligt stor skillnad på puttinggreen och banans greener på hastighet där banan var normal och övningsgreenen extremt trög. Men fanns en till övningsgreen som kanske hade mer korrekt hastighet.
Hcp: ~12
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Spelade Kings i söndags och mitt usla spel blev inte bättre av deras förbannade bunkers :evil:

Ligger i bunkern längst till höger på 8:an och toppar bollen till bajamajan mellan 8:an och 4:ans green.
Ska kratta efteråt och det är som att borsta grus från en betongplatta.

Samma sak händer på 10:an från den lilla greenbunkern till vänster. Toppar bollen halvvägs ut på 11:an och det finns knappt någon sand att kratta.

Hittar bunkern bakom green på 13 och där är folk tydligen inte så ofta för där var sanden mjuk och fin.

Händer det inget med bunkrarna och rangen till nästa säsong så kommer jag att bojkotta klubben!
Skriv svar