Johan - 2024 nu kör vi!!

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Så glad nu!
Spelade årets bästa spel ikväll på Kungsängen Kings förstania.

Bara en fairwayträff men bollarna var alltid i spel och aldrig i någon tjockruff.

4/9 greenträff. Wedge J9, chip, wedge.
Missade 5/9 med pw, pw, J7, Chip och pw.

Chippen var precis av green så den var inget speciellt, J7 var ett riktigt svårt slag men de tre missade pw var allt annat än bra.

132 till flagga, 131 och 128.
Missade höger i en bunker, vänster i en bunker och höger i ett vatten. Alla tre var fulla slag och i efterhand så var de utom kontroll. Där måste jag nöta.

Det mest positiva var närspelet. Två bunkerslag som var bra och nästan blev Sandy pars. En up and down och sedan två riktigt fina birdies då jag satte puttar från cirka 4-6m.


Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Snyggt! Match igen snart då
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JohanAdministratör skrev: 03 maj 2019, 18:51
långryggen skrev:
JohanAdministratör skrev: 28 apr 2019, 09:56Sjuan gör jag nästan HIO, par.
haha, hur "nära" var det, med handen på hjärtat?
Nedslagsmärken var kant i kant med hålkoppen.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Det får man nog beteckna som nära!
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänkte dela med mig av upplägget för helgens grabbresa till Ekerum.
Totalt är det 16 matcher, 8 individuella matcher och 8 lagmatcher. Varje match värd 1p så 16p ska fördelas över 4 dagar.

Utöver matcherna spelar vi fredag morgon även närmast pin på alla Par 3-hål och på lördag morgon spelar vi längsta drive på alla Par 5-hål. Det lag som vunnit flest närmast pin/längsta drive blir bjudna på öl under lunchen.

Tanken är att vi på torsdag är lite möra efter att ha gått upp 05.00 och kört bil i 5-6 timmar så då passar bästboll bra. Skiter sig ett hål kan man ta upp bollen och förlita sig på kompisen.
Fredag morgon är man vs. man. Klassisk matchspel med HCP. Sedan på eftermiddagen tar vi det lite mer lättsamt med Greensome match 2-mannalag. Då har man två chanser att slå ut på varje hål så vi borde kunna sätta bollen i spel hela tiden och på så sätt komma runt lite snabbare. Här kommer det även drickas en och annan öl / birdiewhiskey.

Lördag morgon bästboll igen. Eftermiddagen spelar vi scramble 2-manna lag match. Fokus på mer lättsamt spel och förhoppningsvis ännu fler birdiewhiskeys.

Sedan avslutar vi söndagen med 4 poäng som ska delas ut via individuella matcher. Förhoppningsvis kan söndagen avgöra hela faderullan.

Torsdag eftermiddag Långe Jan
Match Play Better ball (Matchspel bästboll 2-mannalag)

Fredag morgon Långe Erik
Match Play Individual (Matchspel individuell netto)

Fredag eftermiddag Långe Jan
Match Play Greensome (Matchspel greensome 2-mannalag)

Lördag morgon Långe Jan
Match Play Better ball (Matchspel bästboll 2-mannalag)

Lördag eftermiddag Långe Erik
Match Play 2-man scramble (Matchspel scramble 2-mannalag)

Söndag morgon Långe Erik
Match Play Individual (Matchspel individuell netto)
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Tänkte dela med mig av upplägget för helgens grabbresa till Ekerum.
Totalt är det 16 matcher, 8 individuella matcher och 8 lagmatcher. Varje match värd 1p så 16p ska fördelas över 4 dagar.

Utöver matcherna spelar vi fredag morgon även närmast pin på alla Par 3-hål och på lördag morgon spelar vi längsta drive på alla Par 5-hål. Det lag som vunnit flest närmast pin/längsta drive blir bjudna på öl under lunchen.

Tanken är att vi på torsdag är lite möra efter att ha gått upp 05.00 och kört bil i 5-6 timmar så då passar bästboll bra. Skiter sig ett hål kan man ta upp bollen och förlita sig på kompisen.
Fredag morgon är man vs. man. Klassisk matchspel med HCP. Sedan på eftermiddagen tar vi det lite mer lättsamt med Greensome match 2-mannalag. Då har man två chanser att slå ut på varje hål så vi borde kunna sätta bollen i spel hela tiden och på så sätt komma runt lite snabbare. Här kommer det även drickas en och annan öl / birdiewhiskey.

Lördag morgon bästboll igen. Eftermiddagen spelar vi scramble 2-manna lag match. Fokus på mer lättsamt spel och förhoppningsvis ännu fler birdiewhiskeys.

Sedan avslutar vi söndagen med 4 poäng som ska delas ut via individuella matcher. Förhoppningsvis kan söndagen avgöra hela faderullan.

Torsdag eftermiddag Långe Jan
Match Play Better ball (Matchspel bästboll 2-mannalag)

Fredag morgon Långe Erik
Match Play Individual (Matchspel individuell netto)

Fredag eftermiddag Långe Jan
Match Play Greensome (Matchspel greensome 2-mannalag)

Lördag morgon Långe Jan
Match Play Better ball (Matchspel bästboll 2-mannalag)

Lördag eftermiddag Långe Erik
Match Play 2-man scramble (Matchspel scramble 2-mannalag)

Söndag morgon Långe Erik
Match Play Individual (Matchspel individuell netto)

Måste ju bli en helt underbar resa Bild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Genrepet inför helgens resa gick bra. Även om jag torskade matchen med 3 & 1 så scorade jag årets bästa. Motståndaren gick 5 bättre än HCP så det var inte mycket att göra åt matchen.

Spelade front nine på Kings som är min nya favvo-slinga utan tvekan.

Fokus på att hitta det mentala inför varje slag, ta rätt beslut, hitta känslan och genomföra hela vägen och det började perfekt. J4 med draw ut i fairway, J9 med draw till 3m från pinnen och sedan rullade jag i putten för birdie. MAGI! 3 riktigt jäkla bra slag precis som jag ville ha dem.

Sedan greenmiss från 114 på hål två, något kasst. bogey.
Stabil greenträff på trean från 125, nästan birdie.
Greenmiss från 200 på fyran, bogey vogey.
På femman slår jag i en träd på andraslaget och bestämmer mig för att bli aggro med wedgen 79m in på tredjeslaget. Slår den rakt på pinnen men 1,5m förbi och bränner tyvärr putten. Annars supernöjd med just wedgen.
Sexan gör jag andra birdien. Jag går för green på ett och slår mig precis vänster om green, vilket är 250m ungefär. Sedan chippar jag upp den 2m från pinne och sänker för birdie. Grym känsla.
Sjuan slår jag en kanonwedge från tee till 2-3m från pinnen men bärnner birdien.
Åttan har jag läge från fariway på tredjeslaget men toppar wedgen och det slutar med en dålig bogey.
Nian så slår jag ett sämre utslag och får en bökig wedge in som jag slår till foregreen i bakkant och därifrån blir det treputt tyvärr..

Men 38 slag +3, inga superdåliga hål. Två grymma birdies med bud på fler.Det kändes fint.
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JohanAdministratör skrev:Genrepet inför helgens resa gick bra. Även om jag torskade matchen med 3 & 1 så scorade jag årets bästa. Motståndaren gick 5 bättre än HCP så det var inte mycket att göra åt matchen.

Spelade front nine på Kings som är min nya favvo-slinga utan tvekan.

Fokus på att hitta det mentala inför varje slag, ta rätt beslut, hitta känslan och genomföra hela vägen och det började perfekt. J4 med draw ut i fairway, J9 med draw till 3m från pinnen och sedan rullade jag i putten för birdie. MAGI! 3 riktigt jäkla bra slag precis som jag ville ha dem.

Sedan greenmiss från 114 på hål två, något kasst. bogey.
Stabil greenträff på trean från 125, nästan birdie.
Greenmiss från 200 på fyran, bogey vogey.
På femman slår jag i en träd på andraslaget och bestämmer mig för att bli aggro med wedgen 79m in på tredjeslaget. Slår den rakt på pinnen men 1,5m förbi och bränner tyvärr putten. Annars supernöjd med just wedgen.
Sexan gör jag andra birdien. Jag går för green på ett och slår mig precis vänster om green, vilket är 250m ungefär. Sedan chippar jag upp den 2m från pinne och sänker för birdie. Grym känsla.
Sjuan slår jag en kanonwedge från tee till 2-3m från pinnen men bärnner birdien.
Åttan har jag läge från fariway på tredjeslaget men toppar wedgen och det slutar med en dålig bogey.
Nian så slår jag ett sämre utslag och får en bökig wedge in som jag slår till foregreen i bakkant och därifrån blir det treputt tyvärr..

Men 38 slag +3, inga superdåliga hål. Två grymma birdies med bud på fler.Det kändes fint.
Kan nästan bara vara folk med barn och golfare vakna nu Bild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Rapport från Ekerum-helgen.

6 varv matchspel med blandade spelformer. Matchspel individuellt - 2 av 2 segrar. Den ena med 7&6 den andra med 2&1.
Lagmatch 1 bästboll vann mitt lag med 3&1.
Bästboll 2 splittade jag resultatet och sedan tror jag att mitt lag även vann greensome och scramble. Så jag gick obesegrad igenom helgen och det är ju kul.

Spelet funkade bra. Puttningen var riktigt bra, wedgarna började sitta fint och tee-spelet var helt ok.
Tyvärr så var Gamebook rätt rejält skevt i helgen så våra scorer försvann titt som tätt så jag har inga stats från rundorna.
Men om jag går på känn och lite eftertanke tror jag att jag sköt cirka +10 dag ett och sedan +5 och +7 och kanske +5 de andra individuella rundorna. Helt klart årets bästa scorer.

Banorna spelades snälla. Det var nästan ingen ruff, du fick bra rull på fairway och vi körde lägesförbättring på kortklippta eftersom fairways var rätt slitna från förra årets torka gissar jag. Sedan har ju Ekerum kanske Sveriges största greener så träffar du inte green där så kommer du aldrig att träffa en green.

Överlag så var banan rätt rejält sliten efter förra årets torka. Ett gäng greener var så skadade att du slog putten och sen höll tummarna att den skulle hoppa rätt i groparna och hålen på vägen till flaggan.

Ska se om jag lyckas återskapa någon runda i gamebook så jag kan ge mer stats.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Bra lirat Johan! Tråkigt att höra om skadorna men det är ju tyvärr svårt för någon att göra något åt.


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

JohanAdministratör skrev: 13 maj 2019, 11:54Banorna spelades snälla. Det var nästan ingen ruff, du fick bra rull på fairway och vi körde lägesförbättring på kortklippta eftersom fairways var rätt slitna från förra årets torka gissar jag. Sedan har ju Ekerum kanske Sveriges största greener så träffar du inte green där så kommer du aldrig att träffa en green. Överlag så var banan rätt rejält sliten efter förra årets torka. Ett gäng greener var så skadade att du slog putten och sen höll tummarna att den skulle hoppa rätt i groparna och hålen på vägen till flaggan.
Hur kan en golfbana som befinner sig 1.3 Km från Östersjön ha problem med torka? :|
(Finns det begränsningar på hur mycket vatten man får ta från haven och de stora insjöarna?)
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Sandstream skrev: 14 maj 2019, 12:36
JohanAdministratör skrev: 13 maj 2019, 11:54Banorna spelades snälla. Det var nästan ingen ruff, du fick bra rull på fairway och vi körde lägesförbättring på kortklippta eftersom fairways var rätt slitna från förra årets torka gissar jag. Sedan har ju Ekerum kanske Sveriges största greener så träffar du inte green där så kommer du aldrig att träffa en green. Överlag så var banan rätt rejält sliten efter förra årets torka. Ett gäng greener var så skadade att du slog putten och sen höll tummarna att den skulle hoppa rätt i groparna och hålen på vägen till flaggan.
Hur kan en golfbana som befinner sig 1.3 Km från Östersjön ha problem med torka? :|
(Finns det begränsningar på hur mycket vatten man får ta från haven och de stora insjöarna?)
Är det saltvatten kan man inte använda det utan att salta av..och det är dyrt. Kan det vara så?
Skriv svar