Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var det dags för den andra fittingen hos Dormy, Arninge med @DormyarningeKent. Idag provade vi ut wedgar och "utility järn".
Wedgar jag provade var Mixuno T20, Taylormade (Ej hi-toe) samt Callaway MD5 Jaws.

Mizuno T20
Denna wedge kändes hård vid bollträff och inte alls skön. Fick inte grepp om den riktigt.

Taylormade
Kändes mjukare i träffen men låga spinntal.

Callaway MD5 Jaws
Riktigt mjuk och skön i träffen och höga spinntal. Senast jag ägde en MD var en MD3 48 graders wedge som inte alls var lika skön i träffen.

Efter wedgarna så provade vi ett antal utility järn 3:or. Taylormade Gapr mid, Titleist, Srixon Z U85.
Men ingen av dessa slåg jag särskilt bra med. Var åträffar som resulterade i högersvänger från helvetet. Utility-järnen kändes tunga att svinga och fick inte upp någon nämnvärd klubbhastighet. Den högsta hastigheten var med Gapr som låg på 89 mph jämfört med TS3:ans 95 mph. Hela 6 mph högre fart i hybriden.

Kent satte då en Titleist TS3 hybrid på 19 grader i händerna på mig. Jag har aldrig varit en vän av hybrider, då alla hybrider jag testat har gått vänster.
Men denna gick allt annat än vänster. Bollen startade vänster, men den skruvade höger. Känslan i bollträffen var lite åt Apex 16 hybriden jag spelade med ett tag. Kändes mer som en järnklubba men ändå skön. Ljudet gillade jag också. Det lät kraftfullt och som bollen flög ifrån träffytan. Det enda är att den gick mycket högre än utility-järnen. Men det kan jag leva med då denna kommer hitta fairway mycket oftare.

Innan jag åkte där ifrån så gjorde jag slag i sak och beställde mina nya Mizuno JPX 919 Tour (5-Pw) med BS $taper 120 (svarta) skaft.
Leveransatum är den 17 januari. Så blir en tripp till Dormy den 18 januari för att hämta dom.

Har en känsla av att säsongen 2020 kommer bli en bra säsong. Har som mål att sänka hcp med 50%. Enligt det nya världshandikappsystemet så kommer jag få ett hcp på 7,4 nästa säsong.

Summering av dagens fitting.

Wedgar: MD5 Jaws. 51° (S-grind), 55° (C-grind) och 60° (X-grind) med Dynamic Gold Tour Issue Wedge S200. Alla med -2 grader lie.
Hybrid: Titleist TS3 19 grader med Hzrdus Smoke Black 6.0 80.


Lite bilder från dagens besök.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Så i måndags kom äntligen mina nya Mizuno JPX 919 Tour järn till Dormy, Arninge. Hela 4 dagar tidigare än bekräftat leveransdatum. Grymt av Mizuno. Åkte tidigare från jobbet för att hämta dom och testa dom. Valde att slå med järn 8:an, då 8, 9 och Pw är mina favoritklubbor. Under fittingen jag hade med @DormyarningeKent slog jag med järn 7:an och hade en medel-AoA på 2,4 grader upp. Men hade bra värden och bollen gick som jag ville. En fin fade utan att ens känna att jag behövde överdriva svingen för att slå en fade. Nu med järn 8:an hade jag istället en medel-AoA på -0,8 och bättre bollträffar. Det jag reagerade mest på var att bolle nspann tillbaka med 1-3 meter varje slag jag slog. Hade en medel-spinn på 9973 rpm, där jag hade några över 10200 rpm.

På lördag har jag bokat in en timme i simulator (GC Quad). Då tänkte jag gå igenom alla klubbor från j5-Pw.
Kommer kanske att filma lite med Hudl Technique (Finns bara för IPhone).

Klubborna blev riktigt snygga med det svarta KBS Tour $-Taper 120.
Detta är mitt första set från Mizuno, men kan säga att "Nothing feels like a Mizuno" stämmer.
Inga klubbor jag har spelat tidigare har känts så här bra. Både ljud och känsla vid impact är helt underbar.
Feedbacken på ej rena träffar är grym. Jagkänner när jag får tå oc hhälträffar.


Bild
Bild
Bild
Bild

Medelvärden för järn 8:an. Hade en rak push och en rak pull, annars var det fina fades.
Alla slag spann tillbaka 1-3 meter. Helt fantastiskt. En landing angel på 56,6 grader är inte heller fel.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag har jag stått i 2 tim och slagit i simulator. Gick riktigt bra idag. Jobbade på en ny svingkänsla och det funkade riktigt bra. Hade riktigt bra tryck i slagen. Slog järn 5 och 6 första gången idag. Där finns det en del att jobba på när det kommer till spridningen av slagen. men inga katastrofala resultat. Bollen hade varit i spel. Imorgon ska jag tillbaka och träffa @DormyarningeKent för en driver och fairway wood fitting. Ska bli riktigt kul.

Järn 7
Har ökat medellängden med 11 meter från när gjorde min custom fitting. Launch Angel är ca 2,5 grader lägre samt riktigt tight dispersion.

Bild
Bild

Järn 8
Går som järn 7:an gjorde när jag gorde min custom fitting. Riktigt grymt.

Bild
Bild

Järn 9
Bild
Bild

PW
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag till Dormy och träffade @DormyarningeKent för en tredje custom fitting. Denna gången för att prova ut driver och spoon. Min egen driver är en Taylormade M1 2016 och spoon är en Callaway XR 16. Dessa spred jag mest till vänster och hade en del duffar med där resultatet blev där efter. Mitt tanke var att få bort mina vänsterskruvar och känna mer kontroll och förtroende för utslagen. Började med G410 och hade en bild av att den skulle va väldigt förlåtande, men fick liknande resultat med den so min egen driver. Mina missar blev till vänster även med den. Testade olika skaft, men resultatet var inte tillfredställande. Sen plockade Kent fram en driver som jag inte ens hade en tanke på att prova. Titleist TS3. Kent satte i ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (60). Skaftet jag själv har i M1:an och hade i min Cobra F9 driver. Det första jag la märke till var det rena utseendet och den mer runda och kompakta formen jämfört med dom flesta drivers som är mer avlånga. Bara utseendet gjorde att man fick bättre förtroende för drivern. Den kändes ocksp välbalanserad och inte alls lika tung ner mot huvudet. jag slog några slag med den. Känslan och ljudet vid bollträff var helt underbar, och mina vänstermissar (pull draws) blev färre och mer oull än pull draw. Dom bra träffarna gick höger med en fade som startade vänster och kom tillbaka höger. Kent hade ställt in den på C1 (fade) och 2 gram extra vikt i tån för att eliminera vänstersidan. Sen var det dags för spoon och då blev det naturligt att välja Titleist TS3 även där med ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (70) skaft. Även här var målet att eliminera vänstersidan. Min egen spoon hade en låg kick point samt var skaftet (Speeder 565 FW) väldigt mjukt även fast det var stiff. Även här satte Kent inställningarna till C1 och 2 gram vikt i tån för fade.

Så nu har jag bytt ut hela bagen till säsongen 2020 och framåt.


WITB 2020

Driver: Titleist TS3 9,5 grader (ställd till 8,75 grader, C1 +2 gram i tån), Hzrdus Smoke Black 60 (6.0 stiff).
FW3: Titleist TS3 15 grader (ställd till (14,25 grader, C1 +2gram i tån), Hzrdus Smoke Black 70 (6.0 stiff).
Hybrid: Titleist TS3 19 grader, , Hzrdus Smoke Black 80 (6.0 stiff).
Järn: Mizuno JPX 919 Tour (-1 grad lie), KBS Tour $-taper 120 stiff (svarta skaft).
Wedgar: Callaway MD5 Jaws 51, 55, 60 grader (-2 grader lie), KBS Tour stiff.
Putter: Taylormade Spider X, KBS CT Tour Putter (svart skaft).
Boll: Bridgestone Tour B XS.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
manget
Inlägg: 253
Blev medlem: 12 aug 2015, 14:49

svingit skrev: 27 jan 2020, 00:07 Idag var jag till Dormy och träffade @DormyarningeKent för en tredje custom fitting. Denna gången för att prova ut driver och spoon. Min egen driver är en Taylormade M1 2016 och spoon är en Callaway XR 16. Dessa spred jag mest till vänster och hade en del duffar med där resultatet blev där efter. Mitt tanke var att få bort mina vänsterskruvar och känna mer kontroll och förtroende för utslagen. Började med G410 och hade en bild av att den skulle va väldigt förlåtande, men fick liknande resultat med den so min egen driver. Mina missar blev till vänster även med den. Testade olika skaft, men resultatet var inte tillfredställande. Sen plockade Kent fram en driver som jag inte ens hade en tanke på att prova. Titleist TS3. Kent satte i ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (60). Skaftet jag själv har i M1:an och hade i min Cobra F9 driver. Det första jag la märke till var det rena utseendet och den mer runda och kompakta formen jämfört med dom flesta drivers som är mer avlånga. Bara utseendet gjorde att man fick bättre förtroende för drivern. Den kändes ocksp välbalanserad och inte alls lika tung ner mot huvudet. jag slog några slag med den. Känslan och ljudet vid bollträff var helt underbar, och mina vänstermissar (pull draws) blev färre och mer oull än pull draw. Dom bra träffarna gick höger med en fade som startade vänster och kom tillbaka höger. Kent hade ställt in den på C1 (fade) och 2 gram extra vikt i tån för att eliminera vänstersidan. Sen var det dags för spoon och då blev det naturligt att välja Titleist TS3 även där med ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (70) skaft. Även här var målet att eliminera vänstersidan. Min egen spoon hade en låg kick point samt var skaftet (Speeder 565 FW) väldigt mjukt även fast det var stiff. Även här satte Kent inställningarna till C1 och 2 gram vikt i tån för fade.

Så nu har jag bytt ut hela bagen till säsongen 2020 och framåt.


WITB 2020

Driver: Titleist TS3 9,5 grader (ställd till 8,75 grader, C1 +2 gram i tån), Hzrdus Smoke Black 60 (6.0 stiff).
FW3: Titleist TS3 15 grader (ställd till (14,25 grader, C1 +2gram i tån), Hzrdus Smoke Black 70 (6.0 stiff).
Hybrid: Titleist TS3 19 grader, , Hzrdus Smoke Black 80 (6.0 stiff).
Järn: Mizuno JPX 919 Tour (-1 grad lie), KBS Tour $-taper 120 stiff (svarta skaft).
Wedgar: Callaway MD5 Jaws 51, 55, 60 grader (-2 grader lie), KBS Tour stiff.
Putter: Taylormade Spider X, KBS CT Tour Putter (svart skaft).
Boll: Bridgestone Tour B XS.
M1:an blev inte långvarig! :mrgreen:
Men kul med helt ny bag inför säsongen
WITB
Driver: TSi3
Spoon: Cobra F6
Järn 3: Titleist U500
Järn 4-7: Titleist 620 CB
Järn 8-P: Titleist 620 MB
Wedgar: Vokey SM8 (50/54/60)
Putter: SIK
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

manget skrev: 27 jan 2020, 08:25
svingit skrev: 27 jan 2020, 00:07 Idag var jag till Dormy och träffade @DormyarningeKent för en tredje custom fitting. Denna gången för att prova ut driver och spoon. Min egen driver är en Taylormade M1 2016 och spoon är en Callaway XR 16. Dessa spred jag mest till vänster och hade en del duffar med där resultatet blev där efter. Mitt tanke var att få bort mina vänsterskruvar och känna mer kontroll och förtroende för utslagen. Började med G410 och hade en bild av att den skulle va väldigt förlåtande, men fick liknande resultat med den so min egen driver. Mina missar blev till vänster även med den. Testade olika skaft, men resultatet var inte tillfredställande. Sen plockade Kent fram en driver som jag inte ens hade en tanke på att prova. Titleist TS3. Kent satte i ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (60). Skaftet jag själv har i M1:an och hade i min Cobra F9 driver. Det första jag la märke till var det rena utseendet och den mer runda och kompakta formen jämfört med dom flesta drivers som är mer avlånga. Bara utseendet gjorde att man fick bättre förtroende för drivern. Den kändes ocksp välbalanserad och inte alls lika tung ner mot huvudet. jag slog några slag med den. Känslan och ljudet vid bollträff var helt underbar, och mina vänstermissar (pull draws) blev färre och mer oull än pull draw. Dom bra träffarna gick höger med en fade som startade vänster och kom tillbaka höger. Kent hade ställt in den på C1 (fade) och 2 gram extra vikt i tån för att eliminera vänstersidan. Sen var det dags för spoon och då blev det naturligt att välja Titleist TS3 även där med ett Hzrdus Smoke Black 6.0 (70) skaft. Även här var målet att eliminera vänstersidan. Min egen spoon hade en låg kick point samt var skaftet (Speeder 565 FW) väldigt mjukt även fast det var stiff. Även här satte Kent inställningarna till C1 och 2 gram vikt i tån för fade.

Så nu har jag bytt ut hela bagen till säsongen 2020 och framåt.


WITB 2020

Driver: Titleist TS3 9,5 grader (ställd till 8,75 grader, C1 +2 gram i tån), Hzrdus Smoke Black 60 (6.0 stiff).
FW3: Titleist TS3 15 grader (ställd till (14,25 grader, C1 +2gram i tån), Hzrdus Smoke Black 70 (6.0 stiff).
Hybrid: Titleist TS3 19 grader, , Hzrdus Smoke Black 80 (6.0 stiff).
Järn: Mizuno JPX 919 Tour (-1 grad lie), KBS Tour $-taper 120 stiff (svarta skaft).
Wedgar: Callaway MD5 Jaws 51, 55, 60 grader (-2 grader lie), KBS Tour stiff.
Putter: Taylormade Spider X, KBS CT Tour Putter (svart skaft).
Boll: Bridgestone Tour B XS.
M1:an blev inte långvarig! :mrgreen:
Men kul med helt ny bag inför säsongen

Haha. Nä, den blev inte det. :mrgreen:
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

WITB 2020

Inför säsongen 2020 har jag gjort 3 st custom fittings för woods, järn och wedgar.
Detta är vad jag kommer spela med säsongen 2020 och framåt.

Driver: Titleist TS3 9,5° (8,75°) med Hzrdus Smoke Black 60 6.0
Spoon: Titleist TS3 15° (14,25°) med Hzrdus Smoke Black 70 6.0
Hybrid: Titleist TS3 19° med Hzrdus Smoke Black 80 6.0
Järn: Mizuno JPX 919 Tour (Lie: -1°) med KBS Tour $-taper 120 (Svarta) stiff
Wedgar: Callaway MD5 Jaws 51°, 55°, 60° med KBS Tour stiff. Alla wedgar har en Lie på -2°.
Putter: Taylormade SpiderX med KBS CT-Tour Putter (Svart)

Bild


Bild

Bild

Bild

Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Det där settet är riktigt hett!!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 08 feb 2020, 23:54 Det där settet är riktigt hett!!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Japp. Riktigt bra set. Allt utprovat med Kent på Dormy Arninge.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Igår var jag och slog i simulator igen. Förra gången så visade GC Quad att jag hade 6-10 grader toe down vid impact. Jag började tro att jag träffade bollen dåligt, trotts resultaten av slagen blev ändå bra. Kan efter dagens träning konstatera att det måste varit något fel sist jag slog, då mina värden var betydligt bättre idag. Eftersom sanorlikheten att bollträffen blivit grymt mycket bättre inte är särskilt hög, så var det nog något som inte stämde förra träningen. Förra veckan fick jag andra halvan av golfbagen levererad (Wedgar och träklubbor). Det första jag behövde göra var att gå tillbaka till Dormy med hybriden, då viktstaven inte gicj att få ur klubbhuvdet. Dormy skickade den till Titleist och igår fick jag en ny hybrid ifrån dom. Det visade sig att vikten hade råkat blivit limmad vid tillverkning. Ett problem jag läst andra haft just med Titleist träklubbor. Allt gik väldigt smidigt och krångelfritt.

Förutom att jag slog en massa järnslag där jag kunde konstatera att jag inte har någon större problem med bollträffen, utan det jag behöver jobba på är att minska spridningen på slagen. Speciellt med mellanjärnen oh träklubborna. Idag fick jag då slå min hybrid för första gången efter custom fittingen.
När jag provade ut den så hade jag en carry på 183 meter och totalt runt 187-188 meter med en spinn på 5000+ rpm. Riktigt kassa värden för en 19 graders hybrid. iaf för mig är det det. Idag så hade jag en medel-carry på 192 meter och en total medellängd på 214 meter. Hade några riktigt bra träffar där carryn var över 200 meter. Jag hade en medel-spinn på 2680 rpm. Nästan halverad spinn jämfört vid utprovningen. Vilket gjorde att bollen rullade lite längre.

Slog även drivern idag. Under utprovningen så hade jag en ut till in sving med 5-6 grader och stängt klubbhuvud, Vilket producerade vänster till höger skruvar. Idag när jag så var värdena mycket bättre. Hade ett in till utpår på 4,4 grader och ett klubbhuvud öppet med 3,5 grader.

Järn 9:a. Här kan man se att jag inte alls har så mycket toe down vid impact och mina träffar är lite låga men mer centrerade.
Bild
Bild
Bild

---

Järn 7.a. samma sak här. 2,3 grader toe down. Inga 7,6 grader.
Bild
Bild
Bild

---

Hybrid, 19 grader.
Bild

---

Drivern. Merparten av träffarna mot hälen och lite högre upp. Behöver nog jobba på att få upp spinnen lite. 1688 rpm är väldigt lågt.
Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar