Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Imorgon får jag mina "nya" Wilson Staff Ci9 levererade av UPS. Se om jag hinner ut en runda imorgon eller om det blir spel lör, sön och mån.
Ska bli kul med att testa nytt och se hur dessa presterar jämfört med mina nuvarande klubbor. Har läst en del recensioner och i forumom dessa klubbor och gemensamt är att alla är överens om att dom är grymt sköna och lätta att slå med.

Loften skiljer sig en aning från mina nuvarande klubbor dock samt att jag får med en j4 vilket jag inte har idag. Kan va bra från tee, då jag idag snittar ca 175-185 meter med j5 från tee.

Ci9 har 2 grader mer loft på långa järnen (3, 4, 5, 6). Medans dom korta järnen (7, 8, 9, Pw) har 1 grad mer loft.
Vet inte hur mycket det gör för spelet. kanske någon som har någon kommentar på det som kan förklara lite närmare?
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

svingit skrev:Imorgon får jag mina "nya" Wilson Staff Ci9 levererade av UPS. Se om jag hinner ut en runda imorgon eller om det blir spel lör, sön och mån.
Ska bli kul med att testa nytt och se hur dessa presterar jämfört med mina nuvarande klubbor. Har läst en del recensioner och i forumom dessa klubbor och gemensamt är att alla är överens om att dom är grymt sköna och lätta att slå med.

Loften skiljer sig en aning från mina nuvarande klubbor dock samt att jag får med en j4 vilket jag inte har idag. Kan va bra från tee, då jag idag snittar ca 175-185 meter med j5 från tee.

Ci9 har 2 grader mer loft på långa järnen (3, 4, 5, 6). Medans dom korta järnen (7, 8, 9, Pw) har 1 grad mer loft.
Vet inte hur mycket det gör för spelet. kanske någon som har någon kommentar på det som kan förklara lite närmare?
Just att gå från d100 till ci9 vet jag inte riktigt men en liten skillnad kan det nog bli. Förutom loftskillnaden har jag dessutom för mig att ci9 är kortare i lägd för respektive klubba. Vilket sänker farten lite grann.

Tror inte du tappar en hel klubba men kanske ca 5 m per klubba är min avancerat amatörmässiga gissning.

När jag gick från d100 till fg tour tappade jag en klubba i längd. Men det var ju i princip uteslutande loft.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

svingit skrev:Vet inte hur mycket det gör för spelet. kanske någon som har någon kommentar på det som kan förklara lite närmare?
Under 2015 och 2016 arbetade jag mig igenom fyra olika järnset, där loften avvek ganska markant från varandra, hela vägen från modernt starka loft till vad som anses som klassiska loft. Mina längder varierade förvånadsvärt lite klubborna emellan, men i mitt fall berodde det nog mycket på att de strongloftade klubborna hade lättare och mjukare skaft och de klassiska klubborna hade tyngre skaft. Och effekten av det blev nog främst att bollflykten blev lägre med de klassiska loften (och tunga skaften) och på så vis försvann loft-effekten helt. Kontentan blir väl att jag innan förlorade längd via för höga slag, men det tog ett litet tag innan jag fick bra stopp på bollen med den lite lägre bollbanan.

Som Mikael316 påtalade, borde skaftlängden i kombination med loften att ta av lite längd. Men om du gjorde som jag, att gå från rättså lätta och mjuka skaft till hårdare och tyngre, kanske effekten i slaglängd uteblir.
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev:Imorgon får jag mina "nya" Wilson Staff Ci9 levererade av UPS. Se om jag hinner ut en runda imorgon eller om det blir spel lör, sön och mån.
Ska bli kul med att testa nytt och se hur dessa presterar jämfört med mina nuvarande klubbor. Har läst en del recensioner och i forumom dessa klubbor och gemensamt är att alla är överens om att dom är grymt sköna och lätta att slå med.

Loften skiljer sig en aning från mina nuvarande klubbor dock samt att jag får med en j4 vilket jag inte har idag. Kan va bra från tee, då jag idag snittar ca 175-185 meter med j5 från tee.

Ci9 har 2 grader mer loft på långa järnen (3, 4, 5, 6). Medans dom korta järnen (7, 8, 9, Pw) har 1 grad mer loft.
Vet inte hur mycket det gör för spelet. kanske någon som har någon kommentar på det som kan förklara lite närmare?
Graderna kommer du inte märka av kort och gott. Det som kan skilja till en början är klubbhuvudet och farten som blir i bollen Ci9 bör vara snäppet mindre förlåtande så till du lärt dig bollträffen på de nya järnen kan missarna tappa lite längd.
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

svingit skrev:Mina mål för säsongen 2017. Mållistan uppdateras då och då.

[ ] Singelhandicap
[ ] Spela minst två tävlingar
[ ] Spela minst en 80 runda
jag kanske tänker helt fel, men om du ska ha singel borde du väl nästa ha gjort fler än en 80 runda, per automatik liksom?
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

långryggen skrev:
svingit skrev:Mina mål för säsongen 2017. Mållistan uppdateras då och då.

[ ] Singelhandicap
[ ] Spela minst två tävlingar
[ ] Spela minst en 80 runda
jag kanske tänker helt fel, men om du ska ha singel borde du väl nästa ha gjort fler än en 80 runda, per automatik liksom?
Jag menar mer att spela 80 eller bättre. Måste självklart ligga runt 85-86 för att gå på 36 poäng idag.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Hollowind skrev:
svingit skrev:Vet inte hur mycket det gör för spelet. kanske någon som har någon kommentar på det som kan förklara lite närmare?
Under 2015 och 2016 arbetade jag mig igenom fyra olika järnset, där loften avvek ganska markant från varandra, hela vägen från modernt starka loft till vad som anses som klassiska loft. Mina längder varierade förvånadsvärt lite klubborna emellan, men i mitt fall berodde det nog mycket på att de strongloftade klubborna hade lättare och mjukare skaft och de klassiska klubborna hade tyngre skaft. Och effekten av det blev nog främst att bollflykten blev lägre med de klassiska loften (och tunga skaften) och på så vis försvann loft-effekten helt. Kontentan blir väl att jag innan förlorade längd via för höga slag, men det tog ett litet tag innan jag fick bra stopp på bollen med den lite lägre bollbanan.

Som Mikael316 påtalade, borde skaftlängden i kombination med loften att ta av lite längd. Men om du gjorde som jag, att gå från rättså lätta och mjuka skaft till hårdare och tyngre, kanske effekten i slaglängd uteblir.
Klassiska loft med 52 grader på pitchen? ;)
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Hollowind
Inlägg: 792
Blev medlem: 18 jan 2015, 14:09
Ort: Göteborg (St Jörgen)

Mikael316 skrev:Klassiska loft med 52 grader på pitchen? ;)
Haha nej men från 43 på Cobra S2 Forged till 47 på AP2 får allt ses som ett steg åt det hållet i alla fall ;)
Dr: TaylorMade M4 Fujikura Red 60
Fw3: TaylorMade M1 2017
Järn: Callaway Apex CF16 Modus 105S
Wedgar: Titleist SM7 48, 54, 60
Putter: Piretti Cottonwood II
HCP: 15,2
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Lite bilder som jämför D100S med Ci9

Sulan är betydligt smalare på Ci9. D100 ser ju ut att kunna glida en mil på gräset innan den träffar bollen :lol:
Bild

Ci9 cavity ser mindre ut än D100.
Bild
Bild

Topline på Ci9 är betydligt smalare än på D100. Inger ett renare och mer förtroendegivande intryck tycker jag.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Mackel95
Inlägg: 111
Blev medlem: 18 apr 2017, 08:52
Ort: Torslanda

Fräscha stickor! :-D
Driver: Callaway Epic 10.5°
Spoon: Mizuno JPX EZ
3h: Wilson D-200 19° Stiff
Järn: Mizuno JPX-900 Hot Metal, S300. 5-GW
Wedgar: Titleist SM5 - 54/10, SM6 - 60/8
Putter: TaylorMade Spider Röd 34"
HCP: 17,6. Start 2017: 35,5
Skriv svar