Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Kollade igenom hemmaklubbens tävlingar för 2020 och gjorde ett preliminärt tävlingsschema för säsongen 2020.

Länk: https://johannesberg.se/tavling/


Johannesberg GK (Hemmaklubb)
---
2020-05-01 Första maj försöket
2020-05-09 Göran Kjellström Memorial
2020-05-23 Vårslaget
2020-06-27 Sommarslaget
2020-07-25 Semesterslaget
2020-08-01 KM stora
2020-09-05 Höstslaget/final
2020-09-19 KM ålders
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4704
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Kul med många tävlingar!
bara att börja träna med tävlingslikt nu då..
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

JohanAdministratör skrev: 26 feb 2020, 09:43 Kul med många tävlingar!
bara att börja träna med tävlingslikt nu då..
Japp. Blir mycket mer träning på bana i år än förra året. Fördelen med att inte ha överfullt med medlemmar är att man kan ta det lugnt och stanna kvar på hålet och träna olika på olika scenarion man kan ställas inför. Träna extra från vissa avstånd in mot green och från lägen man vet man ofta hamnar i.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

I helgen var jag och tränade i simulator. Hade bokat 1 tim, men då det var ledigt timmen efter så bokade jag även in den. Så det blev totalt 2 timmar i simulator. Förra träninge, där jag slog mycket med järn 7 så hade jag väldigt låg spinn och höjd på slagen samt spred jag slagen väldigt mycket. I helgen så gick det betydligt bättre. Jag hade inför träningen bytt till midsize grep från Karma. Dessa vägde bara 3 gam mer än mina standards grepp från Golf Pride som var av modellen Tour Velvet Plus4. Men dessakändes väldigt smala och jag stängde klubban väldigt fort. Målet med midsize var att tysta ner händerna vid imapct, vilket också hände. Det resulterade i att jag fick mer spinn i bollen. ca 700 rpm mer pga att jag kunde hålla bladet öppet vid impact. Även peak höjden steg med 3 meter och det resulterade i ca 2,5 grad mer i Decent angel, vilket gör att bollen stannar snabbare. Jag tappade inget i carry längd då jag hade ca 2,7 mph högre svinghastighet än förra gången. Jag spred även bollarna mindre, vilket kan ses på bilderna. Dock har jag fortfarande en väldig toe down vid impact, som resulterar i lite pushade bollar. men inte så det egentligen blir något större problem. Bollarna hamnade ändå på green.

När jag blev utpovad för gärnen så hade jag en carry på 143 meter med järn 7.an och en decent angel på 54,9 grader och spinn på över 6200 rpm. Sedan utprovningen gjordes så har jag hittat 10 meter carry och ligger mer i linje med vad jag vill ha mina carry-längder. Har ca 10-12 meter mellan varje klubba. När jag provade ut 19 graderas hybriden så hade jag en carry på 183 meter och en spinn på över 5000 rpm. Nu har jag en carry på 210 meter (27 meter längre carry!) och den rullar ut till 220-225 meter med en spinn på strax över 3300 rpm. Detta direkt från matta och inte uppeggad som på utprovningen. Detta är nog en klubba som kommer användas ofta i sommar. Jag är väldigt nöjd hur allt har utvecklats sedan utprovningarna av klubborna.

Bild
Bild

Klubb data
Bild

Boll data
Bild
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

svingit skrev:I helgen var jag och tränade i simulator. Hade bokat 1 tim, men då det var ledigt timmen efter så bokade jag även in den. Så det blev totalt 2 timmar i simulator. Förra träninge, där jag slog mycket med järn 7 så hade jag väldigt låg spinn och höjd på slagen samt spred jag slagen väldigt mycket. I helgen så gick det betydligt bättre. Jag hade inför träningen bytt till midsize grep från Karma. Dessa vägde bara 3 gam mer än mina standards grepp från Golf Pride som var av modellen Tour Velvet Plus4. Men dessakändes väldigt smala och jag stängde klubban väldigt fort. Målet med midsize var att tysta ner händerna vid imapct, vilket också hände. Det resulterade i att jag fick mer spinn i bollen. ca 700 rpm mer pga att jag kunde hålla bladet öppet vid impact. Även peak höjden steg med 3 meter och det resulterade i ca 2,5 grad mer i Decent angel, vilket gör att bollen stannar snabbare. Jag tappade inget i carry längd då jag hade ca 2,7 mph högre svinghastighet än förra gången. Jag spred även bollarna mindre, vilket kan ses på bilderna. Dock har jag fortfarande en väldig toe down vid impact, som resulterar i lite pushade bollar. men inte så det egentligen blir något större problem. Bollarna hamnade ändå på green.

När jag blev utpovad för gärnen så hade jag en carry på 143 meter med järn 7.an och en decent angel på 54,9 grader och spinn på över 6200 rpm. Sedan utprovningen gjordes så har jag hittat 10 meter carry och ligger mer i linje med vad jag vill ha mina carry-längder. Har ca 10-12 meter mellan varje klubba. När jag provade ut 19 graderas hybriden så hade jag en carry på 183 meter och en spinn på över 5000 rpm. Nu har jag en carry på 210 meter (27 meter längre carry!) och den rullar ut till 220-225 meter med en spinn på strax över 3300 rpm. Detta direkt från matta och inte uppeggad som på utprovningen. Detta är nog en klubba som kommer användas ofta i sommar. Jag är väldigt nöjd hur allt har utvecklats sedan utprovningarna av klubborna.

Bild
Bild

Klubb data
Bild

Boll data
Bild

När du jämför mellan provning och din träning, är det samma simulator och slår du på samma boll ?
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

stevvee skrev: 09 mar 2020, 09:13
svingit skrev:I helgen var jag och tränade i simulator. Hade bokat 1 tim, men då det var ledigt timmen efter så bokade jag även in den. Så det blev totalt 2 timmar i simulator. Förra träninge, där jag slog mycket med järn 7 så hade jag väldigt låg spinn och höjd på slagen samt spred jag slagen väldigt mycket. I helgen så gick det betydligt bättre. Jag hade inför träningen bytt till midsize grep från Karma. Dessa vägde bara 3 gam mer än mina standards grepp från Golf Pride som var av modellen Tour Velvet Plus4. Men dessakändes väldigt smala och jag stängde klubban väldigt fort. Målet med midsize var att tysta ner händerna vid imapct, vilket också hände. Det resulterade i att jag fick mer spinn i bollen. ca 700 rpm mer pga att jag kunde hålla bladet öppet vid impact. Även peak höjden steg med 3 meter och det resulterade i ca 2,5 grad mer i Decent angel, vilket gör att bollen stannar snabbare. Jag tappade inget i carry längd då jag hade ca 2,7 mph högre svinghastighet än förra gången. Jag spred även bollarna mindre, vilket kan ses på bilderna. Dock har jag fortfarande en väldig toe down vid impact, som resulterar i lite pushade bollar. men inte så det egentligen blir något större problem. Bollarna hamnade ändå på green.

När jag blev utpovad för gärnen så hade jag en carry på 143 meter med järn 7.an och en decent angel på 54,9 grader och spinn på över 6200 rpm. Sedan utprovningen gjordes så har jag hittat 10 meter carry och ligger mer i linje med vad jag vill ha mina carry-längder. Har ca 10-12 meter mellan varje klubba. När jag provade ut 19 graderas hybriden så hade jag en carry på 183 meter och en spinn på över 5000 rpm. Nu har jag en carry på 210 meter (27 meter längre carry!) och den rullar ut till 220-225 meter med en spinn på strax över 3300 rpm. Detta direkt från matta och inte uppeggad som på utprovningen. Detta är nog en klubba som kommer användas ofta i sommar. Jag är väldigt nöjd hur allt har utvecklats sedan utprovningarna av klubborna.

Bild
Bild

Klubb data
Bild

Boll data
Bild
När du jämför mellan provning och din träning, är det samma simulator och slår du på samma boll ?
Nej. Det var Trackman. Butiken jag slår hos har Foresight GC Quad som är bättre inomhus. Här använder mina egna bollar Bridgestone Tour B XS. På utprovningen så tror jag det är DX2 bollar. Dock ska dom två simulatorerna vara väldigt lika varanda enligt jämförelser jag läst, där GC Quaden vinner med liten marginal inomhus, medans Trackman vinner utomhus. Däremot mätet GC Quaden klubbhastigheten direkt vid impact istället för mitt i klubban efter impact. Så club speed blir något högre med GC Quad då jag själv anser den mäter klubbhastighet på ett bättre sätt.

När jag gjorde utprovningen av yträklubborna hade jag även med mig min järn 8:a och den gick lika långt i Dormy studions Trackman som med GC Quad med liknande backspin.
Så det är väl den enda jämförelsen jag har med järnen efter utprovningen. Ska boka in en uppföljning sen när säsongen har börjat och jag spelat några rundor för att se om det behövs ändras något.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag är det träningstävlingen 1 av 3 för uttagning till klubblags SM i division 2 på hemmaplan i Juli. Spel från vit tre, vilket innebär 439 meter längre bana.

I veckan så spelade jag två träningsrundor från vit tee för att planera vilken strategi jag tänkt använda. Från gul tee bärbuske jag gå för det på två på par 5 hålen om jag har möjlighet. Då jag slår mina hybrider riktigt bra. Kom iaf fram till att jag inte kommer gå för det, utan spela smartare och fokusera på att score så lågt jag kan.

I tisdags och onsdags spelade jag vit tee och hade 88 och 76 slag. Den senare även en sänktning då jag skrapade ihop 42 poäng. Vilket tog ner mitt hcp till 5,5.


Sent from my iPhone using Tapatalk
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu var det ett tag sen jag uppdaterade dagboken. Har spelat en hel del golf. Tack vare corona har jag kunnat spla mer golf än jag räknade med. Från mitten på mars började vi jobba hemifrån. Än så länge har jag spelat 56 rundor i år. Alla på hemmabanan. Resultaten har varit blandade under säsongen. Men har lyckats jobba mig ner till hcp 0,2 från 8,5. Mitt huvumål är att ha halverat hcp när säsongen är över någonstans i mitten av oktober. På tal om tävlingar, så fick jag förfrågan om jag ville spela seriespel för H40 laget. Självklart tackade jag ja. Det är tre speltillfällen, första redan den 9 augusti å Roslagens GK gamla banan.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
ChristofferG
Inlägg: 7
Blev medlem: 24 jul 2017, 00:08

Wow vilken sänkning av hcp! Vad har du gjort annorlunda i år mot tidigare? Kan ju omöjligt bara vara spel som gjort skillnaden :)
_____________________________________________

Driver Epic Subzero Spoon Cobra King LTD Utility Cobra UI2 Järn Zrixon z765 4-P Wedgar Sm7or Putter Scotty Cameron
_________________________
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1381
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

ChristofferG skrev: 20 jul 2020, 23:25 Wow vilken sänkning av hcp! Vad har du gjort annorlunda i år mot tidigare? Kan ju omöjligt bara vara spel som gjort skillnaden :)
Första jag gjorde under vintern var tre custom fittings för järn, wedgar och träklubbor. Sen har jag tränat en gång i veckan i simulator hos min lokala golfbutik. Dom har en GC Quad simulator. Väldigt trevlig simulator 🙂 Utöver det har jag stått och gjort rörelser i slow motion hemma framför spegeln.
Ute på driving rangen har jag jobbat på svingen. Sen har jag spelat en hel del golf under säsongen. 56 rundor än så länge.
WITB 2024

Driver: Titleist TSr4 9*.
FW3: Titleist TSr3 13,5*.
FW7: Titleist TSr2 21*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: - Vokey SM10 50/8F - 54/10S - 58/12D.
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Boll: Titleist Pro V1
Skriv svar