Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

DormyarningeKent skrev: 04 dec 2019, 15:29 jag kan inte se att det ena är bättre än det andra utan bara olika, jag ser om något hellre att det visar mer långsamt än snabbt för många överskattar sig själva och minns många bra slag men inte hur långt ett dåligt slag gick vilket är fullt förståeligt och om jag mäter hur långt en drive gick tar jag såklart min bästa :) och vi har en tendens att slå hårdare i en simulator än på bana pga att man strävar att "slå" maskinen och säg själv medan på banan är varje slag viktigt och då slår man generellt lite lugnare.

kul att höra olika åsikter om dem och det är bra att trackman får hård kunkurrens så de utvecklar varandra till bättre produkt för oss som använder dem.

TM1,2 och 3s radar har haft väldigt svårt att läsa av Taylormades och Nikes driver men på tm 4 med dubbel radar är det klart bättre och där man man även få bollträffen vilket är superbra som du säger.
ser en framtid med mer putterfittings med gc quad 2 helt klart och jag hoppas fler börjar använda det.
Fast jag slår inte hårdare i en simulator. På lördag ska jag till butiken och spela bana istället för att bara slå på simulator-rangen.

Fast det är just TM4 jag har haft svårt att få drivern att registreras. Även korta järn som Pw har TM4 haft svårt att registrera av någon underlig anledning.

Återkommer på lördag med rapport om hur det gick.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
WilsonKent
Inlägg: 183
Blev medlem: 07 aug 2018, 13:40

en liten kuggis då:) hur vet du att du slår lika hårt på banan?? svårt att känna hur hårt man svingar även om det känns lika hårt. De yttre faktorerna gör ju såklart att du får de längder du får:)

kan vara ljuset eller hur trackman är ställd och inställd med, annars verkar det lite konstigt. kanske fler som haft samma problem?

så sjukt bra att man kan spela på bana med en riktigt bra simulator nu för tiden, håller ju igång vår golf på ett helt nytt sätt än vad man kunde för 10-15 år sedan. inte konstigt det är fullt i varenda hall nu för tiden.
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

TrackMan och Foresight gör ju två olika saker. Den ena mäter klubba och boll med radar bakifrån och räknar ut mycket av vad klubban gör, den andra mäter (tar bild har jag för mig) av vad klubban gör i träffen och räknar ut vad bollen gör. Foresight har ett bättre rykte inomhus av den anledningen då TrackMan anses bli begränsad av begränsad bollflykt även om TM4 löst mycket av de problemen.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag var jag till lokala golfbutiken då jag hade bokat en timme i golfsimulatorn. Var meningen att jag skulle spela på banana, men det blev inte riktigt så. Under uppvärmningen så började jag slå drivar. Jag ville naturligtvis veta om jag kunde upprepa förra helgens driverlängder med M1:an. Då tyckte jag att skaftet (Aldila Rogue Silver 70 (78 gram x-stiff, 2.8 torque) var lite hårt. Det kändes fortfarade hårt. Efter förra helgen började jag titta efter ett lättare och mer mjukt och följsamt skaft. Slutade med att jag idag köpte ett begagnat Hzrdus Smoke Black 6.0 (stiff) av butiken. skaftet har endast används när under driver fitting. Spelade det skaftet i min F9:a under säsongen och gillade det. Du dt behövdes sättas på en M1 adapter så fick jag inte med mig skaftet idag.Ska till butiken igen den 23 december för en timme i simulatorn (GC Quad). Då blir det att montera i nya skaftet.

Blev imponerad av min carry och total längd samt min låga spinn.

Mina driver-inställningar.

Loft: 10,5 (+2 grader. Standard = 8,5 grader)
Bakre vikt: Längst fram.
Främre vikt: Neutral.

Ska kanske testa att sätta ner drivern till 8,5 grader med tanke på min höga AoA och få ner launch angle en aning.


Här är några av mina drivar från dagens träning.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 07 dec 2019, 23:03 Idag var jag till lokala golfbutiken då jag hade bokat en timme i golfsimulatorn. Var meningen att jag skulle spela på banana, men det blev inte riktigt så. Under uppvärmningen så började jag slå drivar. Jag ville naturligtvis veta om jag kunde upprepa förra helgens driverlängder med M1:an. Då tyckte jag att skaftet (Aldila Rogue Silver 70 (78 gram x-stiff, 2.8 torque) var lite hårt. Det kändes fortfarade hårt. Efter förra helgen började jag titta efter ett lättare och mer mjukt och följsamt skaft. Slutade med att jag idag köpte ett begagnat Hzrdus Smoke Black 6.0 (stiff) av butiken. skaftet har endast används när under driver fitting. Spelade det skaftet i min F9:a under säsongen och gillade det. Du dt behövdes sättas på en M1 adapter så fick jag inte med mig skaftet idag.Ska till butiken igen den 23 december för en timme i simulatorn (GC Quad). Då blir det att montera i nya skaftet.

Blev imponerad av min carry och total längd samt min låga spinn.

Mina driver-inställningar.

Loft: 10,5 (+2 grader. Standard = 8,5 grader)
Bakre vikt: Längst fram.
Främre vikt: Neutral.

Ska kanske testa att sätta ner drivern till 8,5 grader med tanke på min höga AoA och få ner launch angle en aning.

Här är några av mina drivar från dagens träning.
Hur träffade du bollarna du länkar här? Med en så hög launch men så låg spinn, i mina ögon är troligen mindre spinn det sista du vill ha i detta läge.
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

MaxP skrev: 09 dec 2019, 07:59
svingit skrev: 07 dec 2019, 23:03 Idag var jag till lokala golfbutiken då jag hade bokat en timme i golfsimulatorn. Var meningen att jag skulle spela på banana, men det blev inte riktigt så. Under uppvärmningen så började jag slå drivar. Jag ville naturligtvis veta om jag kunde upprepa förra helgens driverlängder med M1:an. Då tyckte jag att skaftet (Aldila Rogue Silver 70 (78 gram x-stiff, 2.8 torque) var lite hårt. Det kändes fortfarade hårt. Efter förra helgen började jag titta efter ett lättare och mer mjukt och följsamt skaft. Slutade med att jag idag köpte ett begagnat Hzrdus Smoke Black 6.0 (stiff) av butiken. skaftet har endast används när under driver fitting. Spelade det skaftet i min F9:a under säsongen och gillade det. Du dt behövdes sättas på en M1 adapter så fick jag inte med mig skaftet idag.Ska till butiken igen den 23 december för en timme i simulatorn (GC Quad). Då blir det att montera i nya skaftet.

Blev imponerad av min carry och total längd samt min låga spinn.

Mina driver-inställningar.

Loft: 10,5 (+2 grader. Standard = 8,5 grader)
Bakre vikt: Längst fram.
Främre vikt: Neutral.

Ska kanske testa att sätta ner drivern till 8,5 grader med tanke på min höga AoA och få ner launch angle en aning.

Här är några av mina drivar från dagens träning.
Hur träffade du bollarna du länkar här? Med en så hög launch men så låg spinn, i mina ögon är troligen mindre spinn det sista du vill ha i detta läge.

Är väl det H IMPACT och V-IMPACT visar? Enligt siffrorna så är det lite mot hälen och ovanför center jag träffar med drivern. Ovanför center träffar genererar väl generellt mindre spinn än center och låga träffar.


Träffar i bildordning uppifrån och ner.

1. H IMPACT: -19 mm TOE. V IMPACT: 3 mm HIGH.
2. H IMPACT: -22 mm TOE. V IMPACT: 14 mm HIGH.
3. H IMPACT: -15 mm TOE. V IMPACT: 6 mm HIGH.
4. H IMPACT: -4 mm TOE. V IMPACT: 13 mm HIGH.
5. H IMPACT: 0 mm TOE. V IMPACT: 2 mm HIGH.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
joakim.pekkari
Inlägg: 789
Blev medlem: 07 jun 2017, 19:48
Ort: Lund
Kontakt:

svingit skrev: 07 dec 2019, 23:03 Idag var jag till lokala golfbutiken då jag hade bokat en timme i golfsimulatorn. Var meningen att jag skulle spela på banana, men det blev inte riktigt så. Under uppvärmningen så började jag slå drivar. Jag ville naturligtvis veta om jag kunde upprepa förra helgens driverlängder med M1:an. Då tyckte jag att skaftet (Aldila Rogue Silver 70 (78 gram x-stiff, 2.8 torque) var lite hårt. Det kändes fortfarade hårt. Efter förra helgen började jag titta efter ett lättare och mer mjukt och följsamt skaft. Slutade med att jag idag köpte ett begagnat Hzrdus Smoke Black 6.0 (stiff) av butiken. skaftet har endast används när under driver fitting. Spelade det skaftet i min F9:a under säsongen och gillade det. Du dt behövdes sättas på en M1 adapter så fick jag inte med mig skaftet idag.Ska till butiken igen den 23 december för en timme i simulatorn (GC Quad). Då blir det att montera i nya skaftet.

Blev imponerad av min carry och total längd samt min låga spinn.

Mina driver-inställningar.

Loft: 10,5 (+2 grader. Standard = 8,5 grader)
Bakre vikt: Längst fram.
Främre vikt: Neutral.

Ska kanske testa att sätta ner drivern till 8,5 grader med tanke på min höga AoA och få ner launch angle en aning.


Här är några av mina drivar från dagens träning.
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 5-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 0-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 2-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 1-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 6-2.md.jpg[/img ]
Är det jag som tolkar siffrorna fel eller är de flesta av de här slagen en halv wedge i sidled också?
WITB 2021
TaylorMade SIM 9°
Titleist 917F3 13,5°
TaylorMade P790 UDI J2
Srixon Z 585 J3-J4, Z 785 J5, Z Forged J6-PW
Cleveland RTX 4 Raw 50, 54, 58
Scotty Cameron Studio Style Newport 2 / TM Spider X
Hcp: Scratch
Klubb: PGA Sweden National
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

joakim.pekkari skrev: 09 dec 2019, 18:26
svingit skrev: 07 dec 2019, 23:03 Idag var jag till lokala golfbutiken då jag hade bokat en timme i golfsimulatorn. Var meningen att jag skulle spela på banana, men det blev inte riktigt så. Under uppvärmningen så började jag slå drivar. Jag ville naturligtvis veta om jag kunde upprepa förra helgens driverlängder med M1:an. Då tyckte jag att skaftet (Aldila Rogue Silver 70 (78 gram x-stiff, 2.8 torque) var lite hårt. Det kändes fortfarade hårt. Efter förra helgen började jag titta efter ett lättare och mer mjukt och följsamt skaft. Slutade med att jag idag köpte ett begagnat Hzrdus Smoke Black 6.0 (stiff) av butiken. skaftet har endast används när under driver fitting. Spelade det skaftet i min F9:a under säsongen och gillade det. Du dt behövdes sättas på en M1 adapter så fick jag inte med mig skaftet idag.Ska till butiken igen den 23 december för en timme i simulatorn (GC Quad). Då blir det att montera i nya skaftet.

Blev imponerad av min carry och total längd samt min låga spinn.

Mina driver-inställningar.

Loft: 10,5 (+2 grader. Standard = 8,5 grader)
Bakre vikt: Längst fram.
Främre vikt: Neutral.

Ska kanske testa att sätta ner drivern till 8,5 grader med tanke på min höga AoA och få ner launch angle en aning.


Här är några av mina drivar från dagens träning.
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 5-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 0-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 2-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 1-2.md.jpg[/img ]
[img]https://www.forumbilder.com/images/2019 ... 6-2.md.jpg[/img ]
Är det jag som tolkar siffrorna fel eller är de flesta av de här slagen en halv wedge i sidled också?
Nejdå, då, en del är rätt snea. Delvis det hårda tunga (78 gram) skaftet samt ett ut/in spår.
Hoppas på att nya mjukare stiff skaftet (Hzrdus Smoke Black 6.0) ska fixa det mesta av problemet, sen är det lite svingspår-justeringar.

EDIT: Sen startade jag inte bollen höger, utan på target line. Vilket gör att det offline siffrorna ser konstiga ut. Spelar vanligtvis drwa med drivern från tee. Då borde jag egentligen ställt upp höger för att starta bollen höger.
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1367
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Nu är det julafton och jag sitter på bussen ut till föräldrarna för att fira jul. För att döda lite tid så tänkte jag berätta om min custom fitting på Dormy, Arninge jag hade med @DormyarningeKent. Kent är en riktigt trevlig och pratglad person, vilket jag tyckte var bra. Vi började med att slå några slag med mina ena klubbor (Wilson Staff Pi5). Min typiska miss har alltid varit vänster, och det vad slagen också visade. Alla slag gick vänster (Draw/Pull draw). Jag kände att jag fick anstränga mig för att slå dom rakt. Efter det så provade jag nåra olika klubbor Kent plockat fram efter att jag berättat vad jag villefå ut av nya klubbor.

Den klubba som stack ut mest i form av kontroll´och precision var Mizuno JPX 919 Tour. Ken beskrev den som 90% bladklubba och 10% förlåtande egenskaper. Provade den med ett KBS Tour $-taper 120 skaft och -1 grad lie. Jag känner direkt att klubban är lättare än mina egna klubbor. Jag svingar den utan problem med bra kontroll. Känner var jag har klubban hela tiden genom svingen. Första slaget går höger med en fade. Tänkte att jag måste svingat fel, men efterföljande slag går även dom höger. Svingdatat visar att jag har en lite ut till in sving, vilket jag även hade med mina egna klubbor som ändå gick vänster. Det är just det här som jag var ute efter. Att eliminera mina missar till vänster och spela en fade för bättre kontroll.

Kent har alltså lyckats förvandla draws/pull draws till en fin fade, utan att jag ändrat min sving någota alls.

Nästa fitting blir redan till helgen, på lördag. Då ska jag prova ut wedgar och utility järn.


Specen för mina nya klubbor:

Klubbor: JPX 919 Tour (5-Pw)
Lie: -1 grad.
Skaft: KBS Tour $-taper 120 stiff (Svarta skaft).
Grepp: Golf Pride MCC Align Plus 4 (Ribbed).


På bilden ser ni alla klubbor jag testade. Den vita cirkeln är mina egna klubbor. Den lila cirkeln är JPX 919 Tour.
JPX:en hade den mest tighta och centrerade spridningen jämfört med dom andra klubborna.
Värdena är riktigt bra. En landing angel på nästan 55 grader gör så att bollen stannar fort.

Bild

Lite tydligare bild på dispersion med varje klubbmodell.
Bild

En nöjd och lyrisk Svingit efter fittingen.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Trevligt inlägg!


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar