Svingit Golf - säsongen 2024

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Tog semester resten av september för att lira så mycket golf som möjligt. Är 5 rundor i från 100 rudor för säsongen. Idag bokade jag in en runda 15:20 för att försöka få till något som likar ett träningsruna inför Ålders KM i helgen. spelar i H40 klassen. KM spelas över 36 hål från gul tee. Men träningen kom av sig helt och byttes ut mpt irritation då jag han i kapp gäster och inte så få heller. När jag kommer upp på tee på hål 12 står där redan två bollar och väntar på att få slå ut. En boll väntar på att få spela in på green där en 4:e boll står och puttar. Jag har aldrig varit med om ett sådant totalt stopp. När jag annars spelar själv så går jag runt 18 hål på 2 tim: 15 min. Nu tog det 3 tim: 30 min. Jag började fundera på hur man som spelare inte klarar av att hålla tempo och om sådant inte lärs ut idag vid grönt kort kurser. Bollen framför mig skyller på att det går långsamt längre fram, men jag har sätt hur dåligt dom spelar och letar ofta boll samt går oooooootroligt lååååååååååååångsaaaaaaaaaaamt. Så träningen kom av sig helt pga jag inte kunde hålla fokus då jag på vissa hål fick vänta upp till 10-15 min innan jag kunde slå ut. Faaaaaaaantastiskt. Kan väl iaf glädjas åt den fina septemberdagen som jag fick njuta av lite extra 😂

Andra saker jag har haft för mig är att jag experimenterat med counter balancing av järnen. Jag vill känna mer tyngd under greppet. Har på sistonde känt att händerna tappar lite kontrollen när klubhuvudet känns tungt. Klubbhuvudet har kontrollerat händerna. Det är ju trotts allt händerna man vill ha kontrollen i. iaf jag vill det. Jag började tejpa olika mycket vikt i greppänden och kom fram till att 80 gram var "sweetspot". Googlade upp Tour lock pro counter plug som Nordica säljer. Men priserna var en chock. 80 gram för 319 kr. Så ringde min lokala butik och dom kunde få tag på 80 grams vikter och dessa kostade bara 150 kr. Passade då på att beställa nya grepp till järnen också, så jag har samma. Blev Tour Velvet Ribbed. Jag gillar känslan i dessa grepp. Så på måndag blir det till att lämna in klubborna för att få dom fixade.

Här är iaf bild tagen i utsiktstornet på hål 16. banan ser vacker ut i höstskrudd. Blir lite britisk hedbana på våren och hösten.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Användarens profilbild
Sullanos
Inlägg: 149
Blev medlem: 25 nov 2016, 09:31
Ort: Västerås (Boden)
Kontakt:

svingit skrev:Tog semester resten av september för att lira så mycket golf som möjligt. Är 5 rundor i från 100 rudor för säsongen. Idag bokade jag in en runda 15:20 för att försöka få till något som likar ett träningsruna inför Ålders KM i helgen. spelar i H40 klassen. KM spelas över 36 hål från gul tee. Men träningen kom av sig helt och byttes ut mpt irritation då jag han i kapp gäster och inte så få heller. När jag kommer upp på tee på hål 12 står där redan två bollar och väntar på att få slå ut. En boll väntar på att få spela in på green där en 4:e boll står och puttar. Jag har aldrig varit med om ett sådant totalt stopp. När jag annars spelar själv så går jag runt 18 hål på 2 tim: 15 min. Nu tog det 3 tim: 30 min. Jag började fundera på hur man som spelare inte klarar av att hålla tempo och om sådant inte lärs ut idag vid grönt kort kurser. Bollen framför mig skyller på att det går långsamt längre fram, men jag har sätt hur dåligt dom spelar och letar ofta boll samt går oooooootroligt lååååååååååååångsaaaaaaaaaaamt. Så träningen kom av sig helt pga jag inte kunde hålla fokus då jag på vissa hål fick vänta upp till 10-15 min innan jag kunde slå ut. Faaaaaaaantastiskt. Kan väl iaf glädjas åt den fina septemberdagen som jag fick njuta av lite extra Bild

Andra saker jag har haft för mig är att jag experimenterat med counter balancing av järnen. Jag vill känna mer tyngd under greppet. Har på sistonde känt att händerna tappar lite kontrollen när klubhuvudet känns tungt. Klubbhuvudet har kontrollerat händerna. Det är ju trotts allt händerna man vill ha kontrollen i. iaf jag vill det. Jag började tejpa olika mycket vikt i greppänden och kom fram till att 80 gram var "sweetspot". Googlade upp Tour lock pro counter plug som Nordica säljer. Men priserna var en chock. 80 gram för 319 kr. Så ringde min lokala butik och dom kunde få tag på 80 grams vikter och dessa kostade bara 150 kr. Passade då på att beställa nya grepp till järnen också, så jag har samma. Blev Tour Velvet Ribbed. Jag gillar känslan i dessa grepp. Så på måndag blir det till att lämna in klubborna för att få dom fixade.

Här är iaf bild tagen i utsiktstornet på hål 16. banan ser vacker ut i höstskrudd. Blir lite britisk hedbana på våren och hösten.
Bild
Är det tredje gången du byter grepp på järnen inom ett år? Eller så kanske jag blandar ihop dig men någon annan Bild


Sent from my iPhone using Svensktgolfforum
Driver: Cobra F9 Smoke 6,0
Fairwaywood/hybrid: Mizuno JPX 900
Järn: Callaway X Forged 18 (4-PW)
Wedge: TaylorMade Hi Toe 50 & 56
Putter Toulon
Boll: TP5x
Instagram: Sullanos
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 18 sep 2020, 21:41
Andra saker jag har haft för mig är att jag experimenterat med counter balancing av järnen. Jag vill känna mer tyngd under greppet. Har på sistonde känt att händerna tappar lite kontrollen när klubhuvudet känns tungt. Klubbhuvudet har kontrollerat händerna. Det är ju trotts allt händerna man vill ha kontrollen i. iaf jag vill det. Jag började tejpa olika mycket vikt i greppänden och kom fram till att 80 gram var "sweetspot". Googlade upp Tour lock pro counter plug som Nordica säljer. Men priserna var en chock. 80 gram för 319 kr. Så ringde min lokala butik och dom kunde få tag på 80 grams vikter och dessa kostade bara 150 kr. Passade då på att beställa nya grepp till järnen också, så jag har samma. Blev Tour Velvet Ribbed. Jag gillar känslan i dessa grepp. Så på måndag blir det till att lämna in klubborna för att få dom fixade.
80 gram är galet mycket! Måste bli en helt annan känsla, när jag slänger i 20 gram i mina SwitchGrips känns det som en helt annan golfklubba, alltså tänker jag att 80 gram borde kännas som fyra andra golfklubbor? :lol: Oavsett är det som du säger - känslan som bestämmer.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Tänk på att du tagit dig till scratch med din setup.. för mkt pill kan också stjälpa.
Du kan självklar testa men jag tipsar bara om att du har en bra setup.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

svingit skrev: 18 sep 2020, 21:41Bollen framför mig skyller på att det går långsamt längre fram, men jag har sätt hur dåligt dom spelar och letar ofta boll samt går oooooootroligt lååååååååååååångsaaaaaaaaaaamt. Så träningen kom av sig helt pga jag inte kunde hålla fokus då jag på vissa hål fick vänta upp till 10-15 min innan jag kunde slå ut. Faaaaaaaantastiskt.
Nu kanske jag låter som bror Duktig men det kan vara bra att få träna på sånt också.
På tävlingar kan det bli en del väntan eftersom folk letar boll, ska läsa puttar från 3 håll osv. Bra att vänja sig och kunna fokusera när det blir ens tur :)
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Sandstream skrev:
svingit skrev: 18 sep 2020, 21:41Bollen framför mig skyller på att det går långsamt längre fram, men jag har sätt hur dåligt dom spelar och letar ofta boll samt går oooooootroligt lååååååååååååångsaaaaaaaaaaamt. Så träningen kom av sig helt pga jag inte kunde hålla fokus då jag på vissa hål fick vänta upp till 10-15 min innan jag kunde slå ut. Faaaaaaaantastiskt.
Nu kanske jag låter som bror Duktig men det kan vara bra att få träna på sånt också.
På tävlingar kan det bli en del väntan eftersom folk letar boll, ska läsa puttar från 3 håll osv. Bra att vänja sig och kunna fokusera när det blir ens tur :)
Säger samma sak till mina junisar. Bild


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Idag spelade jag runda 100 och 101 för säsongen. Under dom senaste rundrna har jag börjat med en spelstrategi där jag delat upp banan i 6 minirundor om 3 hål i varje minirunda. Varje minirunda har jag satt ett mål att uppnå som par och bogey. Målet baseras på hur jag spelat hålen tidigare och hur svårt hålet är enligt min egen uppfattning. Det blir en tävling mot banan. Vilket gör att jag då inte fokuserar på totalresultatet utan endast fokuserar på resultate för nuvarande minirunda. Man nollställer resultatet för varje ny minirunda och den avslutade minirundan är historia. Jag spelar två spel. Slagtävling samt Matchspel mot banan.

Kan se ut så här.

Här är runda 1. Jag gick +2 mot satt mål.
Bild

Här är runda 2. Jag gick -1 mot satt mål.
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

svingit skrev: 23 sep 2020, 23:30 Idag spelade jag runda 100 och 101 för säsongen. Under dom senaste rundrna har jag börjat med en spelstrategi där jag delat upp banan i 6 minirundor om 3 hål i varje minirunda. Varje minirunda har jag satt ett mål att uppnå som par och bogey. Målet baseras på hur jag spelat hålen tidigare och hur svårt hålet är enligt min egen uppfattning. Det blir en tävling mot banan. Vilket gör att jag då inte fokuserar på totalresultatet utan endast fokuserar på resultate för nuvarande minirunda. Man nollställer resultatet för varje ny minirunda och den avslutade minirundan är historia. Jag spelar två spel. Slagtävling samt Matchspel mot banan.

Kan se ut så här.
Kul sätt att göra det på, bra idé!
Carell
Inlägg: 24
Blev medlem: 16 apr 2017, 18:39
Ort: Strängnäs

svingit skrev:Idag spelade jag runda 100 och 101 för säsongen. Under dom senaste rundrna har jag börjat med en spelstrategi där jag delat upp banan i 6 minirundor om 3 hål i varje minirunda. Varje minirunda har jag satt ett mål att uppnå som par och bogey. Målet baseras på hur jag spelat hålen tidigare och hur svårt hålet är enligt min egen uppfattning. Det blir en tävling mot banan. Vilket gör att jag då inte fokuserar på totalresultatet utan endast fokuserar på resultate för nuvarande minirunda. Man nollställer resultatet för varje ny minirunda och den avslutade minirundan är historia. Jag spelar två spel. Slagtävling samt Matchspel mot banan.

Kan se ut så här.

Här är runda 1. Jag gick +2 mot satt mål.
Bild

Här är runda 2. Jag gick -1 mot satt mål.
Bild
Superkul. Det här ska jag prova.
Driver: Titleist TS2
Fw: Titleist 915F
Ut: Titleist T-MB - 3-4
Järn: Mizuno MP64 - 5-9
Wedgar: Titleist SM6/SM7 46, 52, 56, 60°
Putter: Scotty Cameron Newport 2
Boll: Pro V1
Handske: Footjoy WeatherSof
Sko: Footjoy D.N.A 2.0
HCP: 5,6
Användarens profilbild
svingit
Inlägg: 1366
Blev medlem: 29 dec 2016, 13:42
Ort: Knivsta

Har under veckan shoppat lite vintage klubbor på eBay. Kunde inte motstå dessa skönheter. Ett set med vintage Lady Macgregor (3-PW).

Bild
Bild
Bild

Sen så hittade jag även dessa från samma säljare. Vintage Macgregor Ben Crenshaw (3-SW). Titta bara på baksidan! Hur vacker är inte den med namnet samt texas horn logotypen. Framsidan är inte heller fel. Ben Crenshaw van bland annat Masters 1984 samt 1995.

Bild
Bild
Bild
Bild
WITB 2024

Driver: Callaway BB Alpha 816 DBD 9*
FW3: Taylormade R7 TS 13*
FW5: Callaway FT Optiforce 19*
Järn: Titleist T150 (6-PW)
Wedgar: Tour Trusty 48/08, 52/08, 56/12
Putter: Ping Pal 4 BeCu
Skriv svar