JW hackar sig mot singel

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Idag var det dags för de första 18 hålen någonsin på nya hemmaklubben. Första nio kändes fantastiskt bra med egentligen endast ett dåligt slag, och det var utslaget på 1:an. Spelade annars sjukt stabilt och hade dessutom bud på mer än vad score kortet visar. Brände ett par puttar på ca 2 m som kunde skalat av ytterligare på scoren.

Sista nio började min dåliga rygg göra sig påmind och även den bristfälliga vinterträningen. Betydligt fler dåliga slag, och framförallt på 13 och 14 där 5 slag tappades alldeles för enkelt.

Stort sett är jag ändå nöjd, slog bollen bra men behöver nöta långa järn och träklubbor mer.

För övrigt så förde jag idag score i Caddee-appen, mestadels för att jag behövde banguiden, och jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad. Snabb och smidig app, bra statistikföring med den relevanta statistiken. Har fått en gratis uppgradering till Premium Plus till mitten på maj av okänd anledning, funderar starkt på att fortsätta med det istället för Gamebook Gold.

1 maj börjar klubbens matchstege och det ska bli väldigt intressant att dels träffa lite andra medlemmar och dels se om man kan ta sig långt.

På återseende!
Screenshot_20190425_220230_com.caddee.app.caddee.jpeg
Screenshot_20190425_220230_com.caddee.app.caddee.jpeg (58.51 KiB) Visad 9716 gånger
Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JonWol skrev:
långryggen skrev: 25 apr 2019, 08:12
JonWol skrev: 20 feb 2019, 23:40 Wow! Nu var det verkligen alldeles för länge sedan sist! Fick ett litet (läs gigantiskt) mentalt golfsammanbrott efter en horribel runda i oktober och har inte rört klubborna sedan dess. Det beror mest på att det är vinter, suget kom tillbaka efter ett par veckor men då hade vädret redan slagit om till ogolfvänligt (nytt ord?!).

Sedan dess har inte mycket hänt annat än att jag bytt hemmaklubb från GolfStar Kungsängen till Vallentuna GK.

Tänkte köra en kort sammanfattning av målen för 2018 innan jag sätter 3 nya mål för 2019.

Mina 3 mål för säsongen 2018:

1. Nå hcp 15,0.
Detta var redan från början ett rätt orimligt mål eftersom jag började säsongen på 29,6. Lyckades kravla mig ner till 22,2 och spelade stabilt på det veckorna innan jag bröt ihop. Hoppas kunna fortsätta med det spelet i början av säsongen och sedan bygga vidare på det.

2. Bättre med wedgarna.
Detta är ett mål där jag inte riktigt har någon statistik på om det blivit bättre eller inte, men känslan är att det blivit ganska mycket bättre. Tränade mycket inspel med wedgarna mellan 50-100 meter och tycker att jag mot slutet av säsongen var riktigt bra på de avstånden. Närspelet tog dock stryk av detta då det inte fick lika mycket kärlek.

3. Bättre puttning.
Puttning en har gått från 1,98 per hål i snitt till 1,88.
Putt per GIR har gått från 2,69 till 2,20. Det är här jag känner att det finns många slag att hämta, även om det blivit bättre.

Mål 2019

1. Fortsätta spela mycket golf.
Under sommaren var jag pappaledig vilket gjorde att jag kunde spela mycket golf, ofta med barnvagnen dock. I år kommer jag att jobba som vanligt vilket innebär att det kommer bli svårare att spela lika mycket. Men målsättningen är att det ska bli ett 30-tal rundor iaf.

2. Förbättra puttning en och närspelet.
30 meter och in på green är vad som skall få lite extra kärlek i år. Dock kommer jag att lära mig av förra året och inte enbart fokusera på en typ av träning utan istället träna mer allsidigt.

3. Spela mer från backtee.
Ett litet avlägset mål är att spela någon/några tävlingar på H30-touren under 2020. Som det ser ut idag kommer jag inte ha den rimligaste chansen att ens undvika sistaplatsen, men jag tänker positivt och vill därför börja spela mer från backtee för att träna på det spelet mer. Om någon/några av er brukar lira mycket backtee så hänger jag gärna på någon gång för att se och lära lite.

I övrigt tänkte jag ta tag i golfträningen till helgen/veckan då det börjat töa här i Stockholm. Lite förberedd vill man ju ändå vara!

Hoppas alla får ett fantastiskt golfår!

JW
Utan att ha sett dig spela, men med tanke på de siffror du visar skulle jag gissa att du har mest att tjäna på att fokusera på mål 1, spela, men även träna!
Mål 2, visst närspelet är viktigt, men med ett puttsnitt på 1,88 är det inget du behöver känna att det är där svagheten är.
Däremot har du ett högre snitt vid GIR, vilket säger mig att du är svagare på inspel. är det för att de ofta är från ett långt avstånd, eller är du generellt osäker på inspel?
Var missar du oftast, långt, kort, vänster eller höger, vågar jag gissa på kort vänster?

Jag har själv varit i ett felanalyserande stadium, dvs jag har puttat som en påse nötter men inte sett skogen för alla träd, dvs inte kollat VARFÖR jag missar puttar.
Att puttta dåligt beror inte bara på att du de facto är en dålig puttare.
Men att putta från 20m med två break leder inte sällan till tre puttar, istället för att man skulle ligga 10m ifrån och tvåputta, alltså, inspelen måste bli bättre!
Hur blir inspelen bättre, jo att ge sig möjligheten till att göra ett bra inspel. Slår man långt har man ju en fördel genom att man kan ta en kortare klubba, vilket brukar vara fördelaktigt, men försök att se till vilken din vanligaste inspelsklubba är och bli bra på den +/- en klubba.
Sen gäller det att vara ärlig mot sig själv, att börja på en målbild som man kan krympa.
Är det realistiskt med målet 27 puttar/varv?
Slår jag drivarna 240m? Vilken är min säkraste utslagsklubba?
Pliktar du mycket?

Hursomhelst, lycka till, och tänk på att det är en lång resa, från 22 till 15 kan gå på två veckor, men det kan utan vidare ta två år, det är ett om jag inte misstar mig kritiskt hcp-läge. För när du har 15 ska du spela stabilt under 90 gissar jag?
Tack för bra input!

Var kanske lite för ospecifik i mitt puttningsmål. Det jag mestadels behöver förbättra när det gäller puttning en är att skapa en rutin som i längden kommer spara slag. Det jag menar med detta är att undvika missade puttar från 70 cm för att jag går fram och slår den utan vidare, något som sker alldeles för ofta.

Bestämde mig i år för att inte ha något hcp-mål, eftersom det med nuvarande system enbart kräver 3-4 pangrundor för att komma dit, för att sedan falla tillbaka och spela på höga 90-rundor. Detta är inget jag vill utan jag ser hellre en mindre sänkning med en positiv förändring i framförallt fokus, rutiner, förberedelser och förstås bollträff. Det har börjat bra iaf så vi får se hur säsongen slutar.

Gå fram och missa en 70 cm putt gör jag än idag och spelar på 7 så inget du behöver haka upp dig på just nu BildBild
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

stevvee skrev:
JonWol skrev:
långryggen skrev: 25 apr 2019, 08:12 Utan att ha sett dig spela, men med tanke på de siffror du visar skulle jag gissa att du har mest att tjäna på att fokusera på mål 1, spela, men även träna!
Mål 2, visst närspelet är viktigt, men med ett puttsnitt på 1,88 är det inget du behöver känna att det är där svagheten är.
Däremot har du ett högre snitt vid GIR, vilket säger mig att du är svagare på inspel. är det för att de ofta är från ett långt avstånd, eller är du generellt osäker på inspel?
Var missar du oftast, långt, kort, vänster eller höger, vågar jag gissa på kort vänster?

Jag har själv varit i ett felanalyserande stadium, dvs jag har puttat som en påse nötter men inte sett skogen för alla träd, dvs inte kollat VARFÖR jag missar puttar.
Att puttta dåligt beror inte bara på att du de facto är en dålig puttare.
Men att putta från 20m med två break leder inte sällan till tre puttar, istället för att man skulle ligga 10m ifrån och tvåputta, alltså, inspelen måste bli bättre!
Hur blir inspelen bättre, jo att ge sig möjligheten till att göra ett bra inspel. Slår man långt har man ju en fördel genom att man kan ta en kortare klubba, vilket brukar vara fördelaktigt, men försök att se till vilken din vanligaste inspelsklubba är och bli bra på den +/- en klubba.
Sen gäller det att vara ärlig mot sig själv, att börja på en målbild som man kan krympa.
Är det realistiskt med målet 27 puttar/varv?
Slår jag drivarna 240m? Vilken är min säkraste utslagsklubba?
Pliktar du mycket?

Hursomhelst, lycka till, och tänk på att det är en lång resa, från 22 till 15 kan gå på två veckor, men det kan utan vidare ta två år, det är ett om jag inte misstar mig kritiskt hcp-läge. För när du har 15 ska du spela stabilt under 90 gissar jag?
Tack för bra input!

Var kanske lite för ospecifik i mitt puttningsmål. Det jag mestadels behöver förbättra när det gäller puttning en är att skapa en rutin som i längden kommer spara slag. Det jag menar med detta är att undvika missade puttar från 70 cm för att jag går fram och slår den utan vidare, något som sker alldeles för ofta.

Bestämde mig i år för att inte ha något hcp-mål, eftersom det med nuvarande system enbart kräver 3-4 pangrundor för att komma dit, för att sedan falla tillbaka och spela på höga 90-rundor. Detta är inget jag vill utan jag ser hellre en mindre sänkning med en positiv förändring i framförallt fokus, rutiner, förberedelser och förstås bollträff. Det har börjat bra iaf så vi får se hur säsongen slutar.

Gå fram och missa en 70 cm putt gör jag än idag och spelar på 7 så inget du behöver haka upp dig på just nu BildBild
Haha men gör du det 4-5 gånger på en runda? Bild

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Lycka till i matchstegen!
Hur är Vallentunda jämfört med GS-banorna i skick och design?
stevvee
Inlägg: 1580
Blev medlem: 17 aug 2016, 08:12

JonWol skrev:
stevvee skrev:
JonWol skrev: Tack för bra input!

Var kanske lite för ospecifik i mitt puttningsmål. Det jag mestadels behöver förbättra när det gäller puttning en är att skapa en rutin som i längden kommer spara slag. Det jag menar med detta är att undvika missade puttar från 70 cm för att jag går fram och slår den utan vidare, något som sker alldeles för ofta.

Bestämde mig i år för att inte ha något hcp-mål, eftersom det med nuvarande system enbart kräver 3-4 pangrundor för att komma dit, för att sedan falla tillbaka och spela på höga 90-rundor. Detta är inget jag vill utan jag ser hellre en mindre sänkning med en positiv förändring i framförallt fokus, rutiner, förberedelser och förstås bollträff. Det har börjat bra iaf så vi får se hur säsongen slutar.

Gå fram och missa en 70 cm putt gör jag än idag och spelar på 7 så inget du behöver haka upp dig på just nu BildBild
Haha men gör du det 4-5 gånger på en runda? Bild

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Det gör jag säkert Bild men kanske därför jag har 7 och inte 4. Just nu är jag inte säker med någon putt alls
Driver: Callaway XR16
FW3 : Callaway XR16
Järn: Titliest AP2 718 4-P
Utility : Titleist T-MB 3
Wedgar: Titleist SM 7 50,54,60
Putter: Scotty Cameron newport 2,5
Boll: Titleist Prov1

Instagram : lord_stevvee , Stefanzgolf ihop med StefanL
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

stevvee skrev: 29 apr 2019, 16:35
JonWol skrev:
stevvee skrev:
Gå fram och missa en 70 cm putt gör jag än idag och spelar på 7 så inget du behöver haka upp dig på just nu BildBild
Haha men gör du det 4-5 gånger på en runda? Bild

Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app
Det gör jag säkert Bild men kanske därför jag har 7 och inte 4. Just nu är jag inte säker med någon putt alls
😂 Samma här!
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

JohanAdministratör skrev: 29 apr 2019, 16:14 Lycka till i matchstegen!
Hur är Vallentunda jämfört med GS-banorna i skick och design?
Tack!

Skicket är faktiskt rätt bra, för att vara så tidigt på säsongen. Riktigt fina greener. De flesta tee-boxarna har dock skurits så det tar nog ett tag innan de är i ordentligt skick. Men trots det väl värd att spela. Tycker att layouten är rolig, fin variation, om än något riktigt "Kalle Anka-hål". Den håller sig kanske inte mot KGC men väl mot Brollsta och Lindö tycker jag.
Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
långryggen
Inlägg: 914
Blev medlem: 24 aug 2016, 07:23

JonWol skrev: 25 apr 2019, 20:51Det jag menar med detta är att undvika missade puttar från 70 cm för att jag går fram och slår den utan vidare, något som sker alldeles för ofta.
Jag tror att jag skriver för många här: "Been there, done that"
Hellre långt och rakt än kort och snett!

Taylor Made SIM MAX 9°, Fujikura ventus blue 6
Taylor made M6, 15°
Taylor made M6 hybrid 19°
Mizuno JPX900 PW-J4 46°-24°
Titleist SM7 raw, 50°, 54°, 58°
Putter Ping Anser Cadence TR Anser 2

hcp, 7-8
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Uppdatering, höga toppar och djupa dalar får beskriva spelet just nu. Sköt 94 på Västerled, följde upp med 108 på Johannebergs GK dagen efter. Sköt 102 I måndags på hemmabana för att ikväll skjuta 90, från vit tee! Nytt hcp har landat på 18,4.

Skillnaderna mellan rundorna har i stort sett varit att jag haft bättre tidstillgång vid de två bättre rundorna, vilket gjorde att jag kunde värma upp ordentligt. Det gör verkligen stor skillnad.

Har också försökt att vara mer noggrann inför varje slag, vilket gjort att jag slagit färre grova missar.

Jag har i alla fall gått vidare från gruppspelet i hemmaklubbens matchspelsturnering, med en match kvar att spela. Slutspel inleds i augusti.

Nästa runda, tillika match, blir på hemmabana på onsdag, återkommer med uppdatering.

På återseende!
Screenshot_20190607_225459_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg
Screenshot_20190607_225459_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg (49.42 KiB) Visad 9435 gånger
Screenshot_20190607_225441_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg
Screenshot_20190607_225441_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg (50.18 KiB) Visad 9435 gånger
Screenshot_20190607_225410_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg
Screenshot_20190607_225410_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg (49.08 KiB) Visad 9435 gånger
Bilagan Screenshot_20190607_225517_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg finns inte längre
Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
JonWol
Inlägg: 186
Blev medlem: 29 maj 2017, 20:04

Screenshot_20190607_225517_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg
Screenshot_20190607_225517_com.freedropinnovations.gamebookInter.jpeg (49.14 KiB) Visad 9434 gånger
Sent from my VTR-L29 using Svensktgolfforum mobile app

Vänsterspelare
Vallentuna GK
HCP: 17, 0 Start 2020: 17,2
WITB 2020:
Titleist 917 D3 9,5° (8,75°)
TM R15 FW-3 15°
TM R15 H 19°
TM M4 2018 5-PW 2° up
Mizuno S18 45°, Mizuno S5 50°, Cleveland RTX-3 55° och 60° - alla 2° up
Scotty Futura 6M
Skriv svar