CarlT upptäcker golf

Dela med dig av din träning, ditt spel och golfliv! Kalla det blogg eller dagbok, du bestämmer!
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

JohanAdministratör skrev: 09 feb 2020, 23:17 Jäklar vad du lirar! Kul att se. Du är riktigt golfbiten just nu va?
Haha, jovars. Jag tävlade på elitnivå inom en helt annan sport fram tills härom året och även om jag inte har saknat sporten i sig (25+ år som aktiv gör att man hinner bli rätt mätt) så märkte jag när jag började golfa att jag nog har saknat att tävla och att ha något att träna på/till och följa utvecklingen. Att jag just har separerat gör dessutom att jag har tiden.. farlig kombination. :) Men jag tänker att det är bäst att nöta nu, så jag är redo att spela med polare som redan "kan" till sommarn! Grymt att det här forumet finns också! Jag botaniserar friskt i gamla trådar och lär mig saker/läser om andras upplevelser.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

CarlT skrev: 10 feb 2020, 17:51
JohanAdministratör skrev: 09 feb 2020, 23:17 Jäklar vad du lirar! Kul att se. Du är riktigt golfbiten just nu va?
Haha, jovars. Jag tävlade på elitnivå inom en helt annan sport fram tills härom året och även om jag inte har saknat sporten i sig (25+ år som aktiv gör att man hinner bli rätt mätt) så märkte jag när jag började golfa att jag nog har saknat att tävla och att ha något att träna på/till och följa utvecklingen. Att jag just har separerat gör dessutom att jag har tiden.. farlig kombination. :) Men jag tänker att det är bäst att nöta nu, så jag är redo att spela med polare som redan "kan" till sommarn! Grymt att det här forumet finns också! Jag botaniserar friskt i gamla trådar och lär mig saker/läser om andras upplevelser.
Finns inget som gör så mycket för golfen som en separation! :lol:
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Nu var det ett tag sedan! Det finns mycket att avhandla. För några veckor sedan åkte jag till Spanien med min bror för att hälsa på våra föräldrar som tillbringar vintern i husbil på sydkusten. Två rundor blev det.

Den första var på Parador Golf Málaga. Eftersom det var min första runda på en annan bana än hemmabanan kändes det lite nervöst. Vi skulle gå en treboll, hoppades vi, men fick sällskap av en artig spansk herre som inte pratade ett ord engelska (och som var en jävel på golf, visade det sig). På stapplig spanska förklarade jag att vi var nybörjare och att det kanske inte skulle gå så fort alla gånger, men han skrattade och sa att det var helt lugnt. Vilket han även menade. Det var en sympatisk farbror. Nåväl.

Det började helt okej. Att spela på hyrda klubbor än på de gamla vanliga där hemma visade sig vara lite svårare, men bogey på de första två hålen var helt enligt plan. Sedan började det. Varenda bana tycktes ha magneter i bunkrarna. Jag missade inte en enda och tom farbrorn började fnissa lite när jag låg i bunkern för tolfte hålet i rad. Bra träning dock! På Ingelsta är det ganska sällan jag hamnar i bunkrarna och mitt totala antal bunkerslag innan den här rundan var sannolikt inte tresiffrigt. Nu fick jag öva ordentligt och jag tror jag fattade konceptet efter några hål. Luta klubban lite bakåt och liksom whacka sanden framför bollen. Hade en som kom upp med spinn, bytte riktning när den började rulla och sånär slank i. Det var inte så mycket mer positivt att prata om den här rundan bortsett från en birdie på hål 14, ett par 5 (första gången på ett par 5-hål!). Landade på 104 slag vilket var snäppet under vad jag hade tänkt känna mig nöjd med. Men det var oerhört trevligt att få gå runt i några timmar med pappa och brorsan (och en random spanjor).

Banan skulle jag nog inte rekommendera som någon "must-play". Den var ganska monoton, det kändes som om i princip varenda hål var ett rakt par 4 på 350 meter med många bunkrar och någon palm. Lite fränt (men förmodligen också rätt störande om man är känslig) är att den ligger rakt under inflygningsrutten till Malagas flygplats. Planen kommer med ca 5 minuters mellanrum och jag använde min rangefinder för att konstatera att de passerar ungefär 350 meter ovanför en när man spelar. Jag ger den 2/5 golfbollar.

Bild
Ungefär så här såg de flesta hål ut. Inte tokigt en torsdag i februari, men jämfört med rundan dagen efter..


Dag 2 var det dags för Cabopino Marbella. Redan på vägen in till banan insåg jag vad det var jag saknade dagen innan. Naturen kring den här banan var magisk, det kändes som att vara i ett sagolandskap.
Bild
Höjdskillnaden från tee till fairway på hål 3 var nog ett par hundra meter. Man fick köra serpentinväg med golfbilen för att ta sig ner och här kom vi ifatt gruppen framför, ett gäng griniga italienska pensionärer som vi skulle få se mer av.
Bild
De här tanterna hade inte bråttom. Det hade inte heller tanterna framför dem. Det visade sig att vi var de första som gick ut efter ett sällskap om 40 italienska pensionärer, sannolikt någon slags lokal klubb för amputerade eller liknande. Tempot var orimligt lågt. Det förgiftade tyvärr hela rundan för oss. Att stå och vänta inför varje slag i många minuter gjorde mig ofokuserad och jag spelade som en påse skridskor. Jag älskar att spela golf, men jag vill framåt. Det här gick så långt att på hål 15 gav sällskapet med den sista tiden upp och körde irriterat förbi alla med sin golfbil. Vi fick spela hål 17 och 18 i nästan komplett mörker. När vi kom så långt att vi skulle få spela in på green på 18 så stod vi uppradade, redo att slå, medan de sista två tanterna puttade i sina bollar. Därefter står de kvar på green och pratar. De andra två tanterna, som hade satt sig i sin golfbil, reser sig då och går ner till green. De tackar för matchen, kramas och pussas och fortsätter prata. Efter några minuter haltar de av banan, helt omedvetna om hur mycket tre personer bakom dem allvarligt överväger att bara dra iväg sina slag och skrika får. Det här förstörde tyvärr rundan spelmässigt för mig. Jag försökte fokusera på att njuta av omgivningen, för det var verkligen fantastiskt vackert.

Mina referensramar är oerhört begränsade, men jag tänker ändå ge banan 5/5 golfbollar. Jag upplevde hålen som varierade och roliga, greenerna var fina och det var spektakulärt att spela uppför och nerför ett berg med utsikt över havet.
Bild
Bild
Bild

Därefter var det hem till ruskvädret igen. Tyvärr fick jag sällskap av någon typ av magbakterie som slog ut mig fullständigt i en vecka. Fick till slut in ett par rundor i helgen! Två varv på Ingelsta som resulterade i 28 respektive 27 poäng. När jag gick in på golf.se kunde jag dock inte registrera något, eftersom det är dags för det nya världshandicapet. Det fick jag igår och det innebar en sänkning från 23,2-->21,1. Det innebär att ett av mina delmål nu är uppnått! Jag har den senaste tiden haft som målsättning att snitta ett över par när jag spelar på Ingelsta. I och med den här sänkningen så innebär det att spela på mitt handicap! Nu börjar det bli lite knepigt. Det har varit skönt att ha det där extraslaget på par 5-hålet i början.. :P Nästa delmål på vägen mot ensiffrigt är 18. Det tycker jag låter bra. Bogey rakt igenom, liksom. Bara tre arbetsdagar kvar tills det är dags igen nu..
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Roligt att läsa om golfen i Spanien. Banorna där kan verkligen skifta i kvalitet som du fick upptäcka.
Riktigt fina bilder och det där italienska sällskapet är bara att beklaga men sånt händer då och då..
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

JohanAdministratör skrev:Roligt att läsa om golfen i Spanien. Banorna där kan verkligen skifta i kvalitet som du fick upptäcka.
Riktigt fina bilder och det där italienska sällskapet är bara att beklaga men sånt händer då och då..
Ja, jag antar att det är sådär det kan bli när man spelar under högsäsong. Jag har lite grann vant mig vid vintergolf, man är själv på banan och kan gå hur fort eller långsamt man vill. Bortskämd, antar jag.. Bild


Märker att jag blir mer och mer sporadisk i mina inlägg men jag ska inte sluta skriva. Går 3-4 rundor per helg och det känns som att jag har blivit lite bättre. Handicap är nu nere på 20 vilket känns ganska lagom - det är svårt, men det är däromkring min score brukar ligga. Har märkt att jag har blivit jämnare vilket är skönt. Dubblar och tripplar blir allt mer ovanligt, men det är nästan alltid i alla fall något hål per runda.

Järnspelet är helt 50/50. Ena dagen perfekt, nästa dag 100 % duff. Driver/trä/inspel upp till 100/puttar känns stabilt. Något enstaka missat slag per runda, men sällan fler än tre. Tror det börjar bli dags för nästa lektion snart.
IMG_0908.JPG
IMG_0908.JPG (251.69 KiB) Visad 7671 gånger
45-rundan är på 10 hål, fick avbryta. Men bortsett från den så är det nästan alltid mellan 55-60 slag på 12 hål. Vi nöter vidare.. 🏌🏼‍♂️
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

CarlT skrev: 02 apr 2020, 17:07

Märker att jag blir mer och mer sporadisk i mina inlägg men jag ska inte sluta skriva. Går 3-4 rundor per helg och det känns som att jag har blivit lite bättre. Handicap är nu nere på 20 vilket känns ganska lagom - det är svårt, men det är däromkring min score brukar ligga.

45-rundan är på 10 hål, fick avbryta. Men bortsett från den så är det nästan alltid mellan 55-60 slag på 12 hål. Vi nöter vidare.. 🏌🏼‍♂️
Det där är så underbart nördigt!
Kör på! :D
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

MaxP skrev:
CarlT skrev: 02 apr 2020, 17:07 Det där är så underbart nördigt!
Kör på! Bild
Ja, jag är nog en nörd Bild Jag snöar in totalt på saker jag gillar och vill helst inte göra något annat.. Golf är den ultimata sporten för mig, tror jag. Man kan öva obegränsat på egen hand, man kan alltid bli bättre och det går att tävla med alla på rimliga villkor. Synd att jag inte kom på det för 25 år sedan.. I bordshockey, som jag tävlade i förr, tjänar den absoluta världseliten kanske som en svensk lokalvårdare. Lite skillnad mot PGA-touren..


Idag hade jag en skön runda. Jag spelade igår också - det gick horribelt - men idag tog jag det lugnt och spelade stressfri golf. Hann värma upp med en hink, puttade och chippade en stund och hittade en någorlunda fungerande järnsving efter ungefär 25 bollar. Den följde med ut på banan och blev bättre och bättre vartefter rundan led. Drivern satt också som en smäck. Ja, egentligen funkade allt de första 4 hålen. Kände mig som Stenson när jag cruisade fram, ensam på banan. På hål 3, hålet från helvetet, var jag så här nära på birdie..
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (253.59 KiB) Visad 7587 gånger
..efter en järnnia från 120 m som landade en meter från hål och tyvärr rullade ytterligare en.
Jag var på green in regulation de fyra första hålen! Sen kom hål fem, fick på en smaskig drive, min längsta någonsin på det hålet och green var inom räckhåll för min träfemma. Drömmen om en eaglechans förblindade mig och jag duffade men studsade på tur över vattenhindret. Okej, fortfarande helt okej. Ligger lite illa till i nerförssluttning och semiruff. Tänker att 100 meter med pitchen är rimligt men då har jag inte kalkylerat med min nya fungerande sving. Bollen går rakt mot pinnen men 15m för långt.. räddade bogey, men så nära.. genomklappningshålet den här rundan var i vanlig ordning hål 7, där vattnet svalde min Wilson Staff 4 som tjänat mig väl under dagen. Klarade mig med dubbel och blotta förskräckelsen. Ännu ett skräckhål därefter med två slag tappade i högt gräs, men fint inspel och bogey.

Därefter är det en par 3:a som jag älskade i början men som har kommit att bli lite av ett problem. Det är viktigt med ett bra utslag, för det är smalt och knepigt om man hamnar snett. Jag brukar hamna snett. BildJärnnia 1,5m från hål! Missade birdieputten med 2 cm men det kändes ändå som en seger.
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (129.08 KiB) Visad 7587 gånger
Imorgon ska jag nog också ta mig en runda. Påsklov..
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Det går bra nu.

Det här påsklovet har inneburit obegränsat med golf vilket har varit en fröjd i vårsolen. Bästa dagen rent vädermässigt var i måndags, då det var T-shirt-golf större delen av dagen. Spelmässigt har det också hänt något. Jag tror att jag har listat järnklubborna till slut. Flera personer på youtube, min tränare osv har sagt att man ska träffa bollen på väg ner. Det har känts onaturligt, men nu hittade jag vad jag tror är rörelsen de menar. Det här verkar funka för mig i alla fall. Dags att boka in en lektion för att se om tränarn håller med.

Apropå funka. De senaste dagarnas rundor har gått oförskämt bra. Idag var jag ute med bror, far och mor som till slut vågar släppa i alla fall lite på karantänen och spela social distanseringsgolf Bild
För brorsan var det första rundan på säsongen och pappa har visserligen spelat en del i Spanien men nu var det en månad sedan sist. Det gick lite knackigt för pappa i starten men han kom igång på slutet och gjorde några fina hål. Brorsan mördade sina 54 handicap och sänkte sig nog rejält. Vi får se imorgon.

För egen del kändes det oerhört stabilt. Jag missade ett slag på hela rundan, med träfemman, som ändå blev okej på tur. Bollen studsade längs marken över en liten bro över en bäck som korsar fairway. Jag missade i och för sig ett helt gäng birdieputtar. Sådana möjligheter verkar man få när järnklubborna fungerar. Det gick bättre än någonsin och det var flera höjdpunkter. En 100m pitch som landade perfekt på rätt ställe på green och lade sig rätt i förhållande till pinnen i jobbig lutning. En järnsexa på 150 m och ny birdieputt på bara någon meter. Puttandet stämde tyvärr inte riktigt, annars hade det här kunnat bli en löjligt bra runda. Ska nöta mer puttar. Det var inga birdies eller något sånt häftigt, det var bara jämnt. Stressfri golf, lugnt och sansat.

Det blev 52 slag, vilket är fem under mitt handicap som idag är 18,2. Imorgon är det nog lite lägre. Nästa delmål är 15. Jag tänker att jag ska försöka ta det i treslagsintervaller härifrån.
18->15->12->9 och därmed singel. Är det möjligt att göra på ett år? Förmodligen inte. Men skam den som ger sig, vi får se hur långt vi kommer. Bild
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (120.06 KiB) Visad 7438 gånger
IMG_0955.JPG
IMG_0955.JPG (219.24 KiB) Visad 7438 gånger
CarlT
Inlägg: 47
Blev medlem: 12 okt 2019, 20:36

Kort inlägg för att uppmärksamma en ny ”first”: back to back birdies! Fifan vad bra det går att slå järn nu. Par 3-hål har gått skit hela 2020 men nu har det vänt (sannolikt vänder det igen imorgon). :)
Adjustments.JPG
Adjustments.JPG (135.19 KiB) Visad 7408 gånger
I övrigt var det en rätt medioker runda, kändes det som. Flera enpoängare, men tack vare de två fåglarna blev det ändå 25p och sannolikt en minisänkning igen. Gårdagens runda sänkte handicap med ytterligare 0,9. Aktuellt hcp: 17,4. Men nu har jag spelat ca 15 rundor sedan i lördags. Kroppen börjar bli trött. Ska ut ett varv med lite gamla bekanta imorgon, men det får stanna vid ett varv så jag inte går sönder.
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4693
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Med din träningsvilja och spelfrekvens tror jag säkert du kan nå singel-HCP.


Skickat från min iPhone med Svensktgolfforum
Skriv svar