Barn och föräldrar.

Här snackar vi allmänt om golf...
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Det här är en diskussion som pågår i alla sporter med föräldrar som pushar sina barn.

Jag blev ögonvittne på väldigt nära håll till det igår när vi spelade, med oss de 9 första hålen hade vi en lite killen med sin pappa.
Grabben kan inte ha varit mer är 5-6 år, grym teknik, spikraka slag, stabil puttning och nästan perfekta bollträffar varje gång.

Helt ärligt blev jag avundsjuk.

Sen hade han sin pappa, vid minsta lilla misstag så skällde pappan på han och sa vad resultat skulle ha varit istället.
T.ex. så hade han en 5-6 meters putt som han lämnade 1 meter kort i linje och pappan blev arg, skällde och visade att det är bättre att han slår en putt som är för lång och går förbi hålet än att han lämnar den kort. Det är förvisso sant men att bete sig så och skälla så på ett barn tycker inte jag är ett framgångsrecept.

Det var även fast han gjorde allt rätt och slog en boll bra, inte perfekt, mitt i fairway så var pappan där och peggade upp en ny boll åt han som han skulle slå iväg och denna gången skulle det vara perfekt.

Jag blev ganska beklämd av det, jag sa det till min polare att han kommer att bli jätte duktig på golf men han kommer sluta när han är 14 för han är så less. Hans pappa kommer att förstöra det, nu vet jag att det finns undantag men jag tror att majoriteten av de barn och ungdomar som pushas hårt av sina föräldrar inte kommer så långt som om de hade haft en förälder som visste att det måste finnas lek och kul med i idrotten som barn.

Jag har själv växt upp med föräldrar som låtit mig hålla på med alla sporter jag vill så länge jag tycker det är kul, men när de märkt på mig att jag inte tycker det är kul längre att gå till träningarna sagt till att jag inte måste och frågat varför jag inte tycker det är kul. Sedan kanske det är olika med föräldrar till barn som visar exceptionell talang som små.

Det är en svår väg att gå som förälder att vara lagom pushande och lagom stöttande.

Vi har ju några som har överlevt föräldrar som pushat det för hårt, Guidetti och Lehner är bara 2 exempel.

Vad har ni för tankar om detta?
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
Wolfsheim
Inlägg: 843
Blev medlem: 14 maj 2014, 17:51

Hade jag vart i den bollen hade den pappan
åkt hem med en spoon dragen runt halsen
Instagram kewinsfoto och rawphotographygbg
Hemmaklubb Albatross Gk
Användarens profilbild
StefanL
Inlägg: 755
Blev medlem: 17 feb 2016, 20:26
Ort: Ludvika
Kontakt:

Tyvärr är min spanska lite begränsad annars hade jag sagt åt grabben att han är jätte duktig och bara att köra på, skit i vad hans pappa säger..
Vänsterspelare
Hemmabana: Hagge GK
BanHcp: 12,6
RangeHcp: 2
SvingHcp: +1(enligt Stevvee)
Gamebook: Stefan Lundgren
Instagram: StefanLundgren
Instagram: StefanzGolf Tillsammas med Stevvee
https://www.youtube.com/c/StefanLundgren
Det är kul, men framförallt roligt!
MaxP
Inlägg: 4778
Blev medlem: 11 maj 2014, 22:05
Kontakt:

Det är ingen tvekan om att Guidetti och Lehner är undantag som bekräftar regeln. Som du säger tror jag på en riktigt bra golfspelare som slutar under tonåren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarens profilbild
JohanAdministratör
Site Admin
Inlägg: 4706
Blev medlem: 02 maj 2014, 13:05

Ja det är ett problem men föräldrar som pushar för hårt. Jag tror nog många av de föräldrarna inte är så smarta tyvärr.
Visst någon enstaka unge blir en ny Tiger men de allra flesta blir bara less.

Finns mycket forskning och studier i ämnet om man googlar lite..


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Mikael316
Inlägg: 1299
Blev medlem: 23 jul 2015, 11:22
Ort: Eskilstuna

Jag tror att man i vissa fall måste vara pådrivande som förälder, det beror på situation och läge. Aldrig som i detta fall där det riktar sig mot prestation och resultat. Men i fall där barn till exempel håller på med lagidrott tycker inte jag man kan låta barn stanna hemma för att de inte vill. Utan de har gjort ett åtagande sett till andra och andra blir lidande om den inte dyker upp på träningen. Det här är i ett senare skede när barnen faktiskt håller på med något och inte under prova på perioden. Tex om den varit med på tre handbollsträningar sen inte vill fortsätta så är det ju ingen miljö att utvecklas i.
Driver Wilson Staff D200
Fairwaywood Adams XTD ti
Järn Wilson Staff FG Tour v2 4-pw, Callaway Apex Utility J2
Wedgar Wilson Staff Fg Tour 52-56-60
Putter Odyssey #7 Versa

https://magolfblogg.wordpress.com/
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

Om ni inte sett de här dokumentärerna så gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=sRpG00kNdF4
http://hbowatch.com/hbo-sports-document ... ophy-kids/

Framförallt Trophy Kids får en att vilja ringa någon myndighet och få barnen omhändertagna :shock:

Skrämmande hur en del föräldrar driver på sina barn. De har inget normalt liv vilket brukar visa sig senare i livet när de spårar ur, som Tiger och åtskilliga tennisspelare gjort.
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Sandstream skrev:Om ni inte sett de här dokumentärerna så gör det:
https://www.youtube.com/watch?v=sRpG00kNdF4
http://hbowatch.com/hbo-sports-document ... ophy-kids/

Framförallt Trophy Kids får en att vilja ringa någon myndighet och få barnen omhändertagna :shock:

Skrämmande hur en del föräldrar driver på sina barn. De har inget normalt liv vilket brukar visa sig senare i livet när de spårar ur, som Tiger och åtskilliga tennisspelare gjort.
Såg nåt liknande på Netflix, tror också den hette Trophy kids, flera olika sporter man följde. Man fick se en liten tjej och hennes farsa som var ute och tävlade. Han skällde ut henne flera gånger och hon höll på att börja gråta. Han verkade tro att det gjorde nytta att skälla ut henne. Hemskt att se.
Användarens profilbild
Sandstream
Inlägg: 3156
Blev medlem: 22 jun 2014, 17:53
Ort: Bro Hof

alexolssn skrev:Såg nåt liknande på Netflix, tror också den hette Trophy kids, flera olika sporter man följde. Man fick se en liten tjej och hennes farsa som var ute och tävlade. Han skällde ut henne flera gånger och hon höll på att börja gråta. Han verkade tro att det gjorde nytta att skälla ut henne. Hemskt att se.
Ja, det var bedrövligt. Men värst tycker jag att den amerikanska-fotbollspappan var som skrek och skällde på sin tonårsson tills han grät :evil:
alexolssn
Inlägg: 29
Blev medlem: 22 nov 2015, 14:43

Sandstream skrev:
alexolssn skrev:Såg nåt liknande på Netflix, tror också den hette Trophy kids, flera olika sporter man följde. Man fick se en liten tjej och hennes farsa som var ute och tävlade. Han skällde ut henne flera gånger och hon höll på att börja gråta. Han verkade tro att det gjorde nytta att skälla ut henne. Hemskt att se.
Ja, det var bedrövligt. Men värst tycker jag att den amerikanska-fotbollspappan var som skrek och skällde på sin tonårsson tills han grät :evil:
Aa, helt sjuk..
Skriv svar